Gepubliceerd op 6 December 2023 om 14h07
Door Damien Malvetti

Lancia wordt herboren als elektrisch premiummerk en plant 10 dealerships in de Belux-regio

Hoewel het merk sinds 2016 zeer discreet is geweest, is de comeback van Lancia aangekondigd onder impuls van Stellantis, die onlangs de ‘Lancia Pu+Ra HPE’ concept car presenteerde. Met 117 jaar geschiedenis in het achterhoofd zal Lancia een luxueuze en elektrische toekomst tegemoet gaan.

||||
|||| © ||||

Alleen het model Lancia Ypsilon werd de voorbije jaren nog verkocht in Italië, maar het Italiaanse merk, onder leiding van Luca Napolitano, gaat opnieuw andere markten veroveren, waaronder België. Er zijn maar liefst 10 dealers aangekondigd voor de Belux-regio, samen met 13 servicepunten uit het bestaande Stellantis-netwerk. De eerste opening zal plaatsvinden in Brussel, dat beschouwd wordt als de derde diplomatieke hoofdstad, een strategische en symbolische keuze. De nieuwe identiteit van het Italiaanse bedrijf zal gebaseerd zijn op het verkooppunt in Milaan, een designomgeving in de zuiverste Italiaanse stijl. Lancia zal ook exporteren naar Frankrijk, Spanje, Portugal, Duitsland en Nederland.

 

Premiumaanpak en elektrificatie

Lancia voegt zich bij Alfa Romeo en DS Automobiles in het topsegment van de Stellantis-familie. De initiële strategie bestaat erin producten van hoge kwaliteit aan te bieden en zich te positioneren door zijn restwaarde. Milosz Tomanek, directeur Premium Brands bij Stellantis Belux, maakt er geen geheim van dat hij het B2B-segment wil aanpakken en zich wil onderscheiden van vele andere merken: “We komen op het juiste moment, met de juiste auto en in het juiste segment!
Het eerste model dat de uitdaging aangaat om opnieuw deel uit te maken van ons wagenpark zal de nieuwe Ypsilon zijn, aangeboden in elektrische en hybride versies, gepland voor lancering in het tweede kwartaal van 2024. De stadswagen wordt in 2026 opgevolgd door de Gamma, die wordt gepositioneerd als een SUV uit het C-segment, en in 2028 door de Delta, een compacte auto. Gamma en Delta zijn alleen gepland als elektrische versies. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de digitalisering van het verkoopproces.

 

 

Concept Pu+RA HPE

De Italiaanse ambassadeur in België, Federica Favi, opende de deuren van haar residentie voor de presentatie van het voertuig, dat veel aandacht trok. Het zal dienen als stilistische referentie voor toekomstige modellen. Als platform wordt de Peugeot 208 gebruikt.

Om terug te komen op het concept: terwijl het DNA van het merk wordt gerespecteerd, is de toekomst nadrukkelijk aanwezig. Een ontwerp dat de codes behoudt en tegelijkertijd in de richting van innovatie en duurzaamheid gaat. Ontwerper Francesco Colonnese heeft zich ingespannen om iets nieuws te creëren met behoud van de lijnen die zoveel liefhebbers enthousiast hebben gemaakt. We kunnen dus niet wachten om te zien wat de volgende stap is…

 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels