Gepubliceerd op 4 March 2024 om 09h34
Door Kevin Kersemans

(Groene) stroom verzekerd?

Een van de discussiepanels tijdens de voorbije Automotive eMotion Summit ging over de energiebevoorrading in de toekomst, een prangende kwestie nu de elektrificering van het wagenpark in ons land in een stroomversnelling is gekomen. Sprekers van Elia, Fluvius en EnergyVille gaven een antwoord op de vraag of ons elektriciteitsnet de extra vraag aan zal kunnen…

||
|| © ||

Naast het rijbereik, het al dan niet milieuvriendelijke karakter en de kostprijs is het een van de argumenten die vaak worden aangehaald door tegenstanders van EV’s: “Als we met z’n allen elektrisch gaan rijden, zal het elektriciteitsnet dat niet aankunnen en dreigen er stroomtekorten.” Maar klopt dat wel? Ja en nee, zo bleek na de paneldiscussie over het onderwerp met drie experten, die eensgezind de verdediging van de elektrische auto opnamen. Het panel bestond uit Frédéric Dunon, CEO van transmissienetbeheerder Elia, Joris Soens, Energy & Climate Transition Manager bij Vlaams netbeheerder Fluvius en professor dr. ir. Johan Driesen van innovatiehotspot voor duurzame energie EnergyVille, KU Leuven.

Frédéric Dunon (Elia; links op de foto) en Joris Soens (Fluvius)

Geplande investeringen

Zowel professor Driesen als de heer Soens staken van wal door te zeggen dat we de komende 10 à 15 jaar geen problemen hoeven te verwachten. Maar, zo benadrukten ze allebei: in die periode zijn wel aanzienlijke investeringen nodig om de netten te versterken en ervoor te zorgen dat dit zo zal blijven. “Temeer omdat we ook de verwarming van gebouwen meer en meer elektrisch zal gebeuren”, voegde Joris Soens eraan toe. “Gespreid over de komende 10 jaar voorziet Fluvius dan ook een extra budget van 4 miljard euro. Dat plan is al goedgekeurd door de regulator, alleen de financiering moet nog worden uitgewerkt.”

Prof. dr. ir. Johan Driesen (EnergyVille – KU Leuven)

Professor Driesen wees er ook op dat er een shift bezig is van het verlangen om thuis te kunnen laden naar een vraag naar meer publieke laadpalen en snelladers, vanuit de vaststelling dat lang niet iedereen over een eigen oprit of garage beschikt waar een wallbox kan worden geïnstalleerd. Wat het installeren van die publieke oplaadpunten betreft, is er echter nog altijd een opvallend verschil tussen de verschillende gewesten in ons land – in een andere paneldiscussie, over het laadnetwerk in Wallonië, werd bijvoorbeeld aangeklaagd dat het installeren van een openbare laadpaal in het zuiden van het land 3 keer duurder is dan in Vlaanderen, terwijl ook het net er minder sterk is, mede doordat er in het Waalse gewest maar liefst 4 netwerkoperatoren zijn.

Hoe groen is EV-rijden?

En op welke manier zal al die nodige elektriciteit worden geproduceerd? Volgens Frédéric Dunon van Elia werd in 2023 zo’n 23% meer groene stroom geproduceerd als het jaar voordien, waardoor ongeveer 28% van de Belgische energiemix milieuvriendelijk was. En dat aandeel zou de komende jaren nog 2,4 keer groter worden en tegen begin 2030 gestegen moeten zijn tot 31 gigawatt. Hij wees er ook op dat zelfs als de stroom voor de aandrijving van EV’s op de klassieke manier wordt geproduceerd,  de uitstoot van CO2 ongeveer 30% lager ligt dan voor auto’s met een verbrandingsmotor, gewoon al door de grotere efficiëntie. “Zelfs met elektriciteit die wordt opgewekt uit kolen, is de CO2-uitstoot lager”, voegde professor Driesen daaraan toe.

En wat het materiaalgebruik betreft, zouden moderne batterijen amper nog toxische materialen bevatten, aldus de deelnemers aan het panel. “En EV’s gaan ook steeds langer mee”, luidde het nog.

Joris Soens van Fluvius voegde er wel aan toe dat de stroomprijs zal stijgen naarmate de vraag toeneemt. “Ja, maar groene energie kost minder”, aldus Frédéric Dunon. “De kosten voor het gebruik van het net zullen dus stijgen, maar de prijs van de stroom zelf zou moeten dalen.” Over het befaamde capaciteitstarief zei Joris Soens dat dit beter de werkelijke kost van het net reflecteert. “Het zet mensen ertoe aan om bewuster om te gaan met energiepieken, waardoor die worden afgetopt en de nodige investeringen kunnen worden gedrukt.” Professor Driesen sloot af met te zeggen dat de TCO voor een elektrisch voertuig nu al lager is dan die voor een voertuig met een benzine- of dieselmotor.

Conclusie

Volgens de panelleden is de ongerustheid van velen met betrekking tot de volledig elektrische toekomst onterecht… mits de nodige investeringen. En daar wringt natuurlijk net het schoentje, met de vele beleidsniveaus in ons land. De snelheid van investeren is immers niet overal gelijk. Of we dus daadwerkelijk geen schrik moeten hebben dat het licht zal uitgaan, zal de tijd moeten uitwijzen…

 

Foto’s: © Triptyque

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.

Gelijkaardige artikels