Gepubliceerd op 10 December 2023 om 09h04
Door Damien Malvetti

Carpoolen om je ecologische voetafdruk te verkleinen

Om de ecologische voetafdruk van je wagenpark te verkleinen, kan “car sharing” of carpoolen een van de oplossingen zijn. Maar je moet wel weten hoe je dit effectief opzet. In België bestaat er een referentieplatform om je daarbij te helpen: carpool.be

|
| © |

Het invoeren van een carpoolbeleid binnen uw bedrijf heeft heel wat voordelen. “Enerzijds helpt het om de ecologische voetafdruk van je bedrijf te verkleinen en de CO2-uitstoot te verminderen die gepaard gaat met het woon-werkverkeer van je werknemers”, zegt Zara Hublet, Account Manager bij Carpool. Wat bedrijfswagens betreft, zal het aanmoedigen van uw werknemers om te carpoolen hun aantal afgelegde kilometers verminderen en dus ook de TCO van uw wagenpark.

“Anderzijds creëert het meer collegialiteit tussen werknemers, zowel tussen mensen die elkaar al kennen als door collega’s die elkaar nog niet kennen met elkaar in contact te brengen. Het bespaart ook ruimte in de parkeergarage doordat er minder parkeerplaatsen nodig zijn, en we weten hoezeer parkeren voor sommige bedrijven een grote kostenpost kan zijn”.

En dan zijn er natuurlijk nog de economische voordelen van carpoolen. En omdat een concreet voorbeeld meer waard is dan welke uiteenzetting dan ook, gaf Zara Hublet een cijfermatig voorbeeld. “Een werknemer die 25 km van zijn werk woont, kan tot 1.235 euro per jaar besparen door slechts 2 dagen per week te carpoolen. Als je afwisselend carpoolt – bijvoorbeeld 1 week als bestuurder en dan een week als passagier – kun je tot 2.000 euro per jaar verdienen. »

 

Gebruikers matchen

Feit blijft dat het voor een bedrijf niet eenvoudig is om carpooling alleen te beheren. Je moet in staat zijn om bestuurders aan elkaar te koppelen, rekening houdend met hun persoonlijke profielen, reisgewoonten, uurroosters en zelfs familieomstandigheden. Dit is waar Carpool.be, gecreëerd door de vereniging Mpact, die mobiliteit efficiënter en toegankelijker wil maken, tot zijn recht komt. “Carpool is zowel een website als een smarpthone-applicatie die carpoolers aan elkaar koppelt,” legt Zara Hublet uit.

Elke gebruiker vult zijn verplaatsingen in voor elke dag van de week, zijn reistijden en of hij bijvoorbeeld alleen wil carpoolen op de heen- of op de terugreis. Ze kunnen ook aangeven hoeveel passagiers ze kunnen vervoeren en wat hun tarief is. Er is een wettelijk maximumtarief van €0,42/km, een plafond dat is ingesteld door de Federale Overheidsdienst Financiën om te voorkomen dat autodelen door liefhebbers wordt gezien als een lucratieve activiteit.

“Het platform voldoet aan de GDPR (Data Protection Regulation). Het kan openbaar zijn of volledig gepersonaliseerd volgens de huisstijl van uw bedrijf”, legt Maira Palomino, Key Account Manager van Carpool, uit. “Het voordeel van een gepersonaliseerd platform is dat werknemers elkaar gemakkelijk kunnen herkennen. Dit neemt over het algemeen de angst weg om met een vreemde te carpoolen”, voegt Zara toe.

Op dit platform heeft de bedrijfsleider toegang tot statistieken en communicatiemateriaal dat hij kan gebruiken om carpoolen onder zijn teams te promoten.

De interesse is veel groter bij bedrijven die maatregelen nemen om carpoolen aan te moedigen. Deze maatregelen kunnen bestaan uit het opstellen van een carpoolbeleid, het reserveren van parkeerplaatsen voor carpoolers of het verspreiden van informatie over carpoolen. “In bedrijven waar geen specifieke maatregelen zijn genomen, carpoolt minder dan 2% van de werknemers. Aan de andere kant doet gemiddeld 9% van de werknemers in bedrijven mét maatregelen dit,” legt Maira Palomino uit.

Carpoolen is niet alleen mogelijk tussen leden van hetzelfde bedrijf. Het carpool.be-platform kan ook gebruikt worden om werknemers te matchen die voor verschillende bedrijven in dezelfde buurt werken.

Vergoedingen vrijmaken met MobiCalendar

mpact heeft ook een tweede tool om carpooling in bedrijven te helpen ontwikkelen, MobiCalendar. MobiCalendar is een multimodale kalender die alleen of als aanvulling op het Carpool.be-platform kan worden gebruikt, zodat werknemers hun verplaatsingen met multimodale vervoermiddelen kunnen registreren.

Zoals je weet, is de thuiswerkvergoeding die sommige werkgevers aanbieden belast als ze de €470 overschrijdt. Door te carpoolen en hun woon-werkritten te registreren op MobiCalendar, kunnen carpoolers profiteren van een volledige vrijstelling van deze vergoeding. Hiervoor maakt de applicatie automatisch een carpoolcertificaat aan dat werknemers bij hun belastingformulier moeten voegen.

Ook hier beschikt de bedrijfsleider over een back-office waar hij of zij toegang heeft tot statistieken over het gebruik van het platform, de hoeveelheid bespaarde CO2, het aantal carpoolsessies, enz. Het platform laat ook toe om het aantal gefietste kilometers op te nemen om de betaling van de fietsvergoeding te vergemakkelijken.

 

Uw voertuigen veilig parkeren

Carpoolen betekent niet altijd dat je je passagier thuis ophaalt. Het kan ook georganiseerd worden vanaf een ontmoetingspunt dat gemakkelijk bereikbaar is voor beide gebruikers. In Wallonië, Vlaanderen en Brussel zijn de laatste jaren een groot aantal carpoolparkings ontstaan, meestal in de buurt van grote snelwegen. Of het nu gaat om een parkeerplaats in een supermarkt, een parkeerplaats onder een viaduct of een open ruimte langs de snelweg, deze carpoolplaatsen worden steeds vaker vermeld in autonavigatiesystemen of navigatietoepassingen zoals Waze, en worden altijd aangeduid met passende verkeersborden.

Meestal zijn ze ook uitgerust met camera’s om de veiligheid van de geparkeerde voertuigen te garanderen.

 

Ontdek de verschillende carpoolparkings op volgende kaarten:

In Wallonië:

https://mobilite.wallonie.be/home/je-suis/un-citoyen/en-voiture/services-et-solutions/covoiturage/parkings-de-covoiturage.html

In Vlaanderen:

https://wegenenverkeer.be/wegen/wegennet/carpool-parkings-en-park-ride

In Brussel:

https://www.carpool.be/nl/carpool/transitparkings/

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Car-sharing, car-pooling & Taxi , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels