Gepubliceerd op 11 February 2020 om 10h52
Door Maxime Pasture

Geen innoverende mobiliteitsoplossingen zonder ecosysteem!

Het laatste thema uit het #WeAreMobility Inspiring Talks forum dat Febiac in het kader van de 98ste Brussels Motor Show organiseerde, was dat van de ecosystemen. David Favest, directeur B2B van Touring was zeer duidelijk: «Dingen alleen ontwikkelen is vandaag niet wenselijk, vooral als het op mobiliteit aankomt.”

|
| © |

Vandaag moet alles uiterst snel gaan. Het moet ook allemaal gemakkelijk en praktisch zijn. Internet, de platformen en de applicaties hebben onder andere de taak ons te helpen in ons dagelijkse leven. David Favest hamert er tijdens zijn presentatie over de ecosystemen dan ook op dat het nodig is om deze platformen te delen. Iets wat trouwens schitterend wordt geïllustreerd door deze zin van Jack Ma, oprichter van Alibaba: “Alibaba is een ecosysteem dat kleine bedrijven helpt te groeien.”

De technologie biedt nieuwe perspectieven

David Favest is uitstekend geplaatst om over ecosystemen te praten omdat hij directeur B2B van Touring is. Een bedrijf dat op 125 jaar tijd wist te evolueren en zich te transformeren in een mobiliteitsintegrator. De innovatietechnologie (zie ons artikel over “big data”), het ecologisch bewustzijn of ook nog de verandering van de verwachtingen van de klant bieden nieuwe perspectieven om onze mobiliteitsgewoontes diepgaand te veranderen. “Maar om dat te doen, moeten we denken aan het publiek belang en niet enkel aan het persoonlijk belang”, legt David Favest uit, terwijl hij eraan toevoegt: “Een ecosysteem bouwen en samenwerkingen opzetten is erg moeilijk: men moet dezelfde belangen en de beste leveranciers hebben, aan dezelfde snelheid werken, gegevens delen en op de consument en niet op de markt geconcentreerd blijven.”

Het leven gemakkelijker maken

Er bestaan ondanks deze moeilijkheden meerdere voorbeelden van constructieve en inspirerende samenwerkingsvormen. Zo sloten bijvoorbeeld Touring, BNP Paribas Fortis en AG Insurance midden 2019 een strategisch partnership af. Het beoogde doel hiervan is het bundelen van de krachten om zo nieuwe oplossingen met een focus op de mobiliteit te ontwikkelen.

«Verzekeringen zijn vandaag nog voornamelijk gelinkt aan een transportmiddel, maar we zullen evolueren naar oplossingen die verbonden zijn met de gebruiker. Wij willen met onze samenwerkingsakkoorden en onze makelaars een ecosysteem opzetten waarmee we transportmiddelen op een snelle en efficiënte manier kunnen combineren en dat in alle veiligheid en zekerheid.”

verduidelijkt Hans De Cuyper, CEO van AG Insurance.

“Wij zetten met deze samenwerking nieuwe stappen in het Open Banking ecosysteem, maar deze keer dan op het vlak van de mobiliteit.”

voegt Max Jadot, CEO van BNP Paribas Fortis eraan toe.

Het Antwerpse voorbeeld

Maar zijn er dan ook concrete toepassingen? Om die te ontdekken, trekken we richting Antwerpen, één van de meeste ‘smarte’ steden van België, waar Koen Kennis de schepen belast met mobiliteit is. Hij was dan ook uitgenodigd op de Inspiring Talks van Febiac. Het is in zijn stad dat “Easyway”, de MaaS-applicatie (Mobility as a Service, NVDR) van Touring, in het kader van het initiatief “Slim naar Antwerpen” diepgaand werd getest door de medewerkers van het Antwerpse filiaal van AG Insurance. Door gebruik te maken van de “Route planner” van de stad Antwerpen konden we dankzij dit partnership ontdekken wat het meest efficiënte vervoersmiddel is en welke multimodale combinaties beschikbaar zijn. En dat alles in functie van het verkeer in real-time.

Men zou beginnen dromen dat Waze of Maps zodanig aangepast zouden worden dat iedereen zijn trajecten kan optimaliseren door gebruik te maken van de adequate transportmiddelen…

Touring is gedurende 125 jaar geëvolueerd en wist zich om te vormen tot een mobiliteitsintegrator. Om de MaaS-applicatie “Easyway” te creëren, sloot Touring een strategische alliantie af met andere ondernemingen. “Vandaag is het nu eenmaal niet langer wenselijk om de dingen alleen te doen en alles zelf te ontwikkelen. En al zeker niet als het over mobiliteit gaat”, David Favest, directeur B2B Touring.
Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels