Gepubliceerd op 1 December 2022 om 16h41
Door Damien Malvetti

Hyundai Staria: Terugkeren naar de toekomst

Na het verdwijnen van de H-1 en H350 uit het gamma dacht men dat Hyundai de markt voor bestelwagens en monovolumes definitief de rug had gekeerd. Maar dat is niet het geval! Het Koreaanse merk is nu helemaal terug met de Staria, een zeer… verrassend voertuig, verkrijgbaar als bedrijfs- of personenvoertuig! We hebben hem getest in de versie met dubbele cabine.

||||
|||| © ||||

Op het eerste zicht valt de Hyundai Staria op. Met zijn in de (enorme) voorgrille geïntegreerde kleine geblokte lichten en zijn dunne lijn LED’s (bij de utility versie vervangen door een zwarte plastic strip) die de hele voorkant doorkruist, wekt hij de indruk zich nog in de conceptcarfase te bevinden.

En niet voor niets aarzelen de ingenieurs van Hyundai niet om te spreken van een ‘ruimteschip’ om het ontwerp te karakteriseren: “Het exterieur van de STARIA is geïnspireerd op de lichtkromming die de horizon van de aarde verlicht bij zonsopgang, gezien vanuit de ruimte.” De toon is gezet. Maar zijn achterkant is veel conventioneler, misschien zelfs een beetje te conventioneel?

Ontworpen als auto

Het interieur van de Staria is even verrassend als het ontwerp. Eenmaal binnen heb je helemaal niet het gevoel dat je in een bestelwagen zit. Het design van het dashboard, de helling van de voorruit, de royale ruimte, het fraaie centrale touchscreen, de stoelen, de rijpositie… dit alles geeft de indruk in een minibus te reizen. En dit is misschien geen toeval. De Staria is niet gebaseerd op een utility-platform, maar op het platform van een specifiek voertuig, namelijk het N3-platform dat wordt gebruikt voor de Hyundai Santa Fe.

Hij is dus meer ontwikkeld als privévoertuig, vandaar het aanbod van een luxueuzere ‘passagiersversie’, verkrijgbaar met 7 of 9 zitplaatsen, die hier in 2023 op de markt komt.

De auto is uitgerust met alle rijhulpsystemen die doorgaans in Hyundai-modellen te vinden zijn: adaptieve cruise control, 360°-camera, verkeersbordherkenning, noodstop, file-assistentie, enz. Zelden is een bedrijfswagen zo goed uitgerust. En de opbergmogelijkheden zijn zeer talrijk, waardoor het zeer praktisch in gebruik is. Niet te vergeten dat hij ondanks zijn 6 zitplaatsen tot 2.890 liter laadruimte kan meenemen. Opmerkelijk is ook dat de middelste zitplaats op de eerste rij kan worden neergeklapt tot een tafel met opbergruimte.

Alleen verkrijgbaar in diesel

Ook achter het stuur lijkt het alsof je in een voertuig voor particulieren rijdt. Zijn comfortniveau heeft ons aangenaam verrast voor een bestelwagen. De McPherson-ophanging aan de voorkant van de wagen speelt daarin duidelijk een rol. De ruimte is royaal voor zowel de eerste als de tweede zitrij.

Maar is de Staria onberispelijk? Nee hoor: hij is alleen leverbaar met een 2,2 liter (177 pk) 4-cilinder dieselmotor. Er is geen elektrische versie gepland, zelfs geen op waterstof, hoewel Hyundai deze technologie op zijn Nexo heeft.

Deze (grote) diesel is echter behoorlijk stil, in combinatie met de 8-traps automaat. En zelfs vrij zuinig, want na een week proefrijden lag het aangekondigde verbruik onder de grens van 7l/100 km. Op lange snelwegritten is het zelfs mogelijk om onder de 6 liter te komen. En dat is natuurlijk zonder lading.

Fleetrapport

Met deze Staria speelt Hyundai een andere kaart dan zijn concurrenten op de LZV-markt. Voor één keer is een bestelwagen niet alleen praktisch, maar ook elegant. Dit is de eerste keer dat voorbijgangers zich omdraaien om een bestelwagen te bewonderen (of te bekritiseren?). Toch blijft het niet onopgemerkt. Zijn tweede zitrij en zijn riante laadruimte maken hem tot een perfecte bondgenoot voor professionals, zonder de fiscale voordelen van een bedrijfswagen te verliezen. Zijn comfort en uitrustingsniveau zullen de twijfelaars ongetwijfeld over de streep trekken.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels