Gepubliceerd op 12 January 2021 om 10h15
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Volkswagen Tiguan langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

De Tiguan doet misschien niet echt de harten sneller slaan, maar is wel bijzonder uitgekiend en rijdt best aangenaam, zeker als vierwielaandrijver. Daarbij komt nog dat hij kan rekenen op een ruim en moduleerbaar interieur en een grote koffer. Uiteindelijk knaagt er maar één ding: zijn hoge prijs, zeker met wat opties erbij.

|||
||| © |||

Langs buiten (rijverslag)

De tweede generatie van de Tiguan dateert uit 2016 en kreeg in het najaar van 2020 een facelift. Binnenin genieten vijf inzittenden – voor zeven zitplaatsen moet je bij de langere Tiguan Allspace zijn – uitzonderlijk veel ruimte voor dit segment, en ook de moduleerbaarheid is verzorgd. Zo kun je de Tiguan bestellen met een verschuifbare achterbank, en zelfs met die achterbank helemaal naar achteren geschoven blijft het laadvolume riant. Voorin ademt het dashboard kwaliteit uit, maar zoals wel vaker bij VW is elke notie van originaliteit of frivoliteit ver te zoeken. Daaraan kun je gedeeltelijk een mouw passen door te kiezen voor het volledig digitale instrumentenbord.

Het motorpalet telt drie TSI’s op benzine en evenveel TDI’s, met vermogens van 122 tot maar liefst 320 pk. Daarnaast kondigde Volkswagen ook al de komst aan van een plug-inhybride GTE (245 pk), die volgens de eerste berichtgeving ongeveer 50 kilometer zou moeten halen op elektrokracht – of dat volstaat om zijn CO2-uitstoot onder 50 g/km te houden en hem dus financieel voordelig te maken voor professionals, zal nog moeten blijken. De ophanging van de Tiguan voelt stevig aan, zonder dat het echter oncomfortabel wordt. Het weggedrag is bovenal geruststellend en veilig, ook al dankzij de vele rijhulpsystemen.

 

In samenwerking met ALD Automotive en Eurofleet Consult

Een offerte van ALD Automotive? Klik hier.

Meer info over Eurofleet Consult ? Klik hier.

 

 

Langs binnen (fiscaliteit)

  • Bestuurdersprofiel: Werknemer
  • Btw tarief: 21%
  • Niet verrekenbare btw: 65%
  • Tarief vennootschapsbelasting: 25%
  • Tarief personenbelasting: 53%
  • CO2 bijdrage: Ja
  • Voordeel alle aard: Ja
  • Datum inschrijving: 05/01/2021
  • Looptijd contract: 48 maanden
  • km/jaar: 25 000 km
  • Aanschafmethode: Operationele leasing
  • Regio van inschrijving: Brussel
  • Rijstijl: eco
  • Brandstofkaart: Ja

 

De TCO-berekening was mogelijk dankzij maandelijkse huurprijzen berekend door ALD Automotive en de Car Cost Advisor-tool ontwikkeld door Eurofleet Consult.

 

Car Cost Advisor: een webapplicatie die, rekening houdend met de autofiscaliteit, u zal toelaten om in een paar klikken, objectief en volgens uw behoeften, de juiste aandrijflijn te kiezen met opgave van de totale gebruikskosten (TCO).

 

*Over de Belasting op Inverkeerstelling en de Jaarlijkse verkeersbelasting: inschrijving als leasewagen = Brusselse regels, dus enkel op basis van het vermogen in kilowatt en het fiscale vermogen. Omdat deze modellen nagenoeg altijd krachtiger zijn dan hun evenknie met een verbrandingsmotor zijn ze op dit specifieke vlak van de fiscaliteit in het nadeel. Voor Vlaamse klanten is het aangeraden om in te schrijven in Vlaanderen, want de regels zijn daar veel interessanter voor dit type voertuigen.

 

Opties en accessoires:

  • Metaalkleur
  • Navigatie Discover Media

 

*Bijschrift

  1. 21% btw Incl.
  2. Basis offerte ALD – 65% niet verrek. btw incl. Vraag een offerte aan ALD Automotive
  3. BIV en JVB zijn al inbegrepen in het voertuigbudget
  4. Het bedrag aan rente dat voor 100% aftrekbaar is, wordt geschat op 10% van de leaseprijs van het voertuig
  5. Belastingtarief verworpen uitgaven = 40%

 

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels