Gepubliceerd op 12 January 2024 om 09h33
Door Damien Malvetti

Een mogelijke wijziging van de formule om het Voordeel van Alle Aard te berekenen voor 2024

Het zal je misschien zijn opgevallen dat het Koninklijk Besluit dat de referentie CO2-uitstoot voor de berekening van het VAA voor bedrijfswagens in 2024 moet bepalen, nog altijd niet is gepubliceerd. Normaal wordt dit eind december of begin januari meegedeeld, maar dit jaar is er radiostilte. En daar is een goede reden voor…

De massale elektrificatie van het bedrijfswagenpark vorig jaar, als gevolg van de wet Van Peteghem, heeft geleid tot een sterke daling van de CO2-uitstoot van het Belgische wagenpark. Bijgevolg zal ook het referentiepercentage van de CO2-uitstoot dat gebruikt wordt om de bedrijfswagenbelasting te berekenen, kelderen.

Hierdoor zullen de thermische bedrijfswagens (benzine en diesel) die nog in omloop zijn, afwijken van dit referentiepercentage en zal hun voordeel van alle aard stijgen.Een gevolg waar minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) duidelijk geen rekening mee had gehouden in zijn plan om het wagenpark te vergroenen…

Ondervraagd door Vincent Van Quickenborne (Open VLD) in de Kamer op donderdag, kondigde Vincent Van Peteghem aan dat hij een voorstel overweegt dat hij aan de regering zal voorleggen om te vermijden dat bestuurders van bedrijfswagens met verbrandingsmotor plots veel zwaarder belast worden en daardoor hun nettoloon zien dalen.

Zo’n groot succes dat het de verwachtingen overtreft

In een gesprek met L’Echo legde de minister uit dat het succes van zijn plan om het wagenpark groener te maken “alle verwachtingen overtrof”. Hij wees erop dat de berekening van de CO2-referentiecoëfficiënt momenteel nog gebaseerd is op de NEDC-norm en dat hij deze daarom wilde vervangen door de WLTP-norm, die hogere CO2-waarden zou opleveren.

De referentienorm zou in 2024 dus vrijwel ongewijzigd blijven ten opzichte van 2023, waardoor een verhoging van het VAA wordt vermeden. Het doel is natuurlijk om de keuze voor 100% elektrische voertuigen te blijven stimuleren ten opzichte van modellen met verbrandingsmotoren, maar zonder degenen die nog niet zijn overgestapt op een milieuvriendelijker model zwaar te straffen.

Dit is nog maar een voorstel dat de regering zal moeten goedkeuren. De liberalen hebben al aangegeven deze oplossing te steunen, maar de andere coalitiepartijen zijn terughoudender. De discussies lijken dus ingewikkeld te worden…

Tijdelijke oplossing

Er moet ook worden opgemerkt dat deze oplossing het probleem slechts tijdelijk zal oplossen, aangezien de elektrificatie van het wagenpark in 2024 nog sterker zal doorgaan, wat volgend jaar zal leiden tot een verdere (scherpe) daling van het referentie-CO2-tarief en dus tot een verdere (scherpe) stijging van het VAA van verbrandingsmodellen. Uiteraard zal ook het aantal bedrijfswagens met verbrandingsmotor dat nog in het wagenpark zit, blijven dalen door de vernieuwing van het wagenpark, hoewel sommigen bij nieuwe bestellingen zullen blijven kiezen voor modellen met verbrandingsmotor.

Tot slot werd het minimum voordeel van alle aard voor 2024 vastgesteld op € 1.600,00, tegenover € 1.540,00 in 2023.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels