Gepubliceerd op 2 April 2021 om 10h41
Door Marc Demoulin

Sweco: “De transitie naar een volledig elektrisch wagenpark op automatische piloot”

Onze Fleet Owner of the Year 2019 is perfect op kruissnelheid om zijn doel te halen om in 2026 een puur elektrisch wagenpark te hebben. De twijfelaars van gisteren zijn vandaag overtuigd, en van plug-inhybrides als tussenoplossing is geen sprake.

||
|| © En 2026

Toen Director Finance, Facility & Legal Vicky De Bollen het dossier van Sweco kwam voorstellen bij de verkiezing van de Fleet Owner of the Year 2019 wist ze de jury te overtuigen met een heel precieze en perfect over de tijd gespreide strategie voor de vermindering van de uitstoot. Voor het wagenpark, dat verantwoordelijk was voor bijna 80 procent van de CO2-uitstoot van het bedrijf, was het een doel zonder gelijke: een nuluitstoot tegen 2026. Is Sweco vandaag nog steeds op kruissnelheid volgens zijn planning?

PHEV is geen alternatief

“Op 1 november 2020 keurde de directie de beslissing goed om geen verbrandingsmotoren meer te bestellen,” steekt Vicky De Bollen van wal. “Die beslissing werd goed onthaald door het personeel. De ‘early adopters’ van de elektrische auto hadden de twijfelaars ondertussen al overtuigd. We hebben ook vastgesteld dat onze communicatiemethode – vooral de vele toelichtingen, en reportages op o.a. ons intern videokanaal Sweco TV – goed heeft gewerkt en de achterblijvers definitief heeft overgehaald. De angst voor een gebrek aan rijbereik is tegenwoordig niet echt meer van tel gezien het veel bredere aanbod bij de constructeurs. Vandaag kunnen we in elk van de 6 categorieën van onze car policy meerdere elektrische modellen aanbieden”.

Vicky De Bollen: “De early adopters van het elektrische rijden hebben de grootste twijfelaars over de streep getrokken”.

 

Bij veel bedrijven vormt de plug-inhybride een voor de hand liggend middel om bestuurders te laten kennismaken met elektrisch rijden, maar bij Sweco is dat niet het geval: “Wij vinden de fiscaliteit voor plug-inhybrides veel te onzeker”, vertelt Jochen De Smet, Senior Project Leader van de Sweco-divisie Energy. “De fiscale principes kunnen van het ene moment op het andere veranderen en dat risico willen we niet nemen”, gaat hij verder.

Bij de stimuleringsmaatregelen voor het personeel zit onder meer de mogelijkheid om een oplaadpunt thuis te installeren met financiering via het “Flex Income Plan” – cafetariaplan – dat het bedrijf aanbiedt. “Om elektrisch te kunnen rijden, is het een conditio sine qua non om thuis en op kantoor te kunnen opladen”, gaat Vicky verder. “Door een laadpunt toe te voegen in ons Flex Income Plan draagt de werknemer weliswaar financieel bij door een deel van zijn brutosalaris af te staan, maar de onderhandelingen door Sweco maakt deze optie zeer interessant”.

De strategie van Sweco voorkomt de uitstoot van meer dan 1.320 ton CO2.

 

Lokale en hernieuwbare energie

De volgende stap voor Sweco is om erover te waken dat deze wagens worden opgeladen met lokale groene stroom. “In deze fase stellen we vast dat onze voertuigen ongeveer even vaak thuis, op kantoor en aan publieke laadpunten (telkens 1/3 deel) worden opgeladen. Eerst zullen we het aantal beschikbare laadpunten op onze sites verhogen”, legt Jochen uit. “Om volledig coherent te zijn in onze ecologische benadering moet zoveel mogelijk van de energie die onze wagens aandrijft uit hernieuwbare bronnen komen. Daarom zijn we zonnepanelen aan het installeren op de gebouwen in ons bezit. Naast het ecologische aspect maakt deze investering een betere beheersing van de energiekost mogelijk”, besluit de specialist.

In 2026 zal het volledige wagenpark van Sweco (vandaag 733 voertuigen) puur elektrisch rijden.

 

 

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Best Practices

Gelijkaardige artikels