Gepubliceerd op 15 December 2021 om 08h00
Door Nicolas Joannès

Test Porsche Taycan GTS Sport Turismo: is dit de beste Taycan?

De 100% elektrische berline van Porsche is vanaf nu ook leverbaar in twee nieuwe varianten. De Sport Turismo, die het voorkomen van een geciviliseerde break heeft, en de GTS, die voor het eerst de grens van de 500 km autonomie doorbreekt.

||||||||||||
|||||||||||| © ||||||||||||

De Taycan werd bij zijn lancering in 2019 enkel aangeboden in de krachtigste Turbo en Turbo S (met maximaal 761 pk) uitvoeringen, maar het gamma werd al snel uitgebreid. Eerst met de Taycan 4S en daarna met de Taycan “zonder meer”, die nog altijd een vermogen van 326 paardjes in huis had. Voortaan biedt Porsche nu echter ook een GTS-uitvoering aan, die zich zowat in het midden van het grote gamma aan motoren vestigt. Zoals bij alle GTS-modellen draagt het uiterlijke design heel wat zwarte of donkere details in zich, terwijl deze Taycan GTS standaard verder ook LED matrix koplampen en 20-duimsvelgen aangemeten krijgt.

Sportief en praktisch

Als het op koetswerkvarianten aankomt, toont Porsche zich al even genereus, want naast de Taycan berline kwam er al snel een Cross Turismo variant. Deze dankzij zijn iets grotere vrije hoogte en koetswerkbescherming stoer aandoende Cross Turismo ziet eruit als een break en biedt ook een ruimere koffer. De nieuwe Sport Turismo versie levert van zijn kant dan weer een uitstekend compromis van een wagen met sportief koetswerk met de praktische aspecten van de Cross Turismo. De koffer is dankzij de grote kofferklep gemakkelijker toegankelijk en biedt een laadvolume van 446 liter, waarmee hij 40 liter beter doet dan de berline. Met neergeklapte achterbank loopt het laadvolume zelfs op tot 1.200 liter. Aan boord vallen vooral de 4,5 cm extra hoofdruimte achteraan en het perfect afgewerkte ultramoderne interieur in de smaak Dat laatste was in dit geval uitgerust met sportief uitziende Race-Tex bekleding. Het unieke open dak, waarvan de intensiteit van de zonnewering in verschillende trappen instelbaar is, maakt eveneens indruk, maar genoeg getalmd, nu is het tijd om de Taycan GTS de sporen te geven.

 

Verschillende gezichten

De Taycan GTS toont zijn sportieve karakter al vrij snel met prestaties die gezien mogen worden. Hij sprint dankzij zijn 517 pk (of 598 in overboost), die naar de vier wielen geleid worden, in amper 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De luchtvering, die speciaal voor de GTS werd ontwikkeld, profiteert tegelijk ook van de dynamische kwaliteiten van de berline, die hem ondanks zijn toch aanzienlijk gewicht als het ware van bocht naar bocht laten fladderen. De Taycan GTS voelt zich als een vis in het water op circuit, maar hij kan zich ook bijzonder rationeel gedragen zodra je het rechtervoetje optilt, waarna hij zich profileert als een opmerkelijke reisgezel. Men kan op dat moment ook in de buurt komen van de beloofde 504 km autonomie. Eens je die ook echt bijna allemaal achter de kiezen hebt, is het tijd om het voordeel van één van de snelste laadtijden ter wereld aan den lijve te ondervinden: in slechts 22 minuten gaat het batterijniveau van de Taycan GTS immers van 5 naar 80%.

Fleetbalans

De Taycanb GTS is dynamisch en performant zonder daarbij te overdrijven. Daardoor zou hij misschien wel eens de beste keuze binnen het gamma kunnen, ook al omdat hij zich bijzonder comfortabel toont. Zijn prijs situeert zich, geheel in lijn met zijn prestaties, tussen die van de Taycan 4S en de Taycan Turbo. Het Sport Turismo koetswerk biedt van zijn kant van weer een uitstekend compromis tussen de berline en de stoerdere Cross Turismo.

 

 

Prijs in België:

Taycan GTS: 110.949,68 euro BTW excl. – 134.249,11 euro BTW incl.

Taycan GTS Sport Turismo: 114.340,66 euro BTW excl.  – 138.352,20 euro BTW incl.

 

 

 

 

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels