Advertisement
Gepubliceerd op 24 November 2022 om 08h32
Door Damien Malvetti

Laurent Loncke (Arval) : “De toekomst van de bedrijfswagen is minstens voor de komende 10 jaar verzekerd dankzij de elektrificatie”

Naar aanleiding van de 250e editie van ons link2fleet magazine hebben we besloten het woord te geven aan enkele belangrijke spelers uit de sector om hun visie te vernemen op de evolutie van de bedrijfswagen, de elektrificatie, de fiscaliteit, de mobiliteit, kortom alles wat de fleet- en mobiliteitssector in België aanbelangt. Bij Arval gaf Laurent Loncke, Managing Director, ons zijn visie op de toekomst van de leasing-, mobiliteits- en bedrijfswagensector.

link2fleet: Hoe zou u de evolutie van de mobiliteit in de afgelopen jaren beschrijven?

Laurent Loncke: “Lange tijd leefden we in een maatschappij die gebaseerd was op monomobiliteit, met andere woorden, we gaven bestuurders van bedrijfswagens gewoon de mogelijkheid om in een car policy te kiezen voor een dieselvoertuig. Vervolgens zijn we overgegaan op multimobiliteit in termen van motorisatie met de komst van CNG en de verschillende geëlektrificeerde varianten. Vandaag de dag bevinden we ons in een context van totale multimobiliteit met niet alleen verschillende keuzes van motorisaties, maar ook een reeks alternatieve mobiliteitsoplossingen. Wat de bedrijfswagen betreft, is er in België lange tijd een gebrek aan visie geweest. Hoewel het deel uitmaakt van het salarispakket, heeft men zich de afgelopen jaren vaak afgevraagd hoe dit systeem in de toekomst zal blijven bestaan. Vandaag weten we dat deze toekomst elektrisch zal zijn. De visie is duidelijk en het is voor ons, de verhuurbedrijven, nu veel gemakkelijker om onze klanten te adviseren.”

 

l2f: Maar de Covid-19 crisis heeft onze mobiliteitsgewoonten wel totaal veranderd?

L.L.: “Covid-19 heeft inderdaad een ‘nieuw normaal’ teweeggebracht met de verspreiding van telewerk en het feit dat we ons veel minder verplaatsen. Sommige gebruikers besloten meer gebruik te maken van het openbaar vervoer, terwijl anderen er in deze periode eerder van afzagen vanwege de sanitaire maatregelen en het gevaar om het virus op te lopen. En nu blijven mensen nog steeds het openbaar vervoer minder gebruiken omdat ze minder naar kantoor gaan. Het verleden heeft ons geleerd dat de auto een centrale rol speelt in onze samenleving en dat nog wel even zal blijven doen.”

l2f: Hoe ziet u mobiliteit over 20 jaar?

L.L.: “Ik denk dat de auto er altijd zal zijn, maar hij zal emissievrij zijn. En ik zie het niet uitsluitend elektrisch. Waterstof heeft duidelijk een toekomst voor grote voertuigen en toekomstige synthetische brandstoffen die iets zuivers in de lucht uitstoten hebben volgens mij ook een mooie toekomst. Om gebruikers aan te moedigen over te schakelen op autonome mobiliteit en om de veiligheid van deze voertuigen in het overige verkeer te waarborgen, zullen er zeker rijstroken voor autonoom vervoer worden aangelegd. Mobiliteit zal altijd zijn plaats hebben, vooral in steden, maar het openbaar vervoer zal beter moeten worden georganiseerd. ‘Zuivere oplossingen’ zullen worden versterkt van productie tot gebruik, en oplossingen die toch CO2 produceren zullen zwaar worden belast om een verminderd gebruik aan te moedigen. Als ik een beetje creatief mag zijn, kan ik me ook vliegende auto’s voorstellen. Het klinkt misschien nog steeds gek, maar we moeten wat ruimte houden voor creativiteit. Want ik weet zeker dat er in de komende jaren andere oplossingen zullen opduiken, die we nu nog niet eens vermoeden.”

l2f: Wat wordt de plaats van leasemaatschappijen in deze multimodale toekomst met minder auto’s?

L.L.: “Ik ben ervan overtuigd dat ons bedrijf nog een mooie toekomst voor zich heeft, maar dat het zal evolueren van een verhuurbedrijf naar een leverancier van duurzame mobiliteit. Tien jaar geleden hielpen we onze klanten bij het kiezen van thermische voertuigen, vandaag adviseren we hen over hun elektrische mobiliteit en morgen begeleiden we hen bij hun mobiliteit. In de toekomst zal het onze taak zijn om de toegang tot alle duurzame mobiliteitsoplossingen voor iedereen te centraliseren via een mobiliteitsbudget, dus niet alleen voor mensen die nu een bedrijfswagen hebben. Op die manier kunnen wij mobiliteitsmanagers de taak uit handen nemen om voor elke werknemer mobiliteit op maat te creëren.”

l2f: En hoe denkt u dat de autofiscaliteit zich zal ontwikkelen?

L.L.: “De bedrijfswagen is vaak bekritiseerd, maar speelt vandaag een essentiële rol in ons land. Het is de motor van de elektrificatie en dit zal de toekomst ervan verzekeren voor ten minste de komende 10 jaar. Hoe dan ook, als het zou verdwijnen, zouden we het salarispakket in België moeten herzien en meer mobiliteitsbudgetten moeten voorstellen. Behalve dat in dit mobiliteitsbudget altijd kan worden gekozen voor een wagen, bijvoorbeeld door met het geldbedrag uit pijler 3 een voertuig in private lease aan te schaffen.”

l2f: Dus misschien heeft private leasing ook een mooie toekomst voor zich?

L.L.: “Ja, want een elektrische wagen is vaak te duur voor particulieren, zelfs als hij tweedehands is. Ik denk dat over een paar jaar, wanneer ook particulieren de overstap naar EV moeten maken, er een bloei zal zijn in het particulier leasen van gebruikte elektrische voertuigen. Bij Arval hebben we ook ons RE-Lease product gelanceerd, waarbij een geleased voertuig na het eerste contract van 4 jaar weer op de markt wordt gebracht. Vandaag betreft het product verbrandingsmodellen, maar morgen zal het duidelijk worden aangepast aan elektrische voertuigen. En dit zal remarketingactiviteiten stimuleren.”

l2f: Dus de Belg, zelfs de particulier, zou bereid zijn om geen eigen voertuig meer te bezitten?

L.L.: “Ik geloof het wel. We gaan duidelijk over van een maatschappij van bezit naar een maatschappij gebaseerd op gebruik. En niet alleen in de auto-industrie. Denk bijvoorbeeld aan Netflix voor televisie. Het is een manier van consumeren zonder verrassingen. Je weet aan het eind van de maand precies hoeveel je gaat betalen voor je wagen.”

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur

Gelijkaardige artikels