Gepubliceerd op 18 October 2022 om 17h01
Door Damien Malvetti

Michael De Meyer (Umicore) verkozen als Fleet-Owner of the Year 2022

Naast de New Energy Award werd Michael De Meyer, Compensation & Benefits Project Manager bij Umicore, ook bekroond met de titel van Fleet Owner of the Year 2022. Hij volgt Caroline Ceustermans (SWIFT) op en wordt zo de nieuwste toevoeging aan een lange lijst van vlootbeheerders wiens werk werd beloond door link2fleet en zijn jury van professionals. De zilveren plak werd ingenomen door Cédric Jennes van Partenamut, gevolgd door Jennifer Van der Elst (Elia), die in totaal drie prijzen mee naar huis nam.

|||||||
||||||| © |||||||

1/ Michaël De Meyer (UMICORE)

Duurzaamheid is al vele jaren diep verankerd in het DNA van Umicore. Al in 2019, en voordat de overheid bedrijven dwong om elektrisch te gaan rijden, besloot Umicore haar wagenpark geleidelijk aan te elektrificeren. Op basis hiervan werd op 1 januari 2020 een nieuwe car policy van kracht die werknemers de mogelijkheid biedt hun auto in te ruilen voor alternatieve mobiliteitsoplossingen.

Dit beleid heeft ook het aanbod van bedrijfswagens aanzienlijk vereenvoudigd: van een volledig vrije keuze binnen het budget tot vaste en (grotendeels) voorgeconfigureerde auto’s per categorie waarbij alleen de kleur door de bestuurder kan worden gekozen. Op die manier houdt Umicore controle over de TCO van de aangeboden voertuigen, ook al wordt er geen budget aan de werknemers meegedeeld.
De hele overgang, met uitzondering van de laadinfrastructuur in de Umicore-vestigingen, is financieel neutraal voor het bedrijf.
Terwijl thermische voertuigen in 2019 nog 70% van de vloot van Umicore uitmaakten, vertegenwoordigen ze nu nog maar 32%. PHEV’s zijn goed voor 43%, volledige hybrides voor 6% en volledig elektrische voertuigen voor bijna 20%.

 

2/ Cédric Jennes (PARTENAMUT)

Pas in 2017, met de aanstelling van Cédric Jennes, werd het vlootbeheer binnen Partenamut professioneler. Aangezien Cédric Jennes afkomstig was van de afdeling Call Center van het bedrijf, had hij geen specifieke kennis van bedrijfswagens en benaderde hij deze dus met een nieuwe visie. Er werd al snel een mobiliteitsbeleid ingevoerd om het salarispakket aantrekkelijker te maken.

In januari 2020 voerde Partenamut een cafetariaplan in, waardoor het aantal auto’s in het wagenpark steeg van 80 naar 300 en 30 werknemers werden geïnspireerd om voor de fiets te kiezen. Het auto-/mobiliteitsbeleid werd volledig herzien om deze nieuwe realiteit te weerspiegelen.

Daarnaast werd gratis openbaar vervoer aangeboden, evenals een fietsvergoeding (0,25 euro/km) en dynamisch parkeerbeheer (via Commuty). De werknemers kregen ook de mogelijkheid om gedurende een aantal weken (één keer per jaar) een fiets te testen, een ander voertuig te huren voor vakanties, enz. Dit alles werd gedaan om het gebruik van mobiliteit zo flexibel mogelijk te maken.

De ondersteuning bij de keuze en het beheer van het voertuig is voor elke werknemer persoonlijk en privé.

 

3/ Jennifer Van der Elst & André Simonart (ELIA)

Mobiliteit is geen loos woord bij Elia. Het bedrijf heeft in 2019 zijn ‘Orange is the new Green’-programma geïntroduceerd, dat de koers bepaalde voor een nieuwe mobiliteitsstrategie. Met dit programma hoopt Elia zijn ambitie van 75% CO2-neutrale woon-werkverplaatsingen tegen 2025 te realiseren. Momenteel bestelt meer dan 70% van de kaderleden volledig elektrische wagens en 53% van hen heeft al gekozen voor het federale mobiliteitsbudget (8% van het totaal aantal werknemers bij Elia).

Deze evolutie werd mogelijk gemaakt door een duidelijke verandering van strategie. Om de behaalde resultaten te bereiken, heeft Elia sterk vertrouwd op het overleg met zijn sociale partners en op de inzet van het management.

De ontwikkeling van de nieuwe strategie verloopt volgens plan en zelfs boven verwachting. Elia hoopt ook een voorbeeld te zijn voor andere bedrijven in de sector die de sprong misschien (nog) niet durven maken.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Expertise & Federaties , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels