Gepubliceerd op 23 April 2024 om 14h33
Door Nicolas Joannès

Fleet test Honda CR-V PHEV: Prestaties van topniveau

De nieuwste generatie van de Honda CR-V is nu verkrijgbaar in een plug-in hybride variant die wel eens interessant zou kunnen zijn voor wagenparkbeheerders. Vooral omdat dit model boordevol kwaliteit zit.

© 2023 Honda CR-V

De Honda CR-V is een wereldwijde klassieker en heeft de ranglijsten al aangevoerd als bestverkochte SUV op de grootste markten ter wereld. In eigen land is het echter niet het eerste model waar je aan denkt als je op zoek bent naar een SUV. Dat zou wel eens kunnen veranderen met de komst van een fiscaal aantrekkelijke PHEV-variant.

Erg ruim

Voordat we ingaan op de technische details, kijken we eerst naar de styling van deze nieuwe SUV, die bijzonder goed doordacht is en zijn aanwezigheid op de weg versterkt. De Honda CR-V is acht centimeter langer dan zijn voorganger en ruimer dan ooit. De beenruimte voor de achterpassagiers is zeer riant, zelfs als de schuifbank naar voren wordt geschoven, waardoor de bagageruimte, die al 617 liter bedraagt, nog verder toeneemt. Helaas is er geen versie met zeven zitplaatsen leverbaar.

Voorin genieten de passagiers van veel ruimte en een prachtig afgewerkt dashboard. De montage is perfect en gelukkig zijn er nog steeds knoppen voor de belangrijkste bedieningselementen. Hoewel het niet zo groot is (9 inch) en de menu’s niet zo modern zijn als die van de concurrentie, profiteert het centrale scherm draadloos van CarPlay en Android Auto en wordt het gecombineerd met digitale meters en een head-up display.

© 2023 Honda CR-V

Meer dan 80 km op elektriciteit

Terwijl de Honda CR-V nog steeds verkrijgbaar is met een zeer efficiënte ‘e-HEV’ hybride aandrijflijn, heeft hij nu een nieuwe snaar aan zijn boog toegevoegd met deze ‘e-PHEV’ aandrijving. Technisch gezien lijkt hij sterk op de eenvoudige hybride versie, maar hij maakt duidelijk het verschil met een batterijcapaciteit van 17,7 kWh, waardoor hij een theoretische range van 81 km in volledig elektrische modus kan claimen, evenals een WLTP-brandstofverbruik van 0,8 l/100 km en een uitstoot van 18 g/km. Opladen gebeurt met maximaal 6,8 kW.

In de praktijk heeft de Honda CR-V indruk op ons gemaakt door meer dan 80 km af te leggen zonder ook maar één druppel brandstof te verbruiken, weliswaar onder ideale omstandigheden. Beter nog, zodra de capaciteit van de batterij volledig is opgebruikt, stijgt het brandstofverbruik niet zoals bij sommige plug-in hybrides. De CR-V PHEV gedraagt zich als een hybride model, met veel elektrisch rijden en vooral een brandstofverbruik dat onder de 7 of zelfs 6 liter/100 km kan worden gehouden. Qua rijgedrag, met de 184 pk van de elektromotor die wordt bijgestaan door de 148 pk sterke benzinemotor die als generator fungeert, is de CR-V op zijn gemak en rigoureus, maar bovenal comfortabel.

© 2023 Honda CR-V

Fleetrapport

Deze PHEV-versie van de Honda CR-V is bijzonder efficiënt en het model is zeer compleet. De CR-V PHEV is fiscaal voordelig, maar vraagt wel een vrij hoge prijs voor zijn prestaties, met een vanafprijs van € 64.035 inclusief BTW, of € 52.921 exclusief BTW. Voor deze prijs is de uitrusting echter zeer uitgebreid.

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels