Gepubliceerd op 1 February 2023 om 01h21
Door Jeroen Evens

Elektrificatie van lichte bedrijfsvoertuigen, een kopzorg?

Hét devies van een goede strategie? Behoud wat goed is! Die gedachte vormde de drijfveer voor link2fleet om zelfs na tijden van pandemie de succesvolle formule van de Virtual Motor Show die tijdens de afgelopen jaren talrijk werd bijgewoond, te blijven behouden. Centraal in de sessie van dit jaar stonden de lichte bedrijfsvoertuigen. Graag geven we u een summiere samenvatting van deze sessie.

|||||||
||||||| © |||||||

Steeds meer autofabrikanten zien af van voertuigen met een verbrandingsmotor. De elektrificatie komt er razendsnel aan, met alle beperkingen die daarbij horen. Is de actieradius van deze elektrische voertuigen voldoende? Hoe kunnen ze bijvoorbeeld op een werf worden opgeladen? Is een elektrische aandrijving echt dé oplossing van de toekomst voor bestelwagens? Deze, en veel meer, vragen beantwoordden we tijdens de tweede sessie van onze Virtual Motor Show, die afgelopen dinsdag plaatsvond.

Heb je deze sessie gemist? Via deze link kan je hem herbekijken.

 

Wat heeft 2023 voor ons in petto op vlak van LCV’s?

Stijn Blanckaert, journalist bij autonieuws.be, trapte deze sessie af met een overzicht van de nieuwe modellen die we kunnen verwachten in 2023. We raden u aan zijn uiteenzetting te herbekijken via bovenstaande link, maar graag geven we u toch enkele (bijzondere) zaken mee die u zeker moet onthouden.

Zo is er bij Citroën de komst van de AMI Cargo, een elektrische mini-auto gebaseerd op – u raadt het nooit – de Citroën AMI. En bij Toyota, dat samenwerkt met Stellantis in dit segment, komt er een elektrische Proace aan, het equivalent van Citroëns Jumpy. Ook bij Ford komen er een pak nieuwigheden aan. Zo zullen we dit jaar de Transit Custom, de Ford Ranger en de Ford Raptor op onze wegen kunnen aantreffen.

Een opvallende nieuwkomer is LEVC, de London Electric Vehicle Company, die met zijn VN-5 Van, een op een Londense taxi gebaseerd model, onze markt zal betreden. Daarnaast is er Maxus, de Chinese specialist in lichte vracht, die ons de T90 EV voorschotelt. Maar ook Mercedes komt aanzetten met een nieuw model in dit segment: de eCitan, een lichte vracht gebaseerd op de Renault Kangoo en dit jaar beschikbaar op elektriciteit. Daarbovenop wordt het tevens uitkijken naar de elektrische versie van de Renault Trafic, met een autonomie van 240km, en de Volkswagen ID.Buzz Cargo met een wel erg grote batterij en sterke elektromotor.

 

Opladen op de werf

Een belangrijke vraag voor lichte bedrijfsvoertuigen is hoe men deze op verplaatsing, bijvoorbeeld op de werf, kan opladen. Daarvoor nodigden we Dirk Baeyens van Bluetifuel uit, die alle mogelijke oplossingen uit de doeken deed om je bedrijfsvoertuig op te laden op de werf. Hij toonde ons tal van oplossingen in de vorm van laadkabels (voor stopcontact en laadpaal), staande ‘potjes’, DC mobile chargers, wisselstroom snelladers, mobiele laadpleinen, maar ook bijvoorbeeld (plug&play) AC charging stations.

In zijn uiteenzetting volgde daaropvolgend een overzicht van alle verschillende power suppliers die ons landje rijk is, en enkele case studies waarin bedrijven als HelloFresh, DPD en Uze Energy centraal stonden.

 

Elektrisch of waterstof?

Gezien de recente controverse rond de elektriciteitsprijzen, hoorden we almaar vaker het woord ‘waterstof’ vallen als het over alternatieve aandrijvingen ging. Wel, wij lieten Maarten Van Houdenhove, PR- en persverantwoordelijke bij DATS24, uitleggen waarom waterstof wél of niet een waardig alternatief vormt.

Starten deed Maarten met een reflectie over de rol van waterstof. Steken we onze kop best in het zand, of nemen we de rol van voorloper aan? Wat zeker is, volgens Maarten, is dat zéker het segment van lichte vracht moet inzetten op vergroening. De maatschappelijke tendensen zijn daarvoor duidelijk. De klimaatkwestie is daar één van, maar denk ook aan de toegang tot centrumsteden voor verbrandingsmotoren. Eén ding is zeker: het einde van de verbrandingsmotor is nabij. Je kop in het zand steken? Geen goed idee dus.

En die elektrificatie? Dat kan via een BEV, maar ook via H2, waterstof dus. Waar nodig is aan flexibiliteit en rijbereik, kan waterstof zeker een waardig alternatief vormen. Maar is het altijd het één of het ander? Neen, stelt Maarten, ze vullen elkaar aan! Denk maar aan wanneer het elektriciteitsnet overbelast is. Nog een voordeel van waterstof? Het enorm snel tanken, even snel als bij diesel. Met een puur elektrische aandrijving ben je al snel een pak meer tijd kwijt. Een ander voordeel? Een gegarandeerde autonomie. Zelfs in de winter.

Om af te sluiten wenst link2fleet wenst graag zijn partners, Maxus, Ford en VAB, te bedanken. Tot op de volgende afspraak!

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels