Gepubliceerd op 15 January 2021 om 14h46
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Renault Zoe langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

De Renault Zoé is een interessante elektrische stadsauto die intussen kan rekenen op een rijbereik die naam waardig. De prijs lijkt scherp, maar daarbij moet je wel nog de huur – of de aankoop – van de batterijen rekenen.

|
| © |

Langs buiten (rijverslag)

De elektrisch aangedreven Zoé stamt uit 2013 en ondergaat voortdurend evoluties. In 2019 nog kreeg het model een grondige update, die onder meer een volledig hertekend dashboard meebracht. De Zoé bestaat enkel als vijfdeurs en pakt uit met een eigen design, ook al deelt hij heel wat componenten met de (vorige) Clio. Deze elektrische auto meet net iets meer dan 4 meter, maar is binnenin verbazend ruim. De lithium-ionbatterij bevindt zich onder de zitruimte en daardoor is de koffer zelfs groter dan die van de Clio. Helaas is het met de afwerkingskwaliteit niet zo goed gesteld en zit de achterbank nogal oncomfortabel.

In 2020 deed een R135-versie haar intrede, die dankzij een theoretisch rijbereik van 386 kilometer heel België kan doorkruisen op een volle batterijlading (de batterij zelf heeft in deze versie een capaciteit van 55 kWh). Daarnaast is er ook nog de R110, die met een rijbereik van 395 kilometer zelfs nog wat verder komt. Met een spurt van 0 naar 100 km/u in 11,4 seconden (tegenover 9,5 voor de R135) is die R110 wel minder snel. Oorspronkelijk kon je de Zoé enkel aan een wallbox opladen, maar intussen kan dat ook aan een conventioneel stopcontact of een laadpunt (dat kan driefasig, en optioneel zelfs met 22 kW). Dynamisch staat de kleine Renault zijn mannetje en het theoretische rijbereik haalt hij ook in de praktijk.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.

Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels