Gepubliceerd op 26 September 2022 om 14h16
Door Damien Malvetti

Fleet Test BMW X1: nieuw alfamannetje in het C-SUV-segment

BMW heeft alle registers opengetrokken om een nieuwe X1 te creëren die best-in-class is op zowat alle vlakken. Vooral de brandstofefficiëntie en de digitale user experience zijn “second to none”.

|||||||
||||||| © BMW X1 sDrive18d|BMW X1 sDrive 18d|BMW X1 sDrive18d|BMW X1 sDrive18d|BMW X1 sDrive18d|BMW X1 sDrive 18d||

Groeihormonen

De uitgaande generatie ging in ons land duizenden malen over de toonbank als bedrijfsauto. Het nieuwe model wil dit momentum aanhouden, zo niet aanzwengelen. Het zal daar ongetwijfeld in slagen dankzij de toevoeging van een elektrische versie.

In vergelijking met de vorige X1 nam de totale lengte van de nieuwkomer toe met 53 millimeter. De nieuweling torent ook 44 millimeter hoger boven het asfalt uit en zette in de breedte uit met 24 millimeter. Wel daalde de luchtweerstandscoëfficiënt naar 0,26 om de extra frontale oppervlakte te compenseren.

Geen handbak meer

BMW X1 sDrive18d

Vanzelfsprekend staat er opnieuw een plug-inhybride variant op het programma – het zijn er zelfs twee – maar bij aanvang is het aanbod beperkt tot de diesels en de benzines. Die zijn voortaan altijd gekoppeld aan een automatische versnellingsbak.

Even wennen is het feit dat je niet langer manueel kunt ingrijpen op de werking van de automaat, tenzij je voor de optionele schakelpaddles aan het stuurwiel gaat. Wil je enige motorrem creëren, dan moet je op de L-toets drukken (van ‘low gear’). Een echt probleem is dat niet: de gerobotiseerde zevenbak doet zijn werk uitstekend.

Met of zonder mild hybrid

Met uitzondering van de basismotoren zijn alle krachtbronnen voorzien van een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor op 48 volt. Die helpt de auto op snelheid komen en kan energie recupereren tijdens het vertragen. Het verbruik vaart erbij, maar bij het vertrekken voel je wel enige inertie.

De 18d waarmee we konden testen, had deze mild hybrid-technologie niet en bleek des te alerter bij het aanzetten. Hij komt bijzonder vlot voor de dag, zij het niet altijd even discreet tijdens het accelereren.

Interieur 2.0

Het interieurdesign onderging een veel grotere evolutie dan het koetswerk. Voortaan prijkt er een brede tablet op het dashboard, die zich veelvuldig laat personaliseren. Het aantal functies is duizelingwekkend, maar de menuopbouw en de bediening zijn verrassend intuïtief. Je mist de iDrive-controller niet – die werd op pensioen gestuurd.

De gebruikte materialen zijn grosso modo premium, al mag je niet schrikken van wat minder fraaie plastics her en der. Het zitcomfort is buiten kijf, zeker als je voor de sportstoelen gaat. Achterin geniet je van voldoende beenruimte dankzij de verschuifbare achterbank en de uitsparing in de rugleuning van de voorstoelen.

Vlootrapport

Onder zijn verfrissende maar toch archetypische jasje verbergt de nieuwe BMW X1 een massa aan toptechnologie die hem naar het bovenste trapje van het segment tilt. De prijzen zijn navenant, maar de standaarduitrusting zette ook een serieuze stap voorwaarts.

 

 Technische fiche

BMW X1 sDrive 18d
Motor: 2-literdiesel
Overbrenging: 7-trapsautomaat
Maximumvermogen: 110 kW / 150 pk
Maximumkoppel: 360 Nm
0-100 km/h: 8,9 s
Topsnelheid: 210 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot: 129 – 145 g/km
Catalogusprijs incl. btw: € 42.300

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels