Gepubliceerd op 3 August 2021 om 06h39
Door Eduard Coddé

Levering 10 Ford Mustang Mach-E aan Electro Test : niet alledaagse keuze voor dagelijks intensief presteren

Op vrijdag 30 juli leverde Garage Van Royen uit Steenokkerzeel 10 zwarte Ford Mustang Mach-E met fijne bestickering af voor de deur van Electro Test, een belangrijke stap in de verdere elektrificatie van het 100 voertuigen tellende wagenpark.

|||
||| © |||

Electro-Test is een erkend controle en keuringsorganisme voor o.a. elektrische- en gasinstallaties, waterkeuring, keuringen van hefwerktuigen en liften, brandveiligheid. Daarnaast treedt de organisatie adviserend op voor laadinfrastructuur thuis en op het werk.

Het wagenpark is momenteel samengesteld uit diesel-PHEV’s, 10 benzine-PHEV’s, 25 hybridewagens en 25 EV’s, inclusief de 10 nieuwe Mustangs. De elektrische Mustangs vervangen allen voertuigen met verbrandingsmotor. Ellen Vandervorst, algemeen directeur van Electro-Test, licht de keuze voor de Mustang Mach-E toe: “Onze medewerkers die de keuringen uitvoeren leven in hun auto, leggen dagelijks 200 à 300 km af. Het elektrisch rijbereik van een PHEV is te beperkt voor het dagelijks gebruik door onze buitendienst en elektrificatie van onze vloot geldt al enkele jaren als topprioriteit. De medewerkers moeten ook heel wat materiaal meenemen. De Mustang is een SUV die met de 99kWh grote batterij zoals wij hem bestelden een rijbereik van 610 km biedt volgens WLTP. De auto kan 119 km autonomie laden in 10’; 45’ volstaan voor 80% van de batterijcapaciteit. Hij beschikt over twee koffers – 81 liter vooraan en 402 liter achteraan, uitbreidbaar tot 1420 liter”.

Het leasecontract bij J&T Autolease is opgemaakt op 48 maanden en 30.000 km/jaar.

 

Goed voorbereid

In 2018 besliste Electro-Test tot vergroening van het wagenpark. Milieu en energie zijn belangrijke factoren binnen de kernactiviteiten van de organisatie. “We moesten daarin dan ook het voorbeeld geven” licht Ellen Vandervorst toe. “We vonden dat we sowieso moesten verduurzamen”.

De bouw van een nieuw hoofdkantoor was aanleiding om naast 8 dubbele AC-laadpalen twee dubbele 50kW DC-snelladers te plaatsten, die dankzij de investering in een hoogspanningscabine en toekomstgerichte bekabeling kunnen opgeschaald worden naar 150kW. Bovendien staat de laadinfrastructuur ter beschikking voor derden.

“Bij werknemers thuis plaatsen we toekomstgericht laadpunten van 22 kVA, eventueel in capaciteit beperkt via de afzekering” vervolledigt Ellen Vandervorst.

 

Doordachte car policy

Per jobcategorie is er een selectie auto’s op basis de TCO. Ellen Vandervorst: “De lange levertijden – 14 maanden voor de Mustangs – maken het niet eenvoudig om de bestellingen goed te plannen in functie tot de groei. Wij bestellen de wagens zonder ze aan een gebruiker te koppelen. Na geïnformeerd te hebben bij het personeel, wijzen we deze toe aan een bestuurder”.

De car policy bevat een duidelijk omschreven laadbeleid. “Werknemers moeten hun auto eerst op het bedrijf laden, dan thuis en uiteindelijk pas onderweg. En dat laatste op gunstige plaatsen, niet op autosnelwegen. Als je 65 cent voor een kWh moet betalen, is er geen enkel voordeel meer aan elektrisch rijden” verduidelijkt Ellen Vandervorst.

Werknemers die het bedrijf verlaten moeten hun laadpunt thuis terugbetalen aan de waarde van de afschrijving (afschrijving op 5 jaar).

Ellen Vandervorst: “We streven maximaal naar transitie voor een volledig elektrisch wagenpark waar mogelijk, maar enkele medewerkers zijn niet in de mogelijkheid om thuis te laden”.

 

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels