Gepubliceerd op 25 March 2024 om 14h53
Door Yannick MATHIEU

Fleet test – Mazda 2 Hybrid: Een badge die het verschil kan maken

Mazda wil graag zijn reputatie als fabrikant die niet graag de platgetreden paden bewandelt, behouden. Als het gaat om het toetreden tot de gelederen van niet-oplaadbare hybride stadswagens, vertrouwt Mazda op een echte specialist, in dit geval Toyota. Het resultaat is verrassend en vlekkeloos.

||||
|||| © ||||

Om te voldoen aan de CO2-doelstellingen die Europa heeft gesteld, maar ook om zijn opmars naar een CO2-neutraal bedrijf in 2050 voort te zetten, moet Mazda de overstap maken naar elektrische aandrijving(en). Maar het lijkt dat het merk een stap achteruit zet, want het blijft ervan overtuigd, net als zovele anderen, dat er verschillende soorten aandrijflijnen naast elkaar moeten blijven bestaan.

Mazda evolueert geleidelijk naar een meer luxueus aanbod en herziet fundamenteel zijn instapgamma. De Mazda 2 met benzinemotor blijft voorlopig in de catalogus, waarschijnlijk tot eind 2024, maar de hybrideversie wordt dan het meest betaalbare model van de fabrikant, met een prijs vanaf € 27.790 incl. btw voor de Prime Line en tot € 35.690 voor de rijk uitgeruste variant aan de top van het gamma.

Stedelijke soberheid

Voor wie is dit voertuig bedoeld? Voornamelijk voor stadsgebruikers die hun brandstofverbruik willen optimaliseren, met een zekere zorg voor het milieu, en die niet de mogelijkheid hebben om op te laden. En ze hebben niet veel keuze: Honda Jazz HEV, Renault Clio of Toyota Yaris Hybrid, waarvan de Mazda, zoals je zult begrijpen, alleen verschilt door een paar zeer kleine wijzigingen aan de voorkant en 5 uitrustingsniveaus die geen ruimte laten voor opties.

De Mazda 2 Hybrid heeft dus dezelfde kwaliteiten als zijn Toyota-kloon: een vrij dynamische look, een bijzonder veilige en geruststellende wegligging, een kwaliteitsvolle afwerking en vooral een geweldig (laag) brandstofverbruik, vooral in stedelijke omgevingen. In deze omstandigheden kan de kleine batterij 2 tot 3 km afleggen zonder gebruik te maken van de verbrandingsmotor, en hij wordt snel opgeladen tijdens het remmen.

Tekortkomingen? De verbrandingsmotor heeft nog steeds de neiging om met zichzelf op de loop te gaan als hij hard wordt ingedrukt, de achterbank is ondanks de 4 deuren niet gemakkelijk toegankelijk en het zicht naar achteren is ronduit beperkt.

Al bij al is dit een wagen die serieus overwogen moet worden als onderdeel van een car policy dat geschikt is voor jonge stedelingen voor wie het imago van Mazda aantrekkelijk kan zijn.

Yannick MATHIEU

Yannick MATHIEU, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels