Met de komst van de grote broer van de Peugeot E-3008 kunnen grote gezinnen hun hart ophalen! De E-5008 biedt plaats aan maximaal 7 passagiers, met een verschuifbare zitbank op de tweede rij. Modulariteit is echt een van de sterke punten van deze Peugeot, die begin november door de Duitse tijdschriften Auto Bild en Bild am Sonntag werd uitgeroepen tot “beste gezinswagen”.
Fleet test Peugeot E-5008: geprezen door… de Duitsers!
De Peugeot E-5008 heeft pas de prijs voor “Best family vehicle” gewonnen tijdens de “Golden Steering Wheel 2024”-uitreiking in Duitsland. En wanneer de Duitsers Franse auto’s gaan bekronen, dan is dat veelzeggend! Dit is wat wij ervan vinden nadat we er bijna 500 km mee hebben gereden op een week tijd…
Voorbeeldige modulariteit
Praktisch gezien verschuift de bank op de tweede rij 15 cm en kan de rugleuning in 5 posities worden versteld. Ondanks een iets smallere middelste zitplaats is dit niet veel beter in het segment van elektrische gezinswagens. Het is dus heel gemakkelijk om naar een derde rij te gaan, die plaats biedt aan twee personen. Toegegeven, de knieruimte op de derde rij is niet erg royaal, maar de hoofdruimte is niet al te slecht, mits je niet langer bent dan 1,75m.
Met 7 personen aan boord is de bagageruimte goed voor 259 liter, meer dan genoeg voor twee grote koffers. Met 5 personen aan boord stijgt de capaciteit tot 748 liter. En als de bank op rij 2 en 3 neergeklapt is, is er 1.815 liter beschikbaar op een vlakke vloer van 2 meter lang! Niet slecht voor een voertuig van minder dan 5 meter lang (4,79 m). In dit opzicht zit de E-5008 tussen de Mercedes EQB (4,68 m), de Tesla Model Y 7-zits (4,75 m) en de langste Kia EV9 (5,01 m) in.
3 elektrische motorisaties
Tijdens onze testrit in België maakten we kennis met het instapmodel met een motor van 210 pk die de voorwielen aandrijft. Maar de E-5008 is ook verkrijgbaar met twee motoren (4×4) en 320 pk, evenals een Long Range-versie met een enkele 230 pk motor. Wat de autonomie betreft, heeft Peugeot respectievelijk 502, 500 en 668 km aangekondigd.
Onverwacht comfort
Hoe voelde het aan? Met één passagier doet de 210 pk sterke motor zijn werk, zonder ons de adem te benemen. Toegegeven, het doel van een 7-persoons familie-SUV is niet om te schitteren in termen van prestaties, maar de tijd van 0 tot 100 km/u van 9,7 seconden is in overeenstemming met ons gevoel. Het moet gezegd worden dat onze test Peugeot E-5008, in GT-uitvoering, 2,3 ton weegt. Bij het accelereren en het nemen van bochten voel je dat, met een body die de neiging heeft om te hangen en banden die het zwaar te verduren hebben. Een verrassende sensatie in een Peugeot, een merk dat bekend staat om zijn dynamisch chassis.
Let wel, we trekken de goede wegligging niet in twijfel. Het gaat bij deze E-5008 alleen maar om comfort. Het verschil met een Citroën is daarom erg beperkt! Bovendien is deze Peugeot E-5008 uitgerust met AGR-stoelen (standaard in GT-uitvoering), een comfortlabel dat zijn naam heeft gevestigd in… wagens van Opel! Kortom, we kunnen de combinatie van een soepel onderstel en stoelen waarmee je zeer lange ritten kunt maken zonder te hoeven stoppen, echt waarderen.
Opladen: kan beter
Over stoppen gesproken, laten we het hebben over het verbruik en het opladen. In een stedelijke omgeving verbruikt de Peugeot E-5008 minder dan 15 kWh/100 km, wat heel opmerkelijk is voor een voertuig van dit formaat. Liefhebbers van ecorijden zullen de 3 energieterugwinningsstanden via de peddels op het stuur waarderen.
Zoals altijd het geval is met EV’s, stijgt het verbruik als je de snelweg op gaat. Het gemiddelde in onze gecombineerde test was 20,8 kWh/100 km, vergeleken met de claim van Peugeot van 17,7 kWh/100 km. In de praktijk kan de instapversie met zijn 73 kWh batterij zonder al te veel problemen zo’n 350 km afleggen. Maar als je lange ritten wilt maken, vaak op de snelweg, moet je zonder aarzelen kiezen voor de Long Range versie. Dit geldt des te meer omdat snelladen beperkt is tot 160 kW en de laadcurve die de batterij accepteert ons niet erg goed leek te presteren. Tijdens de twee snellaadsessies die we uitvoerden, slaagden we er niet in om meer dan 100 km bereik terug te winnen in 15 minuten, terwijl Peugeot beweert “150 km in 10 minuten” te kunnen terugwinnen. In dit opzicht doet de concurrentie het beter.
Fleetrapport
Het instapmodel van de Allure begint bij € 38.016 exclusief btw.De GT-uitvoering is ongeveer € 3.250 duurder, exclusief btw.In beide gevallen is de warmtepomp helaas optioneel (€ 661,16 exclusief btw).
Met een gemiddelde maandhuur van bijna €890 incl. btw (48 maanden/80.000 km) is de maandelijkse TCO2 van de Peugeot E-5008 Allure 210 pk net iets meer dan €1.000.Dat is bijna gelijk aan een Tesla Model Y 7-zitter, die zeer agressief geprijsd is. Maar het is ook minder dan de concurrentie van Kia of Mercedes. En bovenal is het een prijs waar je uitstekende modulariteit voor in de plaats krijgt, met een warm interieur en over het algemeen intuïtieve bediening.
De Long Range versie, met een 98 kWh batterij (+ 44 kg), is verkrijgbaar vanaf €41.735 exclusief BTW, wat ons het meest aantrekkelijke model lijkt om comfortabel op vakantie te gaan zonder al te veel tijd te verliezen.
Technische fiche Peugeot E-5008 Allure 210 pk (157 kW/210 pk)
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Elektriciteit |
Vermogen | 157 kW/210 pk |
Maximale koppel | 345 Nm |
Leeggewicht | 2.293 kg |
Koffervolume | 259 (7 places), 748 (5 places) à 1.815 l |
Autonomie | 502 km |
Gemiddeld verbruik | 17,7 kWh/100 km |
Emissie van CO2 | 0 g/km |
Maximale snelheid | 170 km/u |
Batterijcapaciteit | 73 |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 38.016,53 € |
Basisprijs incl. BTW | 46.000 € |
Fiscaal vermogen | 4 PK |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 74,29 €, 61,50 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 100,98 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 0 € |
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (op 4 jaar) | 96,25 % |
Maandelijkse bruto VAA gebruiker | 137,95 €/maand |
Verworpen uitgaven | 13,79 € |
Taks op uitstoot CO2 | 43,14 € |
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.