Ondanks de beweringen van sommige experts blijft waterstof een belangrijke rol spelen in de race om emissievrije aandrijving. Toyota en BMW hebben onlangs aangekondigd dat ze hun samenwerking op dit gebied versterken. Hetzelfde geldt voor Hyundai en Skoda. Ook in de autosport zal de ontwikkeling van waterstof de komende jaren te zien zijn, met name tijdens de beroemde 24 uur van Le Mans. Maar waar waterstof volgens ons echt tot zijn recht zal komen, is op de markt voor bedrijfswagens en vrachtwagens. En waarom is dat? Omdat het gebruik van lichte en zware bedrijfsvoertuigen zich er heel goed voor leent, waar 100% batterij-elektrische technologie nog steeds op een aantal obstakels stuit.
2 gebruikersprofielen
Om dit beter te begrijpen, moeten we kijken naar de verschillende gebruikersprofielen, zoals Sébastien Crochemore, VP LCV & Pick-up Product Performance bij Renault, ons uitlegde: “Het eerste profiel zijn mensen die lange ritten maken en de oplaadtijd willen optimaliseren. Het tweede profiel betreft klanten die geen elektrische oplaadpunten hebben op hun werkplek, zoals bouwplaatsen. Als je een EV ver van de werkplek gaat opladen, is dat zonde van de tijd”.