Gepubliceerd op 3 February 2022 om 16h18
Door Jeroen Evens

Virtual Motor Show deel 4: Lichte bedrijfsvoertuigen en elektriciteit, onverenigbaar?

Onze vierde en laatste sessie van de Virtual Motor Show stond volledig in het teken van de elektrificatie van lichte bedrijfsvoertuigen. De markt van lichte bedrijfsvoertuigen wordt langzaam geëlektrificeerd, maar zal de actieradius van deze voertuigen voldoende zijn voor dagelijks gebruik en, vooral, welke andere alternatieven zijn er nog voor degenen die in lichte bedrijfsvoertuigen moeten investeren?

|
| © |

In deze geanimeerde videosessie bespraken we o.a. het huidige en het toekomstige aanbod aan lichte bedrijfsvoertuigen, bekeken we welke ontwikkelingen we in de toekomst nog kunnen verwachten en palaverden we over het vlootbeheer van elektrische bestelwagens op dagelijkse basis. Bovendien wogen we de fiscale voor- en nadelen voor lichte vracht af en bekeken we als er valabele alternatieven op de markt zijn voor deze LCV’S.

Op virtuele wijze verwelkomden we een panel van experten om het te hebben over deze boeiende materie. Het hele gebeuren werd gemodereerd door Stijn Blanckaert, journalist bij Autonieuws.be. De key takeaways van deze sessie vatten we hieronder graag voor u samen:

 

Tony De Mesel (journalist) scheen zijn licht op het huidige en het toekomstige aanbod

  • Er bestaat een reeds groot aanbod, maar de integratie van LCV’s is beperkt omwille van de geringe autonomie, gelimiteerde oplaadmogelijkheden, de prijs alsook praktische beperkingen zoals het gereduceerde laadvermogen.
  • Waarom zou je dan wél voor een elektrische LCV gaan? Voordelen t.a.v. het klimaat en de luchtkwaliteit, het imago van het bedrijf, het rijgemak en de lage onderhoudskosten. Maar ook uit praktische overwegingen (denk maar aan het leveren in een LEZ).
  • Het wordt uitkijken naar alternatieven in de toekomst zoals de brandstofcel, LPG en CNG.

 

Michel Willems (fiscaal expert Mobilitas) over fiscaliteit

  • Globaal kan gesteld worden dat het fiscaal interessant is een LCV te overwegen (t.o.v. personenwagens), maar om ervan te genieten moet een lichte vrachtwagen voldoen aan enkele voorwaarden.

 

Eric Westdorp (Manager Business Development bij Fleet Support)

  • De transitie naar een duurzaam wagenpark loopt bij LCV’s nog niet zo snel als bij personenauto’s, maar de komende jaren komen er steeds strengere uitstootregels en worden de regels m.b.t. LEZ’s aangescherpt.
  • Veel bedrijven hebben dus (nog) geen duurzaam mobiliteitsbeleid. Een ‘Move to zero’-stappenplan kan hierbij helpen. ‘Nu kan het, straks moet het’.
  • De eerste motoren op waterstof worden geproduceerd maar het is voorlopig nog duurder dan elektrisch rijden.

 

Steve Somers (LCV-specialist bij Athlon)

  • Een operationele leasing is interessant omdat alle diensten zijn inbegrepen (onderhoud, verzekering, banden,…), er is geen grote financiële investering nodig, en er is sprake van een duidelijke TCO. Maar we merken nog steeds een duidelijke drempel op in de bedrijfswereld.

 

Michaël Heylen (Maxus)

  • Lichte vracht en elektrificatie kan bestempeld worden als een goed huwelijk. Bij Maxus breidt het aanbod verder uit en de range van de elektrische bedrijfswagens vergroot. Ook financieel is het interessant voor de eindklant.

 

Olivier Gelas (Commercial Vehicle Director bij Ford)

  • De Transit is een populair, wereldwijd model, daarom heeft Ford ervoor gekozen de elektrische versie te introduceren. We mikken op klanten die binnen LEZ’s rijden zoals distributiebedrijven.

 

Luc Soubry (MobilityPlus)

  • Laadmogelijkheden kunnen best future proof in kaart worden gebracht. Denk ook aan de laadinfrastructuur, want die is méér dan enkel de kost van de laadpaal.

 

Bob Brattinga (Webfleet Solutions)

  • De beschikbaarheid van data is een belangrijk startpunt om inzicht te krijgen in de beoordeling van de doeltreffendheid van de aanschaf van elektrische LCV’s. Real time data kan de efficiëntie van het gebruik van elektrische lichte vrachtwagens bovendien doen toenemen.

 

Hebt u dit webinar gemist of wilt u deze sessie laten bekijken door uw collega’s? Geen enkel probleem! Je kan onze Virtual Motor Show over de elektrificatie van lichte bedrijfsvoertuigen via deze link herbekijken.

Afsluitend wensen we onze partners te bedanken voor hun aangebrachte expertise: Athlon, Ford, Maxus, MHC Mobility, MobilityPlus, VAB en Webfleet Solutions.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels