Gepubliceerd op 13 March 2023 om 20h39
Door Jeroen Evens

Hoe beheert u de mobiliteit van uw werknemers met de Total Cost of Ownership?

De kop is eraf! Met een druk bijgewoond webinar ging het nagelnieuwe Mobili-Time Institute van start met een knal. Mobili-wat? Wel, het Mobili-Time Institute is een onmisbaar en compleet opleidingsaanbod om ‘nieuwe mobiliteit’ in uw bedrijf in de praktijk te kunnen implementeren. Een verzameling van webinars, self learning modules en live-sessies die u wapenen voor de toekomst van mobiliteit. We trapten dit nieuwe initiatief van link2fleet vorige week af met een online sessie met als centraal thema de Total Cost of Ownership/Mobility.

|||
||| © |||

De berekening in termen van TCO (Total Cost of Ownership) is essentieel om een globaal en gedetailleerd beeld te krijgen van de kosten die betrekking hebben op de voertuigen van uw werknemers. Bovendien leidt de opkomst van alternatieve mobiliteit ertoe dat bedrijven verder gaan en rekenen in termen van TCM (Total Cost of Mobility). Het perfecte thema om het nieuwbakken Mobili-Time Institute boven het doopvont te houden dus. link2fleet nodigde een panel van deskundigen uit om u alles te leren over deze berekeningsmethode. De sessie werd gemodereerd door Virginie Claes, ex-Miss België, verbonden aan de UHasselt en tevens experte in mobiliteit. Wij geven u in dit artikel graag een overzicht van de belangrijkste wapenfeiten.

Indien u wil, kan u de replay van deze sessie hier bekijken.


Het Mobili-Time Institute

Thierry Devresse (CEO, My Mobility Budget Butler) beet de spits af met een toelichting over het Mobili-Time Institute. Kortweg gesteld staan er in deze opleiding vier thema’s centraal: TCO/TCM, elektrificatie, alternatieve mobiliteit en het mobiliteitsbudget. Eenieder die met bedrijfsmobiliteit bezig is, weet dat deze onderwerpen van cruciaal belang zijn om een geslaagd mobiliteitsstrategie in een bedrijf in te voeren. Elke module gaat van start met een webinar, gevolgd door online tutorials die uw kennis dieper uitspitten. Tot slot helpen onze experts u face-to-face en bekijken we hoe u deze aangeleerde kennis kan gebruiken bij het opstellen van een succesvol mobiliteitsbeleid in uw firma.

De verschillende vormen van TCO

Er zijn verschillende soorten TCO: TCO1, TCO2 en TCO3. Daarnaast is er ook de TCM oftewel de Total Cost of Mobility. Maar laten we eerst het onderscheid tussen de eerste drie vormen expliceren. De TCO1 van een bedrijfswagen is de som van de huurprijs, de (variabele) energiekosten, de CO2-bijdrage en de niet-recupereerbare BTW. Tel je daar de kosten van de jaarlijkse belastingen op de verworpen uitgaven bij, bekom je de TCO2. Dit is ook de TCO die de basis vormt voor de berekening van het federale mobiliteitsbudget. Tel je van de TCO2 de vermeden belastingen af, krijg je de TCO3, de totale kost die door leasingbedrijven wordt gebruikt om te stellen dat elektrische wagens stukken voordeliger zijn dan hun traditionele tegenhangers die rijden op fossiele brandstoffen. Tenslotte is er de TCM, die berekend wordt door diverse kosten als eigen risico, parking, carwash, schadevergoedingen en wagenparkbeheer toe te voegen.

TCO als werkinstrument

Bart Vanham (Partner bij Fleet360) liet zijn licht verder schijnen op de Total Cost of Ownership. Waarom we de TCO nodig hebben? Wel, het is een ideaal meetinstrument (en meten is weten!), maar kan ook handig zijn ter vergelijking van verschillende aandrijvingen, en vervoersmodi. Ook voor de opvolging van de kosten kan de TCO erg handig zijn, en is het een nuttig middel om als basis voor het mobiliteitsbudget te gebruiken.

Bart ging vervolgens verder in op de verschillende elementen die de TCO vormen, en de trends die zich op de markt doen voelen. Denk maar aan de verhoging van de leaseprijzen en de veranderende fiscaliteit voor niet-‘zero emission’-voertuigen. Daarna werd er dieper ingegaan op hoe je effectief van start gaat met het invoeren van een mobiliteitsstrategie. Het in kaart brengen van de TCO en vervolgens de mobiliteitsnoden is daarbij erg van belang. Maar ook het herberekenen van je car policy budgetten in functie van de elektrificatie (denk aan laadoplossingen) is een essentieel element daarbij.

 

 

Optimalisatie van TCO & TCM

Kristof Cuyvers (ALD Automotive) kwam vervolgens toelichten hoe je de TCO en TCM kan optimaliseren binnen je bedrijf. Bij ALD gebruiken ze daarbij een vijfstappenplan. Dat gaat van een analyse van de markt, het opstellen van bestuurdersprofielen, een diepgaande budgettaire analyse, en het uitschrijven en verwerken van de car/mobility/EV policy en de opvolging van deze implementatie.

Maar welke TCO gebruik je best? Wel, ALD Automotive gebruikt in dit proces de commerciële TCO oftewel TCO3, legt Kristof uit. De reden is dat ze daarbij een specifieke focus leggen op vergroening en elektrificatie. Het belastingvoordeel waarvan je geniet is dus een belangrijk element om mee te nemen in je car policy. TCO3 is volgens Kristof ook de meest logische TCO om op te nemen in de berekeningen, maar dat hoeft niet per sé zo te zijn voor alle ondernemingen (denk maar aan vzw’s die dat belastingvoordeel niet genieten).

In dat opzicht wijst Ward Martens erop dat zijn firma, EuroFleet Consult, steeds de TCO kiest op maat van de klant want -zoals aangehaald- heeft elke firma zijn eigen specifieke noden, fiscaliteit en bestuurdersprofielen. Ward benadrukt daarbij het belang van het consequent aanhouden van dezelfde TCO. Dat doet ook Bartje Van Gastel van TCOFleet. Net zoals bij EuroFleet kijken ze bij TCOFleet naar het DNA van de onderneming. Naargelang de doelstelling van de firma en de fiscale parameters die het wil meenemen, wordt gekozen voor de basis van het federale mobiliteitsbudget (TCO2) of de TCO3-methodiek.

Yves Ceustermont (Arval Belgium) licht toe dat in zijn firma steeds TCO2 wordt gebruikt. De reden daarvoor is simpel: het heeft het voordeel dat het bedrijven in staat stelt wagens te vergelijken qua kosten, en het bovendien een universele formule is die toelaat de brug te maken naar het federale mobiliteitsbudget.

De invloed van elektrificatie

De hogere aankoopprijs van elektrische wagens (en de daaruit volgende hogere leaseprijs) wordt helemaal tenietgedaan door een voordeligere energieprijs en fiscaliteit. Maar zowel Ward als Bartje relativeren om te veel te focussen op fiscale gegevens. Zo zijn er ook andere vereisten en parameters om rekening mee te houden. Gebruiksgemak, veiligheid, beschikbaarheid en de laadoplossingen, om er maar enkelen te noemen.

Enkel fiscale variabelen zijn dus niet voor elke onderneming heiligmakend. Dat beaamt Thierry Devresse: Het belangrijkste voor een bedrijf is om de juiste partner te kiezen die de TCO-berekening maakt met de specifieke parameters voor dat bedrijf.

Het debat werd afgesloten met een interessante uitwisseling van gedachten over het opnemen van elektrische wagens binnen een car policy en hoe bedrijven die niet voldoende budget daarvoor vrijmaken met elektrificatie kunnen omgaan.

 

Tot slot 

Enkele reminders die je zeker moet meenemen uit deze sessie:

  • Wees consequent. Gebruik één TCO-berekening en wissel niet af tussen de verschillende formules.
  • Kijk naar het werkelijke verbruik en de werkelijk gereden kilometers.
  • TCO2 wordt de norm, aangestuurd door de veranderende fiscaliteit.

 

We kijken ernaar uit om u te mogen verwelkomen op onze volgende Mobili-Time-webinar. Die zal plaatsvinden op 20 april en heeft als centraal thema ‘elektrificatie’. U kan zich daarvoor hier inschrijven.

Vul uw kennis aan met SELF LEARNING en/of woon onze LIVE sessies bij om het onderwerp “Hoe beheert u mobiliteit met de Total Cost of Ownership en de elektrificatie van uw vloot?” in de praktijk te kunnen brengen : ontdek de Mobili-Time Institute op www.mobilitime.link2fleet.com.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit

Gelijkaardige artikels