Gepubliceerd op 27 March 2024 om 09h20
Door Kevin Kersemans

20% van in Europa verkochte EV’s zal dit jaar made in China zijn

Volgens een analyse van Transport & Environment werd bijna een vijfde van de vorig jaar in Europa verkochte EV’s geproduceerd in China. Een aandeel dat dit jaar zou kunnen oplopen tot 25%. EU-importtarieven alleen zullen volgens de lobbygroep niet volstaan om de Europese auto-industrie te beschermen.

||
|| © ||

Een vierde van de EV’s die dit jaar in Europa verkocht worden, zou dus made in China kunnen zijn. Het gaat dan voor alle duidelijkheid niet alleen om modellen van Chinese constructeurs. Ook Amerikaanse of Europese merken als Tesla, Dacia of BMW laten immers sommige van hun elektrische modellen voor de Europese markt in China bouwen. Transport & Environment voorspelt echter dat het aandeel van Chinese merken op de Europese EV-markt dit jaar 11% zal bedragen, en tegen 2027 zou kunnen oplopen tot 27%.

Volgens T&E kunnen Europese importtarieven helpen om de Europese auto-industrie te beschermen tegen de door de lokale overheid gesubsidieerde Chinese concurrentie, maar enkel op korte termijn. Beter zou zijn dat de Europese merken zelf een tandje bij zouden steken inzake elektrificatie. Lees: het opvoeren van de productie van volledig elektrische modellen voor de massamarkt en investeren in een Europese toeleveringsketen voor batterijen.

Chinese fabrieken in Europa

“Importtarieven zullen onze autofabrikanten niet lang beschermen. Chinese bedrijven zullen fabrieken bouwen in Europa en als dat gebeurt, moet onze auto-industrie er klaar voor zijn”, aldus Julia Poliscanova, senior director for vehicles and emobility supply chains bij T&E.

Bovendien zou volgens T&E een invoerheffing van 25% op voertuigen vanuit China middelgrote sedans en SUV’s die daar gebouwd worden, weliswaar tot 25% duurder maken dan hun Europese tegenhangers, maar compactere en grotere modellen die uit China worden ingevoerd, zouden zelfs met zo’n heffing, toch nog iets goedkoper blijven.

Productie opvoeren

Nochtans is de concurrentie uit China niet per se een slechte zaak, want ze vergroot het aanbod voor de consument. Importheffingen moeten dan ook gepaard gaan met stimuli om de productie van EV’s in Europa op te voeren, zoals de verplichting om bedrijfswagenparken in heel Europa volledig elektrisch te maken tegen 2030.

Julie Polscanova: “Als we serieus werk willen maken van een diverse en veerkrachtige toeleveringsketen voor batterijen in Europa, moeten we nu de daad bij het woord voegen. We krijgen geen tweede kans.”

Het advies om de Europese productie op te voeren, geldt echter niet alleen voor elektrische auto’s, maar ook voor hun batterijpakketten. Volgens T&E dringen industriële maatregelen – zoals subsidies voor een schone en circulaire productie en “Made in EU”-doelen – zich op om te kunnen opboksen tegen de gunstmaatregelen die batterijfabrikanten in China, maar ook in de VS, genieten.

 

Zin om alle elektrische auto’s op de markt te testen?

Kom dan op 13 juni naar ons link2fleet ZE Experience Event in de Brabanthal in Leuven en maak een proefrit met de nieuwste volledig elektrische auto’s op de markt. Meer dan 20 automerken zullen aanwezig zijn om hun nieuwste producten aan de tand te voelen!

Inschrijven is gratis voor fleetmanagers via deze link.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels