Gepubliceerd op 27 February 2024 om 10h15
Door Kevin Kersemans

Meer AI en veiligheid, minder CO2-uitstoot

Artificiële intelligentie zal ook in wagenparkbeheer een steeds grotere rol gaan spelen. Dat voorspellen ze alvast bij Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, dat daarnaast nog vier andere trends ziet voor 2024.

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, voorspelt voor 2024 de volgende vijf trends inzake fleet management:

  • Verbeterde prestaties door integratie van AI:
    Wat artificiële intelligentie betreft, verwacht Webfleet dat die in 2024 vooral vooruitgang zal boeken bij het analyseren en verwerken van beelden van boordcamera’s, het optimaliseren van activiteiten van bedrijfswagens dankzij nauwkeurigere analyse van gegevens van geconnecteerde voertuigen en het verbeteren van verkeersomstandigheden en infrastructuur. Nog volgens Webfleet zal de digitalisering van de transportsector en de bouwsector in een stroomversnelling raken, omdat het verbinden van voertuigen aan systemen voor wagenparkbeheer een echt voordeel biedt.
  • Verbeterde veiligheid van wagenparken
    Het gebruik van artificiële intelligentie draagt ook bij aan de veiligheid, aldus Webfleet, aangezien risicovol gedrag automatisch gedetecteerd wordt en de bestuurder geïnformeerd wordt, wat gevaarlijke situaties voorkomt.
  • CO2-uitstoot berekenen en verminderen
    Sinds januari 2024 is in de Benelux de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht. Door deze nieuwe Europese richtlijn moeten meer dan 50.000 bedrijven hun CO2-uitstoot meten, en in het bijzonder de CO2-voetafdruk van hun wagenpark berekenen. Dat kan handmatig, maar de voertuigen verbinden met systemen voor wagenparkbeheer levert een aanzienlijke tijdsbesparing op.
  • Verdere elektrificatie van vloten
    2024 wordt een belangrijk jaar in de verdere overgang van vloten naar volledig elektrische voertuigen. Volgens een onderzoek van Webfleet zou 61% van de bedrijfsvoertuigen in Europa met een brandstofmotor kunnen worden vervangen door EV’s. Bedrijven met EV’s besparen volgens Webfleet gemiddeld 5.665 liter brandstof per voertuig per jaar, 3.599 euro aan kosten per voertuig per jaar en ook 15 ton CO2 per voertuig per jaar.
  • Intelligent laden van EV’s
    Een van de belangrijkste uitdagingen voor bedrijven met volledig elektrische voertuigen is het laden. In 2024 zullen volgens Webfleet nieuwe laadoplossingen worden geïntroduceerd om laadcycli te optimaliseren, de levensduur van batterijen te verlengen en te besparen door het plannen van het opladen tijdens daluren.
Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Consultancy & Fleet Management

Gelijkaardige artikels