Gepubliceerd op 15 January 2021 om 14h56
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Dacia Duster langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

De huidige Duster zette de voornaamste pijnpunten van zijn voorganger recht, terwijl hij tegelijk chiquer en dynamischer voor de dag komt… zonder dat de prijzen de hoogte in schoten. Kortom, een uitstekende keuze voor wie in de eerste plaats op zoek is naar een gerieflijke auto zonder al te veel poespas waarin het toch aangenaam toeven is.

|
| © |

Langs buiten (rijverslag)

De tweede generatie van de Duster kwam bij ons in 2018 op de markt. Binnenin maakt het dashboard weliswaar nog altijd een sombere en plastiekerige indruk, maar de assemblagekwaliteit is goed, en de uitrusting is niet meer zo rudimentair als vroeger. Achterin biedt de Duster veel ruimte gezien zijn compacte buitenafmetingen. Dankzij extra geluiddempend materiaal en dikkere ruiten ligt het geluidsniveau in de auto merkelijk lager dan bij de eerste generatie. Goede punten zijn er ook voor het ophangingscomfort, dat alle hobbels boterzacht verteert. En dankzij een bodemvrijheid van 21 centimeter kan de Duster zich nog altijd naast de gebaande paden wagen. Inzake veiligheidsuitrusting is er wel een dodehoekcontrole, maar van een automatische noodremhulp is daarentegen nog altijd geen sprake.

Onder de motorkap liggen alleen maar moderne turbomotoren. Als instapversie op benzine doet de 1.0 TCe 90 dienst, een driecilinder die een mooi soepel karakter vertoont. Van die motor bestaat ook een lpg-versie, de ECO-G (101 pk). Daarboven vinden we twee vermogensvarianten (131 en 149 pk) van de 1.3-viercilinder die we ook kennen van bij… Mercedes. Aan dieselzijde is er de 1.5 Blue dCi, met 95 of 116 pk. Ook 4×4-versies zijn beschikbaar, maar in alle gevallen moet je nog zelf schakelen.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.

Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels