Gepubliceerd op 16 August 2023 om 05h35
Door Damien Malvetti

Johan Portier : “ALD Automotive | LeasePlan wordt geen nieuwe leasemaatschappij, maar speelt in op de mobiliteitsbehoeften van toekomstige generaties”

De overname van LeasePlan door ALD werd op 22 mei afgerond. De twee bedrijven kunnen nu aan de slag met het creëren van de nieuwe entiteit, die nu nog de voorlopige naam ‘ALD Automotive | LeasePlan’ draagt. Wanneer wordt het operationeel, welke veranderingen kunnen klanten verwachten en wat wordt de strategie van het nieuwe bedrijf? Johan Portier, directeur van deze toekomstige nieuwe entiteit, schenkt ons de antwoorden.

link2fleet: Johan Portier, jij bent gekozen als directeur van deze nieuwe onderneming. Gefeliciteerd, Johan. Maar wanneer gaat het echt van start?

Johan Portier: “Hartelijk bedankt! Dat is een goede vraag. Om wat achtergrond te geven, aan de ene kant heb je ALD en aan de andere kant LeasePlan. Op 6 januari 2022 kondigde ALD aan LeasePlan over te nemen, maar dit moest een aantal juridische stappen doorlopen. Ten eerste moest het worden goedgekeurd door de Mededingingsraad op internationaal niveau. Deze fase werd afgerond, met als gevolg dat 6 entiteiten (3 van LeasePlan en 3 van ALD) verkocht moesten worden in verschillende landen waar we een te groot marktaandeel zouden hebben. Afgelopen mei gaf de Europese Centrale Bank toestemming voor de overname van LeasePlan door ALD. Sindsdien is Société Générale, het moederbedrijf van ALD, eigenaar van deze twee leasemaatschappijen. Het bestuur van deze twee bedrijven is intact gebleven, dus ze moeten apart worden beheerd. In België hebben we bijvoorbeeld twee managementteams, één voor ALD en één voor LeasePlan. De volgende stap is dat de ECB groen licht geeft voor de integratie van de twee entiteiten tot één. Dit proces is momenteel gaande en pas als het is afgerond, kunnen we daadwerkelijk beginnen met het samenvoegen van de twee bedrijven. Dit betekent dat we bepaalde dingen vandaag al samen kunnen doen, omdat we al hetzelfde moederbedrijf hebben, maar we kunnen geen structurele beslissingen nemen die een impact zouden hebben op de toekomst en die niet ongedaan kunnen worden gemaakt. We hebben bijvoorbeeld twee verschillende IT-systemen. We weten dat ze gaan fuseren tot één systeem en we kunnen ons voorbereiden op deze fusie, maar we kunnen deze samensmelting nog niet uitvoeren. Een van de dingen die we al wel kunnen doen is de verkoopteams van LeasePlan trainen in het verkopen van de mobiliteitsproducten die ALD op dit moment aanbiedt. Kortom, om terug te komen op de basisvraag: we hopen dat in 2025 de nieuwe entiteit volledig operationeel zal zijn.”

l2f: En kunt u ons de naam van deze toekomstige entiteit geven?

J.P.: “Om eerlijk te zijn ken ik de nieuwe naam zelf niet. Op dit moment zijn er misschien 5 mensen van de 15.700 binnen het bedrijf, die het geheim bewaren. We verwachten tegen het einde van het jaar iets te kunnen aankondigen. Het zal ongetwijfeld een compleet nieuwe naam zijn. Ik ben er zelf erg benieuwd naar. We zullen ook de hele huisstijl moeten herzien, want de twee huidige bedrijven hebben bijvoorbeeld verschillende kleuren… Maar dat wordt allemaal besloten op het kantoor in Parijs.”

 

l2f: Kunt u ons meer vertellen over de strategie achter deze overname en de redenen daarvoor?

J.P.: “Als je kijkt naar de wereldwijde situatie, niet alleen in onze branche maar ook in veel andere sectoren, dan zie je dat er overal wordt gezocht naar schaalvoordelen en dat bedrijven hun krachten proberen te bundelen om concurrerend te blijven. De fusie van ALD Automotive en LeasePlan past duidelijk in deze logica. En ik denk dat we in onze sector nog aan het begin staan van fusies.

Als we kijken naar de positionering van onze leasingactiviteiten in België, maar ook in Europa en wereldwijd, dan zien we dat we deze schaalgrootte nodig hebben om de uitdagingen die voor ons liggen te kunnen financieren. De eerste uitdaging is zeker digitalisering, waardoor we onze klanten nieuwe oplossingen kunnen bieden en hun processen kunnen vergemakkelijken.

De tweede uitdaging is innovatie. We zien overal ter wereld dat er niet maar één soort mobiliteit is. In België is het leasen van fietsen de laatste jaren enorm gegroeid, terwijl dat in andere landen niet noodzakelijk het geval is. We zitten ook in een situatie waar de elektrificatie van voertuigen heel snel evolueert, wat in andere landen ook niet noodzakelijk het geval is. Innovatie is geen uniform proces. Het is gebaseerd op lokale behoeften en ontwikkelingen. Dit betekent dat we onze innovatiekracht moeten kunnen baseren op diversiteit. Schaalvoordelen zijn daarom erg belangrijk als we laboratoria willen creëren voor het ontwikkelen en testen van deze diverse mobiliteitsoplossingen.

Ten derde zal deze fusie uiteraard onze koopkracht versterken. Het zal ons gemakkelijker maken om nieuwe technologieën en nieuwe vormen van mobiliteit te verwerven, ze te integreren in ons bedrijfsmodel en ze aan te bieden aan onze klanten.

Naar mijn mening zijn dit de drie pijlers die perfect uitleggen waarom we alle reden hebben om in de toekomst hand in hand samen te werken.”

l2f: En wat zijn de voordelen op lokaal niveau?

J.P.: “In België hebben we het geluk het beste te kunnen nemen van twee bedrijven die het goed doen en een derde op te richten om de uitdagingen van morgen beter aan te kunnen. Dat is echt hoe de situatie intern wordt ervaren, en niet als de overname van het ene bedrijf door het andere. Het is erg motiverend dat het goed gaat tussen de teams. Sinds 22 mei hebben we het geluk dat we elkaar hebben kunnen ontmoeten en hebben kunnen zien uit welke talenten elk van de entiteiten bestaat. We hebben dus een planning om dit nieuwe bedrijf samen op te starten. Het gaat even duren en we realiseren ons dat het voor iedereen te langzaam gaat, want het is makkelijk om de opportuniteiten van deze samensmelting te zien. Dat geeft mij veel energie in mijn huidige baan: ik zie veel oplossingen en kansen in de combinatie ALD/LeasePlan. Naast de drie pijlers die ik eerder noemde, is het erg motiverend om de opportuniteiten op lokaal vlak te zien. Het is een geweldig speelveld.”

l2f: Hoeveel voertuigen zal de nieuwe entiteit vertegenwoordigen?

J.P.: “In België beheren we 180.000 voertuigen. Uiteraard hebben we groeidoelstellingen en ambities. Wereldwijd zullen we met 3,3 miljoen voertuigen de grootste leasemaatschappij worden.”

l2f: Heeft deze fusie gevolgen voor het personeel?

J.P.: “Er zullen geen ontslagen of personeelsinkrimpingen zijn. We hebben al ons huidige personeel nodig en beide bedrijven zijn nog steeds op zoek naar nieuw talent. Op dit moment hebben we tussen de 50 en 60 vacatures. Ik wil graag van deze gelegenheid gebruik maken om een oproep te doen aan iedereen die geïnteresseerd is om te werken voor een bedrijf met een mooie toekomst – er zijn volop vacatures bij ons! In totaal zal de nieuwe entiteit ongeveer 600 werknemers hebben in België.

Er zijn natuurlijk enkele dubbele functies in de twee entiteiten, maar dit betreft alleen managementfuncties. In de toekomst, zodra de ECB heeft ingestemd met de fusie, zal er slechts één managementteam zijn, in tegenstelling tot de huidige twee. Collega’s die geen deel zullen uitmaken van het nieuwe managementteam zijn al op de hoogte gebracht, maar we stellen hen ook oplossingen voor, zodat niemand in de kou komt te staan.”

l2f: Zullen sommige producten/diensten in de huidige portfolio’s van LeasePlan en ALD Automotive verdwijnen in de nieuwe entiteit?

J.P.: “Wel, zoals je weet doen we hetzelfde: operationele leasing. Daarnaast is er een hele reeks aanvullende producten en diensten die door de een of de ander worden aangeboden. Maar ze blijven allemaal bestaan. Al onze klanten zullen nu echter toegang hebben tot alle producten en diensten die voorheen door de twee entiteiten werden aangeboden. ALD heeft bijvoorbeeld een zeer sterk aanbod op het gebied van alternatieve mobiliteit, terwijl dit minder het geval is bij LeasePlan, dat nog steeds erg gericht is op de auto. Voortaan zullen ook ex-LeasePlan klanten van deze oplossingen kunnen profiteren.

Aan de andere kant hebben we te maken met twee bedrijven die al ver gevorderd zijn op het gebied van elektrificatie. LeasePlan staat misschien een stapje verder. Het is geen kwestie van concurrentie tussen twee bedrijven, maar van complementariteit, van communicerende vaten zeg maar.“

l2f: Hoe zit het met de contacten waarmee je werkt?

J.P.: “Op dit moment verandert er niets. Voor de nieuwe entiteit zullen we uiteraard werken aan gestandaardiseerde contracten voor klanten. Maar ik kan hen geruststellen: ze hoeven geen grote veranderingen te verwachten. Er zullen geen commerciële gevolgen zijn. Tot 22 mei waren we concurrenten. Sindsdien werken we samen en kunnen we in alle openheid zien met welke partners elke entiteit werkt en wat de voorwaarden van de contracten aan elke kant zijn. Dit zijn allemaal discussies die we met onze bestaande partners moeten voeren. En ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de relatie met onze partners is. Een leasemaatschappij opereert in een ecosysteem. Er zijn een groot aantal diensten die we niet zelf aanbieden, maar via partners. We maken bijvoorbeeld geen wagens, we monteren geen banden, we gaan zelf geen bestuurders depanneren die in panne staan, enzovoort.

Het is dus belangrijk om gebruik te maken van de expertise van de juiste partners en vooral om samen te groeien. Helemaal alleen kunnen we geen grootse dingen verwezenlijken.

En dit is een belangrijk punt: de mensen die bezig zijn met het project voor de nieuwe entiteit houden zich niet bezig met de day-to-day aangelegenheden. Want de day-to-day zaken mogen voor onze klanten niet worden beïnvloed door deze fusieprocessen.”

l2f: U noemde schaalvoordelen. Zullen eindklanten ook kunnen profiteren van deze schaalvoordelen, bijvoorbeeld door middel van aantrekkelijkere leasetarieven dan die momenteel worden aangeboden?

J.P.: “De tarieven van de twee entiteiten zijn momenteel niet op elkaar afgestemd, maar we gaan er uiteraard aan werken zodat onze klanten kunnen profiteren van het beste van beide werelden.”

l2f: ALD en LeasePlan hebben een heel verschillende oorsprong en tegengestelde mentaliteit. De een is Frans, de ander Nederlands. Is het niet moeilijk om deze twee entiteiten samen te brengen?

J.P.: “Ik kan natuurlijk alleen op lokaal niveau antwoorden. Ik weet niet of we in de kantoren van ALD in Parijs meer bitterballen eten dan dat we de afgelopen dagen champagne hebben gedronken (lacht). Maar ik denk dat op lokaal niveau de verschillen niet echt groot zijn. In juni hielden we ons eerste gezamenlijke personeelsfeest. En ik kan zeggen dat de ALD-collega’s de eersten op de dansvloer waren, maar ook de laatsten op het eind van de avond. De ALD-teams zijn dus iets feestelijker dan die van LeasePlan. Dat is een anekdote, maar voor de rest zie ik dat mensen van beide entiteiten heel soepel en spontaan en met plezier samenwerken. Eerlijk gezegd hadden we niet verwacht dat het zo vlot zou gaan, maar we merken dat onze culturen toch niet zo verschillend zijn. Onze huidige kantoren liggen ook iets meer dan 1 km uit elkaar, dus geografisch zijn we ook heel dichtbij, wat het veel gemakkelijker maakt om met elkaar te praten. Er zijn ook heel wat mensen die elkaar kennen. De leasewereld is klein en veel van ALD’s huidige werknemers zijn ex-LeasePlan werknemers en vice versa.”

l2f: U zei dat de kantoren van de twee entiteiten in België momenteel nog gescheiden zijn. Zijn er plannen om ze in de toekomst samen te voegen?

J.P.: “We hebben elkaar de afgelopen weken veel bezocht, dus het is een komen en gaan tussen de twee gebouwen. Maar het doel is om tegen 2025 alle teams van de nieuwe entiteit samen te brengen in de huidige kantoren van ALD aan de Avenue du Bourget. In de tussentijd zullen we wat parkeeroplossingen moeten bedenken, maar de kantoren zijn groot genoeg om iedereen te huisvesten, vooral met telewerk in het achterhoofd.”

l2f: Hoe ziet u, als hoofd van België’s toekomstige grootste speler op het gebied van mobiliteit, de toekomst van mobiliteit?

J.P.: “Het is misschien een bot antwoord, maar volgens mij begint betere mobiliteit met minder mobiliteit. Mobiliteit is een van de belangrijkste uitdagingen waar we in ons land voor staan. En het is niet alleen een zaak van leasemaatschappijen. Het is een wereldwijd vraagstuk dat het wegennet, de bevolkingsgroei, wat we doen met zwaar wegtransport, havens enzovoort omvat. Kortom, het is een zeer complex onderwerp waarvoor veel mensen rond de tafel moeten zitten om oplossingen te vinden die werken.

Ik hoor veel mensen praten over mobiliteit, soms met heel verschillende meningen. Daarom wil ik heel voorzichtig zijn met dit onderwerp, omdat mobiliteit vaak wordt onderschat. In plaats daarvan ga ik de vraag beantwoorden vanuit de invalshoek van hoe ik de mobiliteit zie die wij faciliteren. Naar mijn mening zal de auto altijd centraal blijven staan in ons aanbod, aangevuld met andere vormen van mobiliteit afhankelijk van de behoeften en profielen van de klant. We moeten ons afvragen hoe de klant zal evolueren, welke nieuwe generaties komen met welke behoeften. In marketing zijn er verschillende ‘persona’s’, of klanttypologieën. Er zijn mensen die in steden wonen en die eerder geneigd zijn om gebruik te maken van gedeelde mobiliteitsoplossingen, zoals fietsleasing, en die de eigen wagen als een verouderde oplossing zien. Er zijn mensen die op het platteland wonen en hun auto nodig hebben omdat ze niet drie uur met het openbaar vervoer naar hun werk willen reizen.

In België zal deze verschuiving naar alternatieve mobiliteit een belangrijke stap zijn, omdat het niet past in onze (auto)cultuur. Belgen zijn geboren met een baksteen in hun buik en een stuur in hun handen.

Maar als we internationaal kijken, zien we dat de dingen veel sneller gaan. De VS staan bijvoorbeeld veel verder dan wij op dit gebied.

Maar onze mobiliteit hangt ook af van onze situatie, onze leeftijd en onze behoeften. Als je jong bent en geen kinderen hebt, is het makkelijk om je te verplaatsen met gedeelde oplossingen, maar als je eenmaal een gezin en kinderen hebt, wordt de auto al snel een noodzaak voor het dagelijks leven.”

l2f: En hoe gaat ALD Automotive | LeasePlan deze problematiek aanpakken?

J.P. : “Als mobiliteitsorganisatie moeten we ons aanbod zo aanpassen dat iedereen iets vindt dat bij zijn profiel, zijn behoeften en zijn situatie past. Er is geen pasklare oplossing, het is allemaal maatwerk. Daarom is het belangrijk om diversiteit in ons aanbod te hebben. De vraag is ook hoe de markt zal evolueren van B2B naar B2C. In dit opzicht geeft de overheid de aanzet, met name met het mobiliteitsbudget, dat nu ook andere leden van het huishouden kan dekken. Maar sommige bedrijven stellen zich terecht de vraag: moeten we de mobiliteit van alle gezinsleden van onze werknemers vergemakkelijken? Dat is een vraag die we de komende 10 jaar zullen moeten beantwoorden.

En er is ook een maatschappelijke trend naar individualisering. Er zijn zoveel verschillende soorten huishoudens: het traditionele gezin, gemengde gezinnen, eenoudergezinnen enzovoort. Het wordt steeds moeilijker om voor elke specifieke situatie een oplossing te bieden.

We zien dit ook op het gebied van laadinfrastructuur. Vandaag bieden we onze klanten de optie om een laadinfrastructuur te installeren bij hun werknemers thuis. Maar de wetgeving zou kunnen veranderen en het in de toekomst verplicht maken om bij elk nieuw gebouw een oplaadpunt te installeren. Dit gaat verder dan de professionele sfeer, want we betreden ook de particuliere sfeer om deze oplaadpunten te installeren. Ik denk dat over een paar jaar, wanneer de particuliere markt meer geëlektrificeerd wordt, het beheer van de oplaadinfrastructuur zal verschuiven van B2B naar B2C. Bedrijven zullen mensen vertellen dat ze het zelf moeten beheren en dat zal veel eenvoudiger zijn. Er is een grens die gerespecteerd moet worden tussen de particuliere en de professionele sfeer. Als je bijvoorbeeld thuis een laadpaal hebt en je gaat scheiden en je kiest ervoor te verhuizen, moet je je werkgever daarvan op de hoogte brengen, en die moet de terminal komen verwijderen. Het professionele aspect dringt te veel door in het privéleven. We moeten hier duidelijk een beter evenwicht vinden.

Als leasemaatschappij hebben we ook een rol te spelen in het adviseren van wagenparkbeheerders over mobiliteitsbudgetten en alternatieve mobiliteitsoplossingen. En om mobiliteit te beheren, heb je geld nodig en moet je risico’s kunnen nemen. Het is aan ons om dat te doen.”

l2f: Hoe ziet u de toekomst van de markt, met in het bijzonder private leasing, autonome voertuigen, enz.

J.P.: “Als bedrijf is het belangrijk om beide aan te bieden: zakelijke leasing én private leasing. Het is duidelijk dat een auto als bezit, duur is. Zeker als je kijkt naar de kosten in verhouding tot de tijd die je er in een dag mee bezig bent. Met de elektrificatie en het aangekondigde einde van verbrandingsmotoren worden auto’s een luxeartikel, vooral voor particulieren. De cijfers spreken voor zich: particulieren kopen al bijna geen nieuwe wagens meer in België. In plaats daarvan richten ze zich tot de tweedehandsmarkt. In ons land is de tweedehandsmarkt dubbel zo groot als de markt van nieuwe wagens.

En deze afname in interesse in nieuwe wagens zal nog groter worden naarmate nieuwe generaties steeds minder geïnteresseerd zijn in het bezitten van een eigen voertuig. Er zijn al jonge mensen die een baan weigeren omdat hun potentiële werkgever hen een wagen aanbiedt, zonder alternatief, ook al hebben ze er geen interesse in. Ik heb dit misschien nog niet meegemaakt in mijn professionele carrière, maar ik ben ervan overtuigd dat dit idee van bezit in de toekomst uiteindelijk zal verdwijnen ten gunste van een idee van gebruik en dus vooral van private lease.

Als we naar de tijdlijn kijken, was de eerste stap in deze evolutie elektrificatie. We zijn er vandaag met B2B, dat in de toekomst de tweedehandsmarkt zal kunnen bevoorraden, waardoor elektrische wagens betaalbaar worden voor particuliere klanten.

De tweede fase is de gedeelde economie, die langzaamaan vorm begint te krijgen. De generatie die deze oplossingen zal gebruiken, moet nog op de markt komen. De oplossingen zijn er, maar de toekomstige klanten zijn op dit moment nog tieners.

De derde ontwikkeling is autonoom rijden. In Europa zijn we nog erg terughoudend met dit onderwerp, maar in China en de Verenigde Staten zijn er concrete projecten op dit gebied. Er zijn bijvoorbeeld autonome taxi’s in de VS. Maar als we die combinatie hebben van autonome en gedeelde elektrische voertuigen, en als je op elk moment vanaf je smartphone je mobiliteit op maat kunt bestellen, dan ligt daar duidelijk de toekomst.

En wie kan dit bieden? Daarvoor heb je financiering nodig, een ecosysteem, een innovatiekracht en concurrentievermogen – want ook deze auto’s zullen soms stil blijven staan – je moet de risico’s kunnen spreiden, je hebt logistieke kennis nodig, enzovoort. Wij leasemaatschappijen hebben dit allemaal! En het zijn de eersten die de sprong wagen die de markt zullen veroveren. Met de nieuwe entiteit zetten we geen strategie op om te doen wat we vandaag al doen. Ons huidige businessmodel is een basis, maar we anticiperen vooral op de behoeften van de markt over 20 jaar. Want in 2050 doen we helemaal niet meer wat we vandaag doen. De toekomst is er niet vandaag, die wordt nu gebouwd.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur

Gelijkaardige artikels