Advertisement
Gepubliceerd op 24 November 2022 om 08h35
Door Jeroen Evens
Experten gelinkt :

Klaudija Casar Torkar (ALD Automotive): “De complexiteit rond elektrificatie en alternatieve mobiliteit blijft een uitdaging”

Ter gelegenheid van de 250e editie van ons link2fleet magazine hebben we besloten het woord te geven aan enkele belangrijke spelers uit de sector om hun visie te leren kennen over de evolutie van de bedrijfswagen, elektrificatie, fiscaliteit, mobiliteit, kortom, over alles wat de fleet- en mobiliteitssector in België aanbelangt. Bij ALD Automotive nam Klaudija Casar Torkar, CEO, deel.

link2fleet: Hebben elektrificatie en veranderde mobiliteitsbehoeften op dit moment reeds een grote invloed teweeggebracht op jullie strategie?

Klaudija Casar Torkar: “Meer dan zes jaar geleden kregen we de eerste vragen van onze klanten over elektrificatie en mobiliteitsbehoeften. We vonden het interessant en besloten onmiddellijk dit onderwerp aan te pakken en begonnen samen met onze klanten te werken aan een reeks flexibele oplossingen. Vandaag ziet het mobiliteitsecosysteem er heel anders uit en sinds enkele jaren bieden we onze klanten volledig geïntegreerde mobiliteitsoplossingen die veel verder gaan dan elektrificatie op zich.”

 

l2f: Met deze evolutie in het achterhoofd, wat zijn de grootste uitdagingen voor de leasingsector in de toekomst?

K.C.T.: “De laatste jaren verandert onze wereld snel. De impact van Covid en het toenemende belang van het thuiskantoor, de uitdagingen van de toeleveringsketen, de drang naar elektrificatie van het wagenpark, de omschakeling van eigendom naar gebruik, de verschuiving naar een agentschapsmodel bij OEM’s, gedeelde mobiliteit, een zeer actieve arbeidsmarkt, het streven naar een duurzame en circulaire economie en het verlangen naar meer flexibiliteit hebben ook een impact op ons dagelijks leven. We zijn blij dat de overheid ambitieuze doelstellingen heeft voor groene mobiliteit en de bijbehorende fiscale stimulansen heeft ingevoerd, en het belang van elektrificatie en een flexibele mobiliteitsstrategie onderkent.”

 

l2f: Hoe zal de veranderende fiscaliteit jullie beleid de komende jaren beïnvloeden?

K.C.T.: “We verwachten wel dat de veranderende fiscaliteit de overgang naar multimodale en flexibele mobiliteitsoplossingen alleen maar zal versnellen.”

 

l2f: Gaan jullie in de toekomst extra inzetten op alternatieve mobiliteitsvormen, zoals bijvoorbeeld fietsleasing?

K.C.T.: “Bij ALD bieden we al flexibele multimodale mobiliteitsoplossingen -waaronder het leasen van fietsen- en gezien de wereldwijde trends (ook in ons land) zijn we van plan dit verder te stimuleren. Wat de fietsen zelf betreft, hebben we, in overeenstemming met onze strategie om onze klanten een naadloze digitale beleving aan te bieden, een digitale oplossing ontwikkeld waarmee klanten en werknemers hun ideale fiets in de fietsenwinkel kunnen configureren en een volledige digitale ervaring gedurende de hele levenscyclus hebben. In samenwerking met Skipr lanceerden we in september bovendien ALD Move in België, de MaaS-oplossing (Mobility as a Service) waarmee klanten toegang krijgen tot multimodaal vervoer en hun mobiliteitsbudget kunnen beheren. Wij nemen digitale flexibele oplossingen serieus.”

 

l2f: België is gekend als een land waar de bedrijfswagen sterk in zijn schoenen staat. Hoe zien jullie de sector de komende 20 jaar evolueren, en hoe zal dat jullie aanpak beïnvloeden?

K.C.T.: “De bedrijfswagen wordt van oudsher beschouwd als een onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden en dient als een uitstekende motivator om talenten aan te trekken en te behouden, vooral gezien de zware belasting op de werknemers. Gezien de ontwikkeling van de infrastructuur, de congestie in de steden, de verschuiving naar emissievrije zones, de impact van het toenemende thuiswerken en de uitdagingen van het dagelijkse woon-werkverkeer, vooral buiten de grote steden, verwachten wij dat de nadruk nog enige tijd op de bedrijfswagen zal blijven liggen, maar dan wel in combinatie met andere flexibele mobiliteitsoplossingen in de komende jaren.”

 

l2f: Hoe hebt u de fleet sector zien evolueren de afgelopen 20 jaar?

K.C.T.: “In de afgelopen 10 jaar zijn de eisen van klanten geëvolueerd van puur wagenparkbeheer naar verzoeken en belangstelling voor multimodale mobiliteitsoplossingen. Het wagenpark wordt intens geëlektrificeerd, autodelen is een trend, flexibiliteit wordt een must, abonnementen staan op de agenda, MaaS wordt een realiteit en mobiliteit is digitaal. De mobiliteitssector is flink uitgebreid en er zijn veel nieuwe spelers, toepassingen en oplossingen bijgekomen. Ik ben er trots op dat we bij ALD met onze innovatieve oplossingen, langdurige en nieuwe partnerschappen en digitale aanpak meewerken aan dit mobiliteitsecosysteem, en we kijken ernaar uit om verder te evolueren in een complexe maar boeiende sector.

 

l2f: Wie zal in de toekomst nog met een bedrijfswagen rijden?

K.C.T.: “In ons land zullen geëlektrificeerde bedrijfswagens, gezien de complexiteit en het belang ervan binnen het beloningssysteem, de fiscaliteit, de vergroening van steden, de ontwikkeling van infrastructuur, … nog heel wat jaren op de agenda blijven staan. Dit echter in combinatie met andere multimodale mobiliteitsoplossingen. De toekomst van mobiliteit is geëlektrificeerd, digitaal, multimodaal, flexibel en gedeeld, en ik ben ervan overtuigd dat er spannende tijden aan komen.”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels