Gepubliceerd op 1 December 2022 om 21h19
Door Nicolas Joannès
Experten gelinkt :

Fleet test Honda Civic: Op volwassen leeftijd?

De Honda Civic viert zijn 50e verjaardag met een elfde generatie die breekt met de traditie. De compacte auto is verkrijgbaar in een geavanceerde hybride variant en belooft ecologie en rijplezier te combineren.

||||||
|||||| © ||||||

In 1972 was de eerste Civic ook de eerste Honda die in Europa werd geïmporteerd. Sindsdien zijn er generaties verstreken en zijn er verschillende klassieke en soms excentrieke uitvoeringen uitgekomen. Wat de motor betreft, waren de Type R-varianten krachtige prestaties, maar de Civic begon in 2001 ook met hybrides, vooraleer zich te concentreren op verbrandingsmotoren.

De elfde generatie wordt nu alleen als hybride aangeboden, net als de rest van het huidige Honda-gamma. In de binnenkant van deze nieuwe Civic bevindt zich een geavanceerde versie van Honda’s eerder geziene zelfoplaadbare hybride aandrijflijn. Hij combineert een 2,0-liter Atkinson-benzinemotor met twee elektromotoren. Het resultaat is 184 pk en 315 Nm koppel. Dankzij diverse technologieën en een geavanceerd elektronisch beheer verhinderen deze hoge waarden niet dat de Civic zijn homologatie redelijk doorstaat: een verbruik van 4,7 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 108 g/km.

De lange compacte auto is nu 4,55 meter lang en heeft een bagageruimte van 415 liter die toegankelijk is via een grote achterklep, maar de ruimte voor de achterpassagiers blijft binnen de norm. Aan de voorzijde is het verfijningsgehalte van de Civic merkbaar tot in het kleinste detail, zoals de luchtroosters. Twee digitale schermen worden gecombineerd met een perfecte ergonomie en de nieuwste technologieën zoals draadloze CarPlay en Android Auto zijn aanwezig, evenals de talrijke veiligheidsvoorzieningen. Het is een no-brainer.

Op de weg maakt de Civic bij het starten weliswaar nog steeds het geluid van een motor, maar hij schakelt snel over op elektrisch vermogen voor een soepele en stille rit. Dit geldt met name in stedelijke omgevingen waar de Civic meestal in elektrische modus wordt gereden. Wanneer de benzinemotor nodig is, wordt het gewaardeerd dat hij niet te veel toeren maakt om discreet te blijven en niet het onaangename effect van een koffiemolen te veroorzaken. Wanneer het tempo wordt opgevoerd, stelt de Honda Civic ook niet teleur. Enerzijds slaagt de motor erin goed te presteren en zelfs vals te schakelen om de meest dynamische bestuurders tevreden te stellen. En ten tweede zijn het onderstel en de besturing zeer nauwkeurig en in staat om veel plezier te verschaffen.

Fleetrapport

Het moeilijke compromis waaraan deze nieuwe Civic moest voldoen, is perfect bereikt. De compacte auto slaagt erin dynamisch te zijn zonder dat het verbruik de pan uit rijst. Op verschillende routes lag het werkelijke brandstofverbruik slechts tussen 5 en 6 l/100 km.

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels