Gepubliceerd op 14 February 2023 om 16h41
Door Michel Willems - Mobilitas

EU-Parlement besliste op 14 februari 2023 definitief over het einde van de verbrandingsmotoren vanaf 2035

Het EU-Parlement besliste op 14 februari 2023 definitief over het einde van de verbrandingsmotoren vanaf 2035 voor nieuwe voertuigen met een stemming van 340 Ja- tegen 279 Neen-stemmen. Als tussenstap moet de CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens tegen 2030 met 55% verlagen in vergelijking met 2021. Voor lichte vrachtwagens geldt een verlaging van 50%. Dit is ruim boven de 37,5% die bij de start was aangekondigd. Vanaf 2035, dus in net minder dan 12 jaar, mogen enkel nog nieuwe voertuigen zonder uitstoot verkocht worden binnen de EU-landen waartoe het verenigd koninkrijk vandaag geen lid meer is.

De optie voor het gebruik van groene synthetische bandstoffen, zogenoemde e-fuels, werd niet weerhouden. Zeker voor lichte vrachtwagens zijn de uitdagingen bijzonder groot. Meerdere constructeurs bereiden voor de komende jaren een uitgebreid gamma aan elektrische van’s voor.

Merken met lage volumes, tussen 1000 en 10,000 nieuwe personenwagens of 1000 en 22,000 new vans per jaar, zijn tot 2035 uitgesloten van de tussentijdse regels. Constructeurs met minder dan 1000 nieuwe voertuigen blijven ook na 2035 uitgesloten.

Verder was in de wandelgangen te horen dat de nieuwe EU-wetgeving de reeds ingeslagen weg naar CO2-vrije voertuigen verder ondersteunt. Het goedgekeurde akkoord geeft ook zekerheid aan autoconstructeurs met betrekking tot hun investeringsprogramma. Tevens werd benadrukt dat zero-emissie voertuigen Europa onafhankelijker maakt van fossiele brandstoffen die uit derde landen moet worden ingevoerd.

EU-commissaris Frans Timmermans merkte voorts op dat tegen einde dit jaar China een totaal van 80 elektrische automerken op de diverse markten zal uitbrengen. Daarvoor is een Europees tegenoffensief noodzakelijk met de bedoeling om ook Europees geproduceerde elektrische voertuigen voor de wereldmarkt te produceren. De wetgeving zal nog ter goedkeuring naar de Europese Raad worden voorgelegd, maar dat is slechts een formaliteit.

EURO 7

Intussen is bij de Europese commissie een hevige discussie aan de gang met betrekking tot de invoering van de EURO 7 norm. Omdat ook fijnstof deel uitmaakt van de norm zijn voertuigen zonder CO2-emmissies eveneens getroffen. Het aanhouden van de EURO 7 norm zou ook een verouderingsproces van 200.000 km moeten kunnen doorstaan. In een volgende stap moeten de EU-landen het EU-parlement nog een akkoord sluiten alvorens de EURO7 norm geldende wetgeving wordt. In het huidig voorstel is voorzien dat de EURO7 norm zou moeten starten vanaf juli 2025 voor personenwagens en juli 2027 voor lichte vrachtwagens. De meeste autoconstructeurs beschouwen de huidige EURO 7 kalender en de normeringen vandaag als volledig onrealistisch en een achterpoort om elektrische aandrijvingen verder te promoten.

Michel Willems

MOBILITAS

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels