Gepubliceerd op 7 March 2024 om 06h00
Door Nicolas Joannès

Fleet test Tesla Model 3 Propulsion 2024: Bestand tegen de concurrentie?

Sinds zijn lancering in 2019 heeft de Tesla Model 3 de concurrentie exponentieel zien toenemen. Om bij te blijven, ondergaat hij nu zijn eerste echte facelift. Genoeg om de concurrentie op afstand te houden?

|||||||
||||||| © |||||||

De Model 3, die bij de lancering in veel opzichten origineel was, heeft Tesla uit zijn nichemarkt gehaald. Sindsdien is de Amerikaanse fabrikant uitgegroeid van een kleine vis tot een productiekampioen, maar de concurrentie is ook toegenomen. Het was dus tijd voor Tesla om zijn berline van een echte update te voorzien.

 

Stijl en functie

Aan de buitenkant lijkt de Model 3 soepel te evolueren met zijn vernieuwde koplampen. Maar er is meer veranderd dan je op het eerste gezicht zou denken, want de aerodynamica van de wagen is volledig herzien. Het resultaat is een Cx van slechts 0,219, waardoor de toch al zeer efficiente auto nog beter wordt. Tijdens onze testrit in minder dan optimale omstandigheden noteerden we zelfs een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 16 kWh/100 km. De Model 3 is WLTP-gecertificeerd voor 513 km en kan dus mikken op een reële autonomie van minstens 400 km. Mits je de Sentinel-modus (camerabewaking) uitschakelt, die in ons geval ‘s nachts veel stroom verbruikte.

 

Interieur: een ingrijpende update

Binnenin zijn de veranderingen ingrijpender dan aan de buitenkant. Achterin kunnen passagiers genieten van een nieuw scherm waarmee ze YouTube- of Netflix-video’s kunnen bekijken en games kunnen spelen via het scherm of een controller. Ouders zullen er dol op zijn! Aan de voorkant is de kwaliteit van de materialen aanzienlijk verbeterd. Het voelt niet alleen prettig aan, maar draagt ook bij aan de verbeterde stilte aan boord, dankzij het akoestische glas en de isolerende materialen.

 

Waar is de bediening?

Waar is de bediening? Niet alle veranderingen zijn echter positief, want Tesla heeft ervoor gekozen om de bedieningselementen te verwijderen uit de Model 3, wat betekent dat je de knoppen op het stuur moet gebruiken voor de richtingaanwijzers en het touchscreen om te schakelen. Hoewel dit niet zo onpraktisch is (vooral in de stad) als bij de Model S met zijn Yoke stuurwiel, is het nog steeds onpraktisch. Desondanks waarderen we de wegligging van de Model 3, die vrij beweeglijk blijft, terwijl het comfort van de ophanging iets is verbeterd. En zelfs in deze instapversie presteert de Model 3 erg goed, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden.

 

 

Fleetrapport

Met een prijs vanaf € 45.970 (incl. btw) staat de Model 3 Propulsion er goed voor ten opzichte van de concurrentie, die duurder, kleiner, minder autonoom of minder efficiënt is. Uiteindelijk zal de Model 3 de grootste concurrent binnen de familie vinden, want de Model Y is €2.000 goedkoper, maar veel groter en slechts iets minder krachtig. Onlogisch? Niet vanuit Tesla’s industriële oogpunt, dat profiteert van schaalvoordelen op een Model Y die bovendien nog niet is vernieuwd.

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels