Gepubliceerd op 22 April 2022 om 10h03
Door Jeroen Evens

Fleet test Mercedes EQB: een elektrische 7-zitter

De nieuwe EQB voegt zich bij een groeiend aanbod van 100% elektrische Mercedes-modellen. Deze EQB is gebaseerd op de GLB, heeft een officiële actieradius van 416-469 km en biedt plaats aan maar liefst zeven passagiers.

||||
|||| © ||||

In het 100% elektrische Mercedes EQ-gamma vinden we in de eerste plaats SUV’s, met de EQC – waarmee het gamma begon – maar ook de EQA op basis van de GLA en deze nieuwe EQB. Mercedes laat het daar niet bij en biedt ook de EQE en EQS berlines aan, evenals de EQV, een grote monospace . En als dat nog niet genoeg is, heeft de Duitse fabrikant bovendien al de voorbereiding van een SUV op basis van de EQS bevestigd.

Wat deze EQB betreft, kan het zijn relatie met de GLB, waaraan het zijn platform en de algemene vorm ontleent, niet verbergen. Mercedes wilde hem echter een eigen identiteit geven, wat tot uiting komt in een specifieke grille met een glad zwart oppervlak en een lichtstrook die de voor- en achterlichten verbindt. De rest van de auto heeft dezelfde karakteristieke lijnen als de GLB, met een design dat doet denken aan een baby G-Klasse.

Het zeer vierkante achtersteven biedt ruimte voor een derde rij, waardoor de EQB zeven zitplaatsen kan bieden, een zeer zeldzame optie in het segment van elektrische auto’s. In zo’n grote auto is het natuurlijk moeilijk om basketbalspelers in deze extra zitplaatsen onder te brengen, en de zitplaatsen zullen worden gereserveerd voor passagiers die minder dan 1,65 meter lang zijn. De stoelen op de tweede rij kunnen worden verschoven om de achterpassagiers meer voetruimte te geven.

Vooraan lijkt het dashboard sterk op wat Mercedes al aanbiedt in de andere A- en B-modellen. Dat is nauwelijks kritiek, want het MBUX-infotainmentsysteem is altijd prettig in het gebruik dankzij de goed afgelijnde schermen, de vele bedieningselementen en de reactiesnelheid.

In de binnenkant van deze Mercedes EQB treffen we een 100% elektrische motorisering die een vermogen van 228 pk biedt in het geval van de EQB 300 (de tussenversie van het gamma) die we testten. Dit is meer dan genoeg vermogen voor de EQB, want hij reageert zeer reactief. We waarderen ook de verschillende energieterugwinningsmodi, die bijna gaan naar een “rijden met één pedaal”-modus. Het comfort van de schokdempers is correct, maar de zetels zouden iets minder stevig mogen zijn.

Vlootrapport

Met zijn 66,5 kW batterij biedt de EQB een gemiddeld bereik van 416 tot 469 km. Deze waarden lijken haalbaar in goede omstandigheden, maar zullen uiteraard dalen in functie van de buitentemperatuur en de afgelegde routes. Niettemin is de EQB met zijn zeven zitplaatsen een uniek exemplaar in deze prijsklasse.

Prijzen

Prijs Mercedes EQB 250 : vanaf €57.959
Prijs Mercedes EQB 300 (onze testversie) : €73.108,20

Technische fiche

Mercedes EQB 300
Vermogen 215 kW
Batterij 66,5 kwh
Autonomie (WLTP) 416-469 km
Koffervolume 495 – 1.710 l
Gemiddeld verbruik 202 Wh/km
Maximumsnelheid 160 km/u

 

TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) € 61,5
BIV (Vlaanderen) € 0
Wegenbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) € 83,95
Wegenbelasting (Vlaanderen) € 0
VAA gebruiker € 2506,29
VAA werkgever € 574,27
Belasting op verworpen uitgaven € 250,63

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels