Gepubliceerd op 27 February 2023 om 12h32
Door Jeroen Evens

Fleet test Ford Mustang Mach E GT: De kers op de taart

We geven het toe, deze 100% elektrische Mustang Mach-E staat ver af van de erg gewaardeerde Mustang met zijn vrolijke V8. Maar, dat belet hem niet om het asfalt te blijven verscheuren, en dan vooral in deze GT-versie die aan de top van het gamma staat!

|||||
||||| © |||||

Ja, natuurlijk, deze Mustang Mach-E heeft niets van de sinds de jaren ’60 bekende “pony car” en uiteraard heeft hij de vorm van een grote SUV. En nee, er ligt geen V8 onder de motorkap, maar een elektromotor. Maar dit alles belet niet dat hij beschikt over tal van andere kwaliteiten! De Mustang, de echte dan, wordt nog lang niet opgegeven. Een nieuwe generatie doet zelfs zijn intrede. Heeft Ford gelijk om op deze mythische naam verder te surfen?

Sterke prestaties

Zo ontwikkelt Ford het Mustang Mach-E-gamma, dat enkele stylingkenmerken overneemt, maar natuurlijk ook deze mythische naam. Dit omvat het acroniem GT dat zowel op de achterklep van de verbrandingsversie staat, waar het synoniem is voor V8, als op onze elektrische versie, waar het synoniem is voor hoge prestaties.

Zo staat de Mustang Mach-E GT aan de top van het brede gamma van de 100% elektrische SUV van Ford. In vergelijking met de andere versies die verschillen in batterijgrootte of vermogen, symboliseert de GT echt de stap voorwaarts met een vermogen dat 487 pk bedraagt. Concreet maken twee motoren het mogelijk dit vermogen te bereiken, dat gepaard gaat met een enorme koppelwaarde: 830 Nm. Omdat deze waarde beschikbaar is vanaf het laagste toerental en omdat deze Mach-E GT vierwielaandrijving heeft, is de acceleratie van 0 tot 100 km/u ultrasnel: amper 3,7 seconden! Er zijn maar weinig SUV’s op de markt die zo snel zijn!

Opwindend

De Mach-E GT reageert met verbluffende snelheid op de lichtste input van de rechtervoet, vooral in de fellere Untamed-modus. Zelfs het kleinste inhaalmanoeuvre wordt een formaliteit. Natuurlijk maakt het gewicht van ruim 2,2 ton van de Mustang Mach-E GT geen ballerina. De wetten van de fysica blijven wat ze zijn, maar versterkt remmen en een adaptief onderstel bieden een kalme rijervaring, met toch een vrij stevige wegligging.

In de WLTP-cyclus bedraagt de actieradius 490 km. In werkelijkheid moeten we, gezien het verbruik tijdens onze test in gemengde omstandigheden, rekenen op 400 km, wat een zeer goede waarde blijft. Voor klanten die nog meer actieradius willen, biedt Ford een achterwielaangedreven variant aan met een actieradius tot 600 km WLTP.

Fleetrapport

Aan de kwaliteiten van de Mustang Mach-E (stijl, autonomie, comfort, geavanceerde infotainment…) voegt de GT een vleugje waanzin toe met explosieve prestaties. Zijn prijs loopt op tot 83.770 euro inclusief BTW, maar de uitrusting is compleet en ook hier is het natuurlijk mogelijk om te kiezen voor een andere variant van het gamma waarvan de prijzen beginnen bij 61.700 euro inclusief BTW.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels