Gepubliceerd op 20 August 2024 om 09h12
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Fleet test Renault Symbioz: een Captur met iets extra’s

Captur, Scénic, Rafale, Espace, Arkana, Austral… Het SUV-gamma van Renault was al een beetje onoverzichtelijk. En nu is de nieuwste toevoeging aan dit SUV-gamma gearriveerd: de Symbioz. link2fleet heeft hem kunnen testen.

© Renault Symbioz image bank media Test-Drive, from June 149 to 16th 2024 at Valencia, Spain - Photo Yannick Brossard/ DPPI

Hoewel de naam Symbioz verwijst naar een 100% elektrische hatchback concept car die Renault in 2017 bedacht, heeft het model dat deze naam 7 jaar later officieel op de markt brengt weinig met dit concept te maken. De Symbioz is namelijk een hybride SUV in het C-segment die gezien kan worden als de grote broer van de Captur of de hybride versie van de Scénic, afhankelijk van het model.

Een voor de hand liggende keuze voor het merk Renault, aangezien het C-segment het belangrijkste is in Europa, goed voor maar liefst 4 op de 10 verkochte wagens vorig jaar. De Symbioz is het meest compacte model van het merk in dit segment met een lengte van slechts 4,41 m, 10 cm korter dan de Austral en 6 cm korter dan de Scénic e-Tech Electric.

Een waardige vertegenwoordiger van de familie

Qua design vinden we de stijlcodes van de nieuwste Renault-modellen terug: een horizontaal gestileerde motorkap, een zeer verticaal aangezicht en een radiatorrooster met een gradiënt van het Renault-logo. De dagrijverlichting, een speciaal kenmerk van het SUV-gamma van Renault, is uniek voor elk model. Aan de achterzijde is de link met de Scénic e-Tech overduidelijk, hoewel de Symbioz zijn eigen lichtsignatuur heeft.

Binnenin zijn het dashboard en de schermen rechtstreeks overgenomen van het kleine broertje, de Captur, maar er zijn een paar specifieke kenmerken die de nieuwkomer onderscheiden, zoals een opvallend inzetstuk van geborsteld aluminium dat over het dashboard loopt.

De koning van de modulariteit

Deze Symbioz beschikt over een erg mooie binnenruimte en uitstekende modulariteit. Dankzij de 16 cm verschuifbare achterbank – een knipoog naar de Renault 16 van destijds – kan het laadvolume worden vergroot van 492 tot 624 liter, en zelfs tot 1.582 liter als de achterbank is neergeklapt. Klanten kunnen dus kiezen tussen een royale hoeveelheid ruimte achterin of een bagageruimte die tot de top van zijn klasse behoort.

De bagageruimte heeft ook een brede, rechthoekige opening voor gemakkelijke toegang.

29 geïntegreerde ADAS en 50 apps beschikbaar

De technologie laat niet te wensen over. Er zijn 29 rijhulpmiddelen, waaronder achteruit noodremmen, dat elk object aan de achterkant detecteert, autonoom rijden op niveau 2, de Safety Coach die gepersonaliseerd advies geeft om verantwoordelijker te rijden, en vooral de My Safety Switch-knop, waarmee je in 1 seconde je rijhulpmiddelen kunt personaliseren en vooral de akoestische (en visuele) waarschuwingen van bepaalde hulpmiddelen die iets te invasief zijn, kunt uitschakelen.

De Symbioz beschikt over OpenR Link-technologie met Google aan boord voor het besturingssysteem, inclusief Google Maps, de nieuwste versie van Google Assistant en toegang tot een catalogus van meer dan 50 applicaties via Google Play. Deze omvatten Waze, Amazon Music, Vivaldi en EasyPark.

Deze Symbioz is ook uitgerust met het Solarbay glazen dak, een ondoorzichtig glazen dak op verschillende niveaus.

Het beste hybride systeem op de markt?

Bij de lancering werd de Symbioz voorgesteld in de E-Tech full hybrid 145 versie, die twee elektrische motoren combineert met een 1,6-liter 4-cilinder benzinemotor met een vermogen van 94 pk, in combinatie met een 1,2 kWh batterij. De CO2-uitstoot wordt geschat op 105 g/km.

Rijden met deze Symbioz is een plezier. Zonder dynamisch te zijn, geeft hij in alle situaties voorrang aan comfort voor de passagier dankzij een gecontroleerde ophanging, een goed afgestelde besturing en vooral een hybridesysteem dat tot de beste op de markt behoort. Door de verschillende rijmodi van de auto te activeren, voel je een echt verschil in zijn gedrag. De ‘E-Save’-modus is bijzonder effectief voor het terugwinnen van elektrische energie tijdens het rijden in de benzinemodus.

Tijdens deze eerste rit op de wegen van de regio Valencia noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,4 liter/100 km zonder een lichte voetafdruk. Als je een meer aangepaste rijstijl hanteert, is het heel goed mogelijk om onder de 5,0 l/100 km te komen en misschien zelfs de 4,7 l/100 km te halen die het merk heeft aangekondigd.

Deze statistieken worden mogelijk gemaakt door het lage gewicht van de auto, minder dan 1.500 kg, en zijn beperkte hoogte van 1,57 m.
Volgens de ingenieurs van het merk is deze motor in staat om tot 80% van de tijd in elektrische modus te rijden in een stedelijke omgeving, waardoor hij tot 1.000 km kan afleggen op één tank benzine.

Fleetrapport

Hoewel het fiscaal minder aantrekkelijk is, is full hybrid nog steeds een ideale oplossing voor wie niet kan opladen. Volgens ons is de full hybrid-technologie van Renault een van de best ontwikkelde op de markt en helpt ze daadwerkelijk om het brandstofverbruik te verlagen. Bij de lancering is deze Symbioz verkrijgbaar in 3 versies (Techno, Iconic en Esprit Alpine). Een instapversie zal tegen het einde van het jaar worden toegevoegd, terwijl twee mild-hybride versies in 2025 aan de catalogus zullen worden toegevoegd.

Met een basisprijs vanaf ongeveer 27.000 euro exclusief btw heeft de auto een maandelijks voordeel van alle aard van minder dan 200 euro.

Renault Symbioz E-Tech Hybrid 145

TECHNISCHE INFORMATIE  
Motor Full hybrid
Maximaal vermorgen 105 kW/ 141 pk
Maximale koppel 148 Nm
Leeggewicht 1423 kg
Koffervolume 492 l – 624 l
Gemiddeld verbruik 4,7 l /100 km
Uitstoot van CO2 105 g/km
Maximale snelheid 170 km/u
Batterijcapaciteit 1,2 kWh
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW € 27.892,56
Basisprijs incl. BTW € 33.750
Fiscaal vermogen  9 pk
BIV (Brussel, Wallonië, leasing) € 123
BIV  (Vlaanderen) € 98,50
Wegenbelasting (Brussel, Wallonië, leasing) € 351,52
Wegenbelasting (Vlaanderen) € 252,30
Fiscale aftrekbaarheid 43,05 %
Bruto VAA gebruiker € 179,88
Verworpen uitgaven € 122,03
Taks op uitstoot CO2 € 94,39

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels