Gepubliceerd op 19 December 2023 om 15h50
Door Damien Malvetti

Verduidelijkingen betreffende de aftrekbeperking voor autokosten

Op 12 december 2023 werd een Circulaire gepubliceerd die nog wat verduidelijkingen geeft met betrekking tot de fiscale aftrek van autokosten. Deze aftrek kreeg nieuwe regels begin december 2021 met het oog op het bekomen van een Co2-vrij wagenpark en het stimuleren van het plaatsen van laadstations.

|
| © |

We belichten de voornaamste verduidelijkingen van toepassing op de firmawagens.

Vooreerst nog een korte samenvatting:

Datum van leasecontract

Alhoewel er voor niet zero-emissie voertuigen, aangeschaft na 1 januari 2026, geen fiscale aftrek meer is, verduidelijkt de Circulaire dat dit niet betekent dat niet-zero emissie firmawagens verboden zijn…. . De niet aftrek heeft uiteraard een negatieve impact op de TCO, wat de aantrekkelijkheid van niet-zero emissie firmawagens erg slecht beïnvloedt.

De Circulaire geeft tevens mee dat voor zero-emissie voertuigen het jaar van aanschaf bepalend is voor het aftrekpercentage van toepassing gedurende de volledige gebruiksduur of huur van de wagen.

In principe telt het moment van datum van het leasecontract voor leasewagens. Bij aanschaf van een firmawagen worden ook bestelde maar nog niet geleverde wagens als “aangeschaft” beschouwd voor toepassing van de aftrekbeperking.

Het verlengen van de huur of van de oorspronkelijke voorwaarden wordt in principe aanzien als een nieuw contractmoment en dus opent de toepassing van de op dat ogenblik geldende aftrekpercentages.

Bijvoorbeeld, een elektrische wagen wordt geleased (contractdatum) in 2027, de aftrekbeperking van 95% is van toepassing zolang de huur duurt. Als het huur contract wordt verlengd in 2031 is de aftrekbeperking van 67.5% van toepassing tenzij de mogelijkheid tot wijziging van bij de aanvang in het contract was opgenomen en alle concrete uitvoeringsmodaliteiten van die wijziging reeds bij het afsluiten van het leasing- of huurcontract in dat contract waren voorzien zodat er bij een wijziging geen bijkomende overeenkomst tussen de leasinggever of verhuurder en de leasingnemer of huurder meer moet worden gesloten, maar dat de leasingnemer of huurder de modaliteiten van de wijziging, die reeds bij het afsluiten van het contract waren voorzien, eenzijdig kan activeren.

Niet heel duidelijk is als bijvoorbeeld de leaseprijs van het leasecontract wordt aangepast tijdens de looptijd van het contract, bijvoorbeeld wegens minder of meer kilometers. Wordt dit ook aanzien als wijziging van de oorspronkelijke voorwaarden van het contract? Hoewel de Circulaire duidelijk formuleert: Elke wijziging van de oorspronkelijke voorwaarden van het leasing- of huurcontract heeft een nieuwe contractdatum tot gevolg (en dus mogelijk de toepassing van een nieuw (verminderd) aftrekpercentage), is ons inziens de uitleg eerder te interpreteren als een wijziging in duur van het contract (lees verlenging van het contract).

Om geen risico’s te nemen, lijkt het gebruik van de zogenaamde matrix zeer raadzaam zodat eventuele wijzigingen van de oorspronkelijke voorwaarden duidelijk en transparant in het leasecontract vermeld staan en er dus geen nieuwe/bijkomende overeenkomst vereist is.

 

Eigen bijdrage, voordeel alle aard en bedrag onderhevig aan aftrekbeperking

Na wat arresten verduidelijkt nu ook de Circulaire dat het voordeel van alle aard wegens privé-gebruik van de firmawagen in mindering mag worden gebracht van de autokosten die aan de aftrekbeperking onderhevig zijn. Eerder was al duidelijk dat een eigen bijdrage voor het privé-gebruik van zijn firmawagen in mindering mocht worden gebracht van het voordeel alle aard.

Voorbeeld:

Een werkgever stelt een voertuig ter beschikking van zijn werknemer die het zowel voor professionele als voor privédoeleinden gebruikt. Zijn boekjaren komen overeen met kalenderjaren.

Het voertuig is door de werkgever verkregen in 2017.

De uitstootwaarde van het voertuig is 150 g/km CO2.

Voor het inkomstenjaar 2022 bedragen de kosten met betrekking tot dat voertuig 3.000 euro.

Voor diezelfde periode bedraagt het voordeel van alle aard dat uit die terbeschikkingstelling voortvloeit, 2.500 euro.

De werknemer komt in 2022 echter voor 500 euro tussen voor het privégebruik van datzelfde voertuig, waardoor het belastbaar voordeel van alle aard nog 2.000 euro bedraagt.

De beroepskosten met betrekking tot het voertuig die bij de werkgever tot 75 % moeten worden beperkt, bedragen 500 euro (3.000 – 2.500).

 

Laadstation

De beroepskosten met betrekking tot de laadstations blijven aftrekbaar, maar worden met het oog op de coherentie niet meer beperkt als kosten met betrekking tot het gebruik van een voertuig, ongeacht het aftrekpercentage van de verschillende elektrische en hybride voertuigen die er gebruik van maken. Vanaf aaanslagjaar 2022 zijn ze 100 % aftrekbaar.

Wegens diezelfde coherentie worden de kosten met betrekking tot de laadstations beperkt tot 75 % vanaf 1 januari 2030, net zoals voor de kosten met betrekking tot de zero-emissie wagens.

 

Kilometervergoeding voor beroepsgebruik van eigen plug-in hybride wagen

Voor oplaadbare of plug-in hybride voertuigen, die zijn aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 januari 2023 worden de benzine- of dieselkosten beperkt volgens de gewone aftrekbeperking, maar met een absolute bovengrens van 50 %.

Wanneer een werkgever aan een werknemer een forfaitaire kilometervergoeding toekent voor dienstverplaatsingen afgelegd met de eigen wagen van de werknemer (kosten eigen aan de werkgever), en die wagen een plug-in hybride is die de werknemer heeft aangekocht in de periode van 1 januari 2023 tot 31 deember 2025, mag worden geacht dat de forfaitaire kilometervergoeding betrekking heeft op:

–       benzine- of dieselkosten: voor 30 % (beperkt tot een maximale aftrek van 50%)

–       overige kosten (met inbegrip van elektriciteitskosten): voor 70 % (met een aftrek tussen 50-100% afhankelijk van de Co2-uitstoot, in praktijk tussen 95-99%).

Deze verduidelijkingen zijn een mooie aanvulling op de bestaande regels en bieden wat meer zekerheid naar de juiste toepassing van de aftrekbeperking. Met name de 100% fiscale aftrek voor kosten met betrekking tot laadstations, mogelijks nog tijdelijk verhoogd onder voorwaarden, valt zonder discussie.

Leasemaatschappijen kijken ook best hun leasecontracten en voorwaarden na waaronder de wijzigingen kunnen plaatsvinden zodat wijzigingen geen bijkomende overeenkomst tot gevolg hebben tussen de leasinggever of verhuurder en de leasingnemer of, maar dat de leasingnemer of huurder de modaliteiten van de wijziging, die reeds bij het afsluiten van het contract waren voorzien, eenzijdig kan activeren. Anders riskeren lagere aftrekpercentages van toepassing te worden vanaf het moment van wijziging.

Verdere vragen? bvanham@fleet3sixty.com

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels