Gepubliceerd op 21 September 2022 om 15h29
Door Damien Malvetti

Fleet Test BMW 3-Reeks Facelift: digitale boost, uitgebreide standaarduitrusting

Het lijkt alsof de 3-Reeks nog maar net gelanceerd was, maar toch is het al tijd voor zijn midlife opfrisbeurt. De esthetische ingrepen bleven beperkt, maar aan het brein en de digitale interface werd grondig gesleuteld.

||||||||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||||||||| © ||||||||||||||||||||||||||||

Wie geen fan is van de opgeblazen nieren van sommige nieuwe BMW-modellen, kan opgelucht ademhalen. Het hertekende radiatorrooster werd niet groter en loopt visueel bevallig over in langgerekte lichtblokken. Ook achteraan wordt de aanblik in de breedte uitgewerkt door ranke L-vormige achterlichten.

Het gamma is voortaan beperkt tot twee smaken: standaard en M Sport. Het goede nieuws is dat de “M Shadow Line hoogglans” afwerking voor onder meer de ruitenframes altijd standaard is en dat de minimale velggrootte van 16 naar 17 duim steeg. Het slechte nieuws? Dat is er eigenlijk niet, tenzij je echt van chroom houdt, want dat is niet meer verkrijgbaar.

 

OS 8 en Curved Display

Het nieuwe dashboard wordt gedomineerd door een megabreed gebogen scherm, net als in de i4 en de 4-Reeks. Of eigenlijk: twee schermen die naadloos in elkaar overlopen. Het klassieke instrumentenpaneel is vervangen door een 12,3 duim groot HD-display dat de keuze biedt uit talrijke weergavemodi. Het vloeit aan de rechterzijde over in een aanraakscherm van 14,9 duim.

Een auto heeft vandaag zoveel functies dat het een monsterlijke uitdaging is voor de constructeur om de interface gebruiksvriendelijk te houden. Toch zijn ze erin geslaagd bij BMW. Je moet veel minder zoeken, swipen en tappen dan bij sommige concurrenten en ook de spraakassistent helpt je een handje. De centrale iDrive-bediening is ook nog van de partij. In de praktijk gebruik je een mix van de diverse bedieningsmogelijkheden.

Het brein achter de nieuwe cockpit heet BMW Operating System 8 en onderscheidt zich door zijn snelle werking, zijn instellingsmogelijkheden en zijn heldere graphics. Het opent ook de deur naar over-the-air updates, zodat je cockpit steeds actueel blijft.

 

Breed motorenpalet

Ongeveer de helft van de BMW’s die vandaag worden ingeschreven bij ons, zijn voorzien van een laadpoort. Verwonderlijk is dat niet: het is en blijft een fleetmerk en bedrijven kiezen vandaag massaal voor de fiscale voordelen van een plug-inhybride of volledig elektrische auto. Bij de vernieuwde 3-Reeks heb je trouwens de keuze uit de 320e en de 330e, al dan niet met xDrive-vierwielaandrijving.

Wij konden in Zuid-Duitsland met de 320d Touring rijden. Die staat vandaag zodanig op punt dat je hem op geen schoonheidsfoutje kunt betrappen. Hij is bijzonder goed geluidgedempt en vol van inborst. Hij houdt wel van een sprintje, maar kan ook erg zuinig uit de hoek komen. De Mild Hybrid-technologie zorgt voor een ongemerkte opstart na een fase van coasten of regeneratief remmen en drukt het verbruik in en rond de stad. Wie zijn best doet, duikt onder de 4,5 l/100 km.

 

Beter uitgerust, maar niet riant

De prijs van de facelift-3 is flink verhoogd, maar je krijgt voortaan wel standaard onder meer een automatische airconditioning met drie zones, Park Distance Control (PDC) met sensoren voor- en achteraan, een achttrapsautomaat met schakelpaddles aan het stuur en de BMW Live Cockpit Navigation Plus met BMW Maps-navigatiesysteem. Voor een bedrijfsauto zou dit zonder meer kunnen volstaan, maar het is een koud kunstje om de prijs op te blazen tot € 55.000 als je de diverse packs aanvinkt.

Wat goed was, werd nog beter. Wat duur was, werd niet goedkoper, maar aan de basis wel beter uitgerust.

BMW 320d Touring
Motor: Diesel, 4 cilinders, 1.995 cm3
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen
Maximumvermogen: 140 kW / 190 pk
Maximumkoppel: 400 Nm
0-100 km/h: 7,2 s
Topsnelheid: 229 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot: 132 – 150 g/km
Catalogusprijs incl. btw: € 48.900

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels