Gepubliceerd op 10 October 2023 om 17h45
Door Damien Malvetti

Dries Dennequin (Fluvius) is Fleet & Mobility Owner of the Year 2023

Dries Dennequin, Fleet Manager bij Fluvius, volgt Michaël De Meyer (Umicore) op als Fleet & Mobility Owner of the Year 2023. Hij wordt op het podium gevolgd door Gwenny Simoens (Liantis) en Christina Bellemans (Orange).

|
| © |

1/ Dries Dennequin – Fluvius

De kandidatuur van Dries Dennequin was bijzonder aantrekkelijk voor onze jury van wagenpark- en mobiliteitsexperts, omdat ze in zoveel opzichten vernieuwend was. Ten eerste op het vlak van duurzaamheid, aangezien 64% van de vloot van 1.117 privévoertuigen al is overgeschakeld op volledig elektrische of PHEV-aandrijving, met een bijzonder lage CO2-uitstoot van 61 g/km. Het doel is om in 2028 een volledig elektrisch wagenpark te hebben.

Een weg die al in 2014 werd ingeslagen met de introductie van een hoger leasebudget voor elektrische modellen.

Net als het brandstofverbruik worden ook de oplaadsessies van werknemers in de gaten gehouden en iedereen die niet genoeg oplaadt, wordt ter verantwoording geroepen.

In de parkings van de onderneming wordt de laadinfrastructuur ontwikkeld met als doel om 50% van de parkeerplaatsen uit te rusten met een oplaadpunt. Op dat vlak heeft Fluvius beslist om de oplaadpunten uit de leasingcontracten te halen en zijn medewerkers meer gepersonaliseerde oplossingen op maat aan te bieden.

Fluvius biedt een volledig scala aan alternatieve mobiliteitsopties, waaronder fietsen (320 geleased), openbaar vervoer, autodelen, satellietkantoren en telewerken voor maximaal 4 dagen per week.

Tot slot, lees zeker het artikel over veiligheid, want Fluvius ging er ook vandoor met de zilveren award in deze categorie.

 

2/ Gwenny Simoen – Liantis

De link2fleet jury kende de tweede plaats toe aan Gwenny Simoen van Liantis. In slechts een paar maanden tijd heeft deze jonge vrouw een groot aantal projecten opgezet op het gebied van bedrijfswagens en mobiliteit.

Het bedrijf heeft een vloot van 676 voertuigen en verwacht de levering van… 291 extra wagens. Hoewel diesel nog steeds de boventoon voert (90% van het wagenpark), kunnen sinds 1 januari enkel nog 100% elektrische modellen worden besteld.

Om deze operatie kostenneutraal te maken, besloot Gwenny Simoen om de voertuigcontracten met een jaar te verlengen (60 maanden) en het jaarlijkse aantal kilometers terug te brengen naar 25.000. Alleen de laadinfrastructuur is niet meegenomen in de berekening. Daardoor is dit beleid- quasi – financieel neutraal.

Via haar cafetariaplan geeft Liantis haar werknemers de mogelijkheid om te kiezen voor een bedrijfswagen, met een maximale inruil van 650 euro per maand van het brutosalaris. Deze werknemers hebben echter geen recht op een tankkaart of een thuislaadpunt en zijn niet verplicht om de auto te gebruiken om naar het werk te komen.

Het bedrijf heeft op dit moment 155 oplaadpunten in zijn parkeergarages, maar het is de bedoeling dat er op middellange termijn (2027) nog eens 280 bijkomen.

Op het gebied van mobiliteit geeft Liantis de voorkeur aan minder verplaatsingen door telewerken, maar werknemers kunnen ook gratis de trein nemen of de fiets, aangezien 56% van de werknemers minder dan 20 km van hun werkplek woont.

 

3/ Christina Bellemans – Orange

Christina Bellemans, Payroll & Fleet Manager Expert bij Orange, werd derde. De sterke punten van haar wagenparkbeleid? Ze controleert rigoureus op alle aspecten, inclusief de naleving van de regels van het wagenparkbeleid door af en toe onaangekondigde controles uit te voeren.

Met name de car policy is onlangs herzien voor de nieuw bestelde voertuigen. Met de overname van de activiteiten van VOO heeft Orange zojuist 800 voertuigen toegevoegd aan haar wagenpark, dat voorheen 775 voertuigen telde.

Om de TCO te verlagen, werd besloten om de leasecontracten te verlengen van 4 naar 5 jaar en het beheer van de oplaadpunten te schrappen, dat nu wordt uitbesteed aan een externe partner.

Orange voerde in 2019 een cafetariaplan in, dat werknemers recht geeft op een leasefiets, en voerde in 2021 een eigen mobiliteitsbudget in om werknemers toegang te geven tot andere vormen van mobiliteit. Het federale mobiliteitsbudget wordt ingevoerd op 1 januari 2024.

Om het gebruik van fietsen aan te moedigen, krijgen werknemers die er gebruik van maken €5 voor elke dag dat ze de fiets gebruiken. Van tijd tot tijd worden er ook fietsreparatieworkshops georganiseerd en fietsambassadeurs begeleiden en motiveren hun collega’s om de tweewieler te nemen.

Dries Dennequin, Gwenny Simoen en Christina Bellemans ontvingen hun awards uit handen van Bart Van Rossen (Ford) en Bart Jacobs (TotalEnergies). Dries Dennequin kreeg ook een jaar lidmaatschap van de BFFM vereniging cadeau van Véronique Bruneel.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels