Gepubliceerd op 3 July 2023 om 17h02
Door Jeroen Evens

Fleet test Toyota Prius: “Wuaw!”

Maak kennis met de 5e generatie Prius. Ja, dit is een Toyota Prius! En zoals je kunt zien, is er veel veranderd…

||||||||||||||
|||||||||||||| © ||||||||||||||

Afgelopen november presenteerde Toyota de 5e generatie van de beroemde Prius. En wat een verrassing was het om hem te ontdekken: hij is korter en compacter dan zijn voorganger en zijn design is radicaal geëvolueerd om bijna sportief te worden. We hadden nooit gedacht dat we het zouden schrijven, maar deze 5e generatie Prius is… prachtig!

Mooi!

Deze verandering van uiterlijk gaat ook gepaard met veranderingen aan het passagierscompartiment. De rijpositie is nu rechtstreeks geïnspireerd op die van de bZ4X. De compacte auto en SUV delen hetzelfde kleine stuurwiel, met een diameter van 35 cm, met daarop een 7-inch scherm dat lijkt op Peugeot’s i-Cockpit. Om comfortabel te kunnen zitten en toch goed zicht op de snelheidsmeter te houden, zijn er dus een paar compromissen nodig op het gebied van de rijpositie. In het midden bevindt zich een groot 12,3-inch scherm dat via een kabel verbinding maakt met Android Auto en draadloos met Apple CarPlay. Toyota heeft ook echte knoppen en draaiknoppen behouden om het volume en de airconditioning te bedienen. En dat waarderen we!

Maar niet perfect…

Wat ons echter minder bevalt, is de aanwezigheid van bepaalde kunststoffen die de neiging hebben om te krassen, en vooral het gebrek aan ruimte. Langere mensen zullen hun hoofd tegen het dak achteraan stoten, terwijl de bagageruimte van 284 liter niet de meest royale is…

 

 

Enkel als plug-in hybride

De Prius is verkrijgbaar als zelfopladende hybride en als PHEV. Nou ja, behalve in België, waar hij alleen verkrijgbaar is met een stekker. Zijn 2-liter viercilindermotor is gecombineerd met een 13,6 kWh batterij en produceert in totaal 164 kW (223 pk). Hiermee bereikt het Japanse model de 100 km/u in 6,8 seconden en heeft het een actieradius van 72 km in volledig elektrische modus.

 

Een lust voor het oog, maar dat niet alleen…

Deze Prius blijft voor de ene aangename verrassing na de andere zorgen, want hij ziet er niet alleen (heel) goed uit, hij is ook nog eens leuk om mee te rijden! Dankzij zijn 223 pk heeft hij een geweldige acceleratie, een goed uitgebalanceerd chassis en een precieze besturing. Het is makkelijk om te glimlachen als er een reeks bochten aan de horizon verschijnt. En vergeet niet, we hebben het over een Prius! Helaas heeft de Prius een stevige schokdemping om het slingeren van de carrosserie zo goed als uit te sluiten, wat niet erg comfortabel is. Gelukkig wordt dit gecompenseerd door een goede geluidsisolatie en een stille motor.

Fleetrapport

In België is de Prius verkrijgbaar met slechts één motor en één uitrustingsniveau. Hij heet Premium Plus, heeft een indrukwekkende standaarduitrusting en kost € 48.020. Met zijn 19-inchwielen stoot hij slechts 19 gram CO2 per kilometer uit, waardoor hij fiscaal aantrekkelijk is. En het zijn niet alleen de belastingvoordelen die aantrekkelijk zijn: je verwacht het niet van een Prius, maar deze 5e generatie is een genot om in te rijden en vooral om naar te kijken!

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels