Bij de meeste merken is het klassieke berlinekoetswerk haast volledig verdwenen, bedolven onder de stortvloed aan SUV’s en cross-overs allerhande in verschillende formaten. Op enkele uitzonderingen na kunnen liefhebbers van het genre enkel nog terecht bij de Duitse premiummerken Audi, BMW of Mercedes, of verder nog bij BYD, Hyundai, Tesla of Polestar. Xpeng hoort echter ook in dat lijstje, want naast de SUV’s G6 en G9 biedt verdeler Hedin Automotive ook de P7 aan.
Fleet test Xpeng P7: veel berline voor de prijs
Het Chinese Xpeng biedt in ons land op dit moment drie volledig elektrische modellen aan, die worden verdeeld door Hedin Automotive. Twee daarvan zijn SUV’s, maar de P7 is een interessant geprijsde berline die zich positioneert tussen de eeuwige Tesla Model 3 en Model S in.
Die zit met zijn lengte van 4,88 meter netjes tussen de Tesla Model 3 of BMW i4 en de Model S of i5 in, en is een tikkeltje korter dan de pas gelanceerde Audi A6 e-tron of dan de Mercedes EQE. De Hyundai Ioniq 6 is op 2 centimetertjes na even groot. Net als dat Koreaanse buitenbeentje – en net als de Model 3, de i5 of de EQE – is de P7 een rasechte vierdeurs.
Gestroomlijnd
Hoewel zijn lichtjes aflopende daklijn anders doet vermoeden, heeft hij dus geen achterklep zoals de i4, de Model S of de A6 e-tron, maar een klassiek kofferdeksel. Een eigenschap die in veel regionen wel als chiquer wordt gepercipieerd, maar bij ons toch als minder praktisch wordt gezien.
Met een volume van 440 liter is de koffer wel voldoende ruim (hoewel dat volume nu ook niet uitzonderlijk is), maar toch minder vlot belaadbaar dan een model met een vijfde deur. Bovendien is het zicht naar achteren door de kleine achterruit verre van ideaal.
In ieder geval, over smaken en kleuren valt niet te twisten, maar hoewel de P7 elders al vijf jaar op de markt is, vinden wij zijn gelikte koetswerkdesign nog altijd geslaagd. En het is ook gestroomlijnd, want deze Chinees kan een mooie Cx van 0,23 naar voren schuiven – wat voor een EV altijd meegenomen is naar rijbereik toe. Vind je de P7 net iets te ingetogen, dan kun je hem ook krijgen met spectaculaire schaardeuren. Aandacht verzekerd wanneer je ergens aankomt of vertrekt, al moet je hiervoor wel de topversie kiezen.
Een of twee motoren
De P7 is verkrijgbaar in drie versies, te beginnen bij de Long Range, waarvan één enkele elektromotor 276 pk doorgeeft aan de achterwielen. De Performance beschikt dankzij een extra motor op de vooras over 473 pk en vierwielaandrijving. De Wing Edition ten slotte heeft hetzelfde aandrijfgeheel, maar onderscheidt zich naast een adaptieve ophanging met de reeds vermelde schaardeuren. Gezien de forse meerprijs (20.000 euro boven op de catalogusprijs van de Long Range…) vermoeden we echter dat deze versie niet vaak gekozen zal worden.
De batterij is in alle drie de gevallen dezelfde en heeft een capaciteit van 86,2 kWh (82,7 netto), goed voor een WLTP-rijbereik tot 505 km in de versies met twee motoren en tot 576 km in de versie met achterwielaandrijving, die overigens op wielen van 18 duim staat (tegenover 19 duim voor de AWD’s). In tegenstelling tot de G6 en de G9 gebruikt de P7 nog geen 800-voltarchitectuur, waardoor hij het qua maximale DC-laadsnelheid houdt bij 175 kW. Laden van 10 tot 80% neemt daarmee in het gunstigste geval net minder dan een half uur in beslag.
Alles touch
Net als in de G6 en de G9 wordt het dashboard gedomineerd door twee schermen, een exemplaar van 10,25 duim achter het stuur voor de instrumenten en een aanraakexemplaar van 14,96 duim in het midden. En ook hier moet je je daartoe wenden voor de bediening van zowat alles, wat niet altijd gebruiksvriendelijk is. Gelukkig zijn er wel enkele sneltoetsen die altijd beschikbaar zijn. In de P7 staan ze verticaal opgesteld, links van het scherm, wat in de praktijk minder handig is dan in zijn (jongere) SUV-broers, waar ze horizontaal onderaan op het scherm worden weergegeven.
Daarnaast kun je nog een rolmenu naar beneden schuiven waar eveneens wat handige shortcuts te vinden zijn, zoals de knop om de auditieve snelheidswaarschuwing uit te schakelen. Kleine ergernisjes zijn dezelfde als in de andere modellen van Xpeng: dat de boordcomputer enkel het gemiddelde van de laatste rit weergeeft (en niet over langere tijd), dat er geen toets is om de snelheidsregelaar te annuleren en dat, wanneer je de geparkeerde auto nadert, de deuren zich enkel automatisch ontgrendelen wanneer je je smartphone als sleutel gebruikt.
Los van de betwistbare “alles via het aanraakscherm”-ergonomie is het interieur van de P7 wel een aangename plek om te vertoeven. De kwaliteitsindruk is zonder meer goed en de voorstoelen zitten comfortabel en bieden tegelijk een goede steun. Ook achterin is het goed zitten, tenminste op de twee buitenste plaatsen. De instap is vlot ondanks de aflopende daklijn en er is voldoende hoofd- en beenruimte. Alleen de middelste plaats is niet zo interessant: ze is oncomfortabel en passagiers van tegen de 1,80 meter schuren er met hun kruin tegen de dakhemel.
Comfortabele cruiser
De Performance-versie van de P7 heeft slechts 4,1 seconden nodig om op te trekken van 0 naar 100 km/u, maar de door ons geteste Long Range heeft daar 6,7 seconden voor nodig. Waarmee hij nog altijd meer dan vlot genoeg is. We waren echter vooral onder de indruk van het rijcomfort. De nochtans klassieke ophanging van onze testauto incasseerde putten en hobbels opmerkelijk goed en bood ook een degelijke filtering van kleinere oneffenheden, terwijl het koetswerk toch fatsoenlijk ondersteund werd. Een zijdezacht, romig wegcontact dus, zonder dat we het risico liepen om zeeziek te worden zoals onlangs in de Zeekr 001.
Met dank wellicht aan de wielen van ‘slechts’ 18 duim en het – voor een EV van dit formaat – al bij al redelijke gewicht: leeg zet de P7 Long Range RWD 2.020 kg op de weegschaal.
Dynamisch zouden we de P7 ondanks zijn vlotte prestaties echter niet noemen. Op nat wegdek durfden de Maxxis-banden van Taiwanese makelij bijvoorbeeld wel eens hun grenzen te bereiken op het vlak van trekkracht – waarna de elektronica gelukkig wel zachtjes doch doeltreffend ingrijpt. Ook mist het stuur een tikkeltje feedback om er een “driver’s car” van te maken. De P7 Long Range is dus in de eerste plaats een comfortabele reisauto die zich vooral leent voor een rustige tot vlotte rijstijl, en daar nodigt hij trouwens ook toe uit.
Fleetbalans
We zeiden al dat de Xpeng P7 qua formaat tussen de Tesla Model 3 en Model S in zit. Qua prijs leunt hij echter meer aan bij de Model 3: als Long Range RWD kost hij 41.314,05 euro excl. btw. Daarmee is hij een pak minder duur dan zijn Duitse premiumrivalen, en zelfs dan de Hyundai Ioniq 6 met vergelijkbare batterij. Bovendien kun je de eindfactuur nauwelijks de hoogte injagen met opties, want die zijn er haast niet: enkel een andere koetswerkkleur dan wit (743,80 of 991,74 euro excl. btw) en het Premium Stoel- en Audiopakket (3.297,52 euro excl. btw). Zelfs qua velgen heb je geen keuze: 18 duim op de RWD en 19 op de AWD’s. Je op de bedrijfsparking onderscheiden van andere P7-rijders wordt dus moeilijk… Wat het verbruik betreft, zaten wij gewoonlijk rond de 18 kWh/100 km, zelfs op ritten waar er snelweg aan te pas kwam. Daarmee moet een rijbereik van meer dan 450 km zeker haalbaar zijn – tenzij in winterse omstandigheden natuurlijk. Reken qua TCO(2), uitgaande van een maandelijks leasebedrag van zo’n 860 euro excl. btw (80.000 km – 4 jaar) op 1.114,18 euro per maand.
Technische fiche
Xpeng P7 Long Range RWD
TECHNISCHE INFORMATIE |
|
Motor | elektrisch |
Vermogen | 203 kW/276 pk |
Koppel | 440 Nm |
Leeggewicht | 2020 kg |
Koffervolume | 440-915 l |
Autonomie | 576 km |
Gemiddeld verbruik |
16,8 kWh/100 km |
Uitstoot van CO2 | 0 g/km |
Topsnelheid | 200 km/u |
Batterijcapaciteit | 86,2 kWh |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. btw |
€ 41.314,05 |
Basisprijs incl. btw | € 49.990 |
Fiscaal vermogen |
4 PK |
BIV (Brussel/Wallonië, Leasing) | € 74,29/61,50 |
BIV (Vlaanderen) | € 0 |
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) | € 100,98 |
Rijtaks (Vlaanderen) | € 0 |
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) | 96,25 % |
Bruto VAA gebruiker |
€ 135,78/maand |
Verworpen uitgaven |
€ 13,58 |
Taks uitstoot CO2 | € 43,14 |
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.