Gepubliceerd op 9 March 2022 om 11h12
Door Damien Malvetti

Oualid Benhammadi (Bolt): “Toegang tot alle vormen van mobiliteit vergemakkelijken”

Je kan er niet naast kijken als je in de grote steden rijdt, want elektrische, gedeelde scooters schieten als paddenstoelen uit de grond. De aanbieders van deze dienst zijn van mening dat e-steps een ideale oplossing zijn om aan het mobiliteitspakket toe te voegen. Eén van hen is Bolt, een leverancier van complete mobiliteitsoplossingen. We ontmoeten de jonge en dynamische Country Manager Belgium, Oualid Benhammadi.

|||||||
||||||| © |||||||

link2fleet: Bolt, dat in juni 2021 op de Belgische markt kwam, heeft zijn gedeelde elektrische scooters overal in het centrum van Brussel neergezet en dat werd meteen een groot succes. Meneer Benhammadi, kunt u ons meer vertellen over uw strategie op de Belgische markt?  

Oualid Benhammadi: “We hebben het Bolt-project in juni 2021 voor het eerst gelanceerd in Brussel met 1.000 scooters, en door het succes tijdens het hoogseizoen hebben we dat aantal al snel opgetrokken tot 2.200. Gezien de resultaten in Brussel zijn we snel beginnen investeren in de steden Ieper en Namen. Dat lijkt misschien een verrassende keuze, maar ons doel is niet om alle grote steden aan te vallen waar onze concurrenten reeds aanwezig zijn, maar om te investeren in kleinere steden die ook belangstelling hebben voor ons product. En deze strategie werpt vruchten af, want ook in deze twee steden hebben wij succes geboekt. Als gevolg daarvan zullen er spoedig nóg andere locaties worden toegevoegd. In Brussel zijn wij aanwezig in alle 19 gemeenten, maar we geven de voorkeur aan een grotere dichtheid van aanbiedingen op plaatsen waar meer vraag is. Het voordeel van Bolt is dat de batterijen verwisselbaar zijn. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het opladen van de scooter. Als een batterij leeg is, vervangen we die gewoon op het terrein, zonder terug te gaan naar het magazijn.” 

 

l2f: Wat voor soort klanten zijn vandaag geïnteresseerd in uw gedeelde elektrische scooters? 

O.B.: “Wij bereiken vooral jongeren, d.w.z. de leeftijdsgroep 18-45 jaar. Het gebruik is vooral recreatief tijdens de weekends, maar tijdens de week hebben we ook een sterke vraag van professionele klanten, vooral in bepaalde wijken van Brussel, zoals Etterbeek bijvoorbeeld. Als gevolg van de Covid-19-crisis merken wij dat zakelijke klanten op zoek zijn naar meer individuele vervoersoplossingen die de auto kunnen vervangen. Gemiddeld leggen onze gebruikers tussen 1,5 en 3km af met een gemiddelde reistijd van 10 tot 12 minuten. Alleen al in Brussel is sinds de lancering 621.000km afgelegd, oftewel 19 reizen rond de wereld.” 

Lees het volledige interview in ons volgende magazine (link2fleet 247).


We hebben het voor u getest 

De gedeelde elektrische step 

In het kader van dit verslag hebben wij twee Bolt-diensten getest. Ten eerste, de gedeelde elektrische steps die al beschikbaar zijn in Brussel. Om van de dienst gebruik te maken, moet je de speciale applicatie downloaden en de stappen volgen. Niet te ingewikkeld. Zodra je je bankgegevens hebt geregistreerd – de betaalmethode varieert tussen kredietkaart en Bancontact – is het mogelijk om een privérekening en een aparte bedrijfsrekening aan te maken, stelt de app je een geografische kaart voor om de dichtstbijzijnde step te lokaliseren en deze te reserveren. Je hebt dan 5-6 minuten om naar de locatie te komen. Als dit de eerste keer is dat je de dienst gebruikt, stelt de app voor dat je een instructiemodule volgt om de dienst correct en veilig te gebruiken. Vervolgens hoef je alleen maar op de step te stappen, jezelf met één voet te lanceren, en recht te blijven staan. Net als een fiets heeft de step een gaspedaal en remmen. Het is dus makkelijk om te rijden. 

 Laten we eerlijk zijn, dit was de eerste keer dat ik met een e-step reed en de eerste seconden voelde ik me niet helemaal op mijn gemak, maar dat gevoel verdween snel. Ten eerste omdat de machine zeer licht is (90% aluminium onderdelen) en dus zeer wendbaar, en ten tweede omdat hij een zeker gevoel van vrijheid geeft, vooral wanneer je naast auto’s rijdt die hopeloos vastzitten in de verkeersopstoppingen van het stadscentrum. Een ervaring die ik met veel plezier zal herhalen! 

 

Auto’s met chauffeur 

Op het moment van schrijven was de autoservice met bestuurder nog niet beschikbaar in Brussel. Daarom gingen we naar Parijs en Lyon voor twee tests met wat de concurrent van Uber moet worden. Ook hier is er niets ingewikkelds aan om de dienst op te starten. Zodra je de app hebt gedownload en je bankgegevens hebt ingevoerd, hoef je alleen nog maar je eindbestemming in te voeren en het systeem zoekt automatisch naar de dichtstbijzijnde auto met chauffeur. Je kan dan kiezen tussen verschillende soorten voertuigen: een gewone auto, een groene auto (elektrisch), een bestelwagen of luxewagen. Voor elke optie weet je onmiddellijk de uiteindelijke prijs.  

Zodra je met de chauffeur verbonden bent, heb je toegang tot zijn geolocatie in real time, zodat je weet hoelang het zal duren voor hij aankomt. En je kan de reis nog steeds op elk moment annuleren. Voordat hij ter plaatse aankwam, belde de chauffeur ons regelmatig om ons te laten weten waar hij geparkeerd stond. Het traject verloopt dan op dezelfde wijze als bij de rechtstreekse concurrent. Zozeer zelfs dat verschillende chauffeurs ons hebben verteld dat ze zich bij beide platforms hebben aangemeld om hun inkomsten te verhogen. “Maar vandaag geef ik de voorkeur aan Bolt, omdat hun commissie lager is dan die van Uber”, vertelde onze Parijse chauffeur ons. En de vaststelling was voor ons dezelfde: tussen twee identieke trajecten op de twee platformen was Bolt vaak goedkoper, maar niet altijd even snel qua ophaling. 

Zodra je je rit hebt voltooid, word je, net als op de app van de concurrent, uitgenodigd om een beoordeling van je chauffeur achter te laten en hem of haar zelfs een fooi te geven. Aan het einde van de maand ontvingen we een gespecificeerde rekening voor al onze trajecten via de app, hoewel we na elke transactie een individuele rekening per e-mail ontvingen. Dit maakte het administratieve werk gemakkelijker. Wat het gebruik betreft, is de VTC-dienst van Bolt in alle opzichten identiek aan die van concurrent Uber, behalve dat de prijs verschilt. Bolt is inmiddels officieel beschikbaar in Brussel. 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit , Steps, scooters & motorfietsen

Gelijkaardige artikels