Gepubliceerd op 21 February 2024 om 14h46
Door Damien Malvetti

Polestar 4: het model dat het concept van de SUV-coupé opnieuw uitvindt

Polestar maakte van de Automotive eMotion Summit gebruik om een exclusieve preview van zijn nieuwste creatie te presenteren: de Polestar 4. De Polestar 4, het derde model in het gamma van de constructeur, is een coupé-SUV die het concept zelf opnieuw uitvindt, met name door de achterruit te laten verdwijnen.

||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||| © ||||||||||||||||||||||

“Op dit moment is 15% van de wereldwijde uitstoot afkomstig van de autosector,” klaagt Lies Eeckman, CEO van Polestar Belgium. “Het is dus essentieel dat de auto-industrie een inspanning levert. 100% elektrisch is zeker niet de enige oplossing, maar het is zeker een deel van de oplossing. Polestar probeert een deel van de oplossing te zijn.”

“Vandaag heeft Polestar 6.000 voertuigen op de Belgische wegen. We staan in de top 6 van het premium EV-segment. Voor ons vormt de ervaring van de afgelopen vier jaar de basis voor de toekomst. Ons portfolio moet nog evolueren. Binnenkort zullen we een gamma van 3 modellen hebben.”

Polestar werd 4 jaar geleden gelanceerd en heeft zijn verkoop sinds zijn oprichting bijna uitsluitend gebaseerd op één model – de Polestar 2 – met uitzondering van een paar exclusieve exemplaren van de Polestar 1. Maar het jonge merk wil op de lange termijn een goed ontwikkeld gamma hebben. De Polestar 3, die eind 2022 werd gepresenteerd, is net aan het gamma toegevoegd, terwijl de Polestar 4 in de tweede helft van 2024 komt.

“Dit is een heel belangrijk model voor ons omdat het de deur opent naar een nieuw segment, het B-SUV-segment, dat erg populair is bij B2B-klanten. De Polestar 4 opent een nieuw hoofdstuk voor Polestar. Ook al is Volvo van plan om de financiering van ons merk te beëindigen, de samenwerking in het kader van het wereldwijde partnerschap tussen de twee merken zal worden voortgezet, of het nu gaat om diensten, onderdelen, enz.) Dit is positief voor Polestar, dat een onafhankelijker merk kan worden. De Polestar 4 is het eerste product van dit nieuwe tijdperk en is een echt Geely-product.”

Snelladen tot 200 kW

Met zijn achteroverhellende daklijn is de Polestar 4 een nieuw soort SUV-coupé van 4,8 meter lang. Het is de eerste Polestar met een nieuwe visuele signatuur, met tweedelige koplampen en een logo dat oplicht wanneer de eigenaar de auto nadert. Maar de belangrijkste vernieuwing van deze Polestar 4 is de afwezigheid van een achterruit. In plaats daarvan wordt het zicht verzorgd door een camera op het dak, die het zicht naar achteren weergeeft in de achteruitkijkspiegel. Het panoramadak loopt door tot over de kofferbak, waardoor er meer licht in de cabine komt, maar bovenal een zeer ruim interieur dankzij de wielbasis van bijna 3 meter. Volwassenen passen met gemak op de achterbank.

Ook de kwaliteit van de afwerking lijkt een hoger niveau te hebben bereikt, zoals ook al het geval was bij de vorige generatie Polestar 2. In tegenstelling tot de andere modellen in het gamma heeft de Polestar 4 een horizontaal infotainmentscherm.

Qua technologie zal hij verkrijgbaar zijn in een Single Motor-versie die is uitgerust met een 100 kW sterke batterij met een vermogen van 272 pk en een actieradius van 610 km. Een Long Range Dual Motor-versie ontwikkelt 544 pk en kan in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. De actieradius wordt geschat op 580 km.

De prijzen beginnen bij 52.479 euro exclusief btw.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels