Gepubliceerd op 25 January 2024 om 11h36
Door Damien Malvetti

Terugbetaling van kosten van thuis opladen – what else is there to say? Boerenverstand: het CREG-tarief

We hebben veel fuss voorbij zien komen wegens een gemiste kans om eindelijk duidelijkheid te scheppen met betrekking tot het te hanteren tarief voor de terugbetaling van elektriciteit voor het thuisladen van de bedrijfswagen.

Waar gaat het over?

De terugbetaling van de elektriciteit voor het thuisladen van een bedrijfswagen zit, net zoals bij een tankkaart voor bijvoorbeeld een diesel bedrijfswagen, mee vervat in het forfaitaire voordeel van alle aard berekend voor de betreffende bedrijfswagen op voorwaarde dat:

  • De laadpaal terbeschikking wordt gesteld door de werkgever; hier wordt middels het antwoord op de parlementaire vraag verduidelijkt dat de laadpaal ook eigendom mag zijn van de werknemer. Dit geeft de nodige flexibiliteit in het kader van verandering van werkgever of eigen (fiscaal interessante) investeringen in een laadpaal door de werknemer.

De terbeschikkinbgstelling van de laadpaal door de werkgever wordt, wederom bevestigd, tevens geacht te zijn vervat in het forfaitaire voordeel van alle aard berekend voor de bedrijfswagen

  • De laadpaal dient over een specifiek communicatiesysteem te beschikken om aan te geven hoeveel elektriciteit wordt verbruikt. Dit is in principe het geval met het gebruik van de laadpas. Er wordt nu aangegeven dat ook een andere vorm van communicatie wordt aanvaard, voor zover die verifieerbaar is. Een tussenteller met opgave van het aantal verbruikte KwH, verbruikt door de betreffende bedrijfswagen wordt mogelijk geacht
  • De car policy voorziet in de terugbetaling van de voor de betreffende bedrijfswagen verbruikte elektriciteit bij het thuisladen
  • De terugbetaling door de werkgever dient te gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer. Hiervoor zijn alle bewijsmiddelen van het gemeen recht, met uitzondering van de eed, toegestaan.

En met de laatste punt wringt het schoentje. De meeste bedrijven hanteren immers de terugbetaling op basis van het CREG tarief. De CREG tarieven zijn onder andere afhankelijk van het gewest waarin u woont. Dit tarief is een gemiddelde marktprijs en wijzigt maandelijks. Sinds december 2022 worden CREG tarieven aan het einde van de maand gepubliceerd. In de praktijk betekent dat een laadsessies van de huidige maand steeds aan het CREG tarief van de zojuist afgelopen maand worden terugbetaald. Kortom voor een grotere populatie een correcte weerspiegeling van de werkelijke elektriciteitskost.

Maar dit CREG tarief kan in de praktijk (licht) afwijken van de werkelijke elektriciteitskosten (zeker bij een kleine populatie). Wat zijn die werkelijke elektriciteitskosten? Wat de werknemer werkelijk betaald aan de leverancier? Wat met zonnepanelen? En batterijen? Mag een afschrijvingskost in rekening worden gebracht? Wie gaat dit administreren? Wie gaat dit controleren? En nog vele vragen….

Er wordt redelijk wat ongerustheid de wereld in geprojecteerd. Niet anders met dit onderwerp. Maar wat zijn de mogelijkheden?

Gezond boerenverstand:

  • Het CREG tarief is een gemiddeld tarief van het gewest waarin u woont
  • Het CREG tarief is een gemiddelde: soms zal het wat hoger zijn als uw werkelijke kosten, soms wat lager…
  • Een bedrijf heeft meestal meerdere bedrijfswagens, dus een gemiddelde zal bovenvermelde puntje onderbouwen… gemiddeld genomen betaalt de wergever dus niet meer uit aan de werknemers dan het gemiddelde van de werkelijke elektriciteitskosten
  • Afhankelijk van de koers van de elektriciteitskosten, stijgend of dalend, zal het CREG tarief, dat de basis is voor de terugbetaling een maand (of tijdje) later dan het verbruik tevens een beetje minder of meer zijn dan de werkelijke elektriciteitskosten. Over een langere periode zal dit echter de werkelijke elektriciteitskosten benaderen
  • De werknemers die hebben geinvesteerd in zonnepanelen. Mooi, dat is wat de overheid stimuleert; mooi dat u daar uw spaarcenten instopt om dan tot een mindere elektriciteitskost te komen. Maar heeft u die zonnepanelen gezet voor uw wagen of uw woning, of beide, welk verbruik primeert? En welke investeringkost mag u in rekening brengen om de werkelijke elektriciteitskost te berekenen?
  • De Charge Point Operators hebben nu een transparant, administratief overzichtelijke wijze van terugbetaling van de elektriciteit verbruikt voor het thuisladen van de bedrijfswagen. Gaat de verantwoordelijkheid van controle van de werkelijke elektriciteitskosten bij hen gelegd worden? Met duurdere diensten tot gevolg?
  • Gaat de fiscus bijkomend personeel aanwerven om deze controles te doen?
  • Als het niet de werkelijke elektriciteitskosten zijn, dan is het in principe een terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever. Ook voor deze kosten zijn vele forfaitaire regimes in het leven geroepen, vb kosten voor thuiswerken, omwille van administratieve vreeenvoudiging. Dit dient dan wel op de loonfiche te worden vermeld, maar in principe is deze terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever niet belastbaar in hoofde van de werknemer….
  • ….

Bovenvermelde lijst die ongetwijfeld nog kan worden aangevuld (feel free in comments) laat duidelijk zien dat er, tenzij er een technologisch wit konijn uit de hoed komt, maar één mogelijkheid is om de terugbeteling van elektriciteit gebruikt voor het thuisladen van de bedrijfswagen te realiseren op een controleerbare, transparante, en administratief behapbare wijze te doen; het gebruik van het CREG tarief.

Hopelijk komt hier snel duidelijkheid…..

Bart Vanham, Fleet360

www.fleet3sixty.com

Bvanham@fleet3sixty.com

Hebt u nog vragen over thuis laden van uw EV/PHEV?

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels