Gepubliceerd op 6 March 2023 om 08h16
Door Michel Willems - Mobilitas

Uitstel finale stemming einde verbrandingsmotoren in 2035 door hernieuwde vraag naar e-fuels

Wij hebben een tweetal weken geleden bericht (1) dat het Europees Parlement definitief had beslist om alle verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden. Dit betekende tegelijk ook het definitieve einde van de e-fuels vanaf 2035. Als allerlaatste stap diende deze wetgeving nog binnen de Europese Raad te worden goedgekeurd. Concreet betekent dit dat de wetgeving die voorheen door het EU-parlement werd goedgekeurd achteraf door de individuele EU-staten via stemming wordt bekrachtigd. In principe is dit een formaliteit. Uitzonderlijk heeft Duitsland met steun van enkele andere EU-landen waaronder Bulgarije, Italië en Polen nu verkregen dat de finale stemming binnen de Europese Raad die voorzien was op 7 maart 2023 wordt uitgesteld.

Het argument van de Duitse minister van Transport Volker Wissing luidt dat men niet een hele autosector uitsluitend volgens het elektrificatie principe arbitrair kan omvormen daar waar er voor bepaalde doeleinden of specifieke markten e-fuels ook na 2035 nog noodzakelijk kunnen zijn. Die e-fuels kunnen klimaatneutraal worden geproduceerd maar stoten bij hun verbranding wel nog CO2 uit. Daarentegen zal de elektriciteit voor 100% elektrische voertuigen tegen 2035 ook niet volledig klimaatneutraal kunnen geproduceerd worden. In die context vindt ook de Duitse federale staatsecretaris voor economische aangelegenheden en klimaat, Sven Giegold dat een werkbare en haalbare oplossing moet gevonden worden met het oog op klimaatvriendelijke alternatieven. De negotiaties met de Europese commissie beloven niet eenvoudig te worden omdat e-fuels een zeer technische aangelegenheid zijn die enige tijd vraagt bij het opstellen van aangepaste regels.

Michel Willems

MOBILITAS

  1. EU-Parlement besliste op 14 februari 2023 definitief over het einde van de verbrandingsmotoren vanaf 2035 – link2fleet for a smarter mobility
Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels