Gepubliceerd op 30 January 2024 om 14h01
Door Michel Willems - Mobilitas

Voordeel alle aard 2024: alle details van het regeringsakkoord!

Na een politieke heisa van meerdere weken is de referentie CO2-uitstoot voor 2024 bekend. Het zogenoemde “WLTP-voorstel van minister Van Peteghem heeft het uiteindelijk toch gehaald. Tegelijk werden er een aantal bijkomende maatregelen voorzien voor milieuvriendelijk vervoer waaronder een kleine fiscale aanpassing van de fietsvergoeding en het treinabonnement.

Concreet zou de nieuwe referentie-CO2-uitstoot voor dieselvoertuigen dalen van 67 gr/km in 2023 naar 65 gr/km in 2024. Voor benzine en andere fossiele aandrijvingen waaronder LPG en aardgas voertuigen, full en fake hybrides zou de referentie-CO2-uitstoot van 82 gr/km in 2023 naar 78 gram/km dalen voor het jaar 2024. Hierdoor wordt de sterke stijging die eerder was aangekondigd fors gemilderd. In de realiteit zou dit neerkomen op een verhoging tussen plus minus 1,6 à 5 % waarbij dieselvoertuigen in 2024 doorgaans een lagere verhoging ondergaan. Rekent men daarbij nog het effect van de ouderdomscoëfficiënt van 6% voor voertuigen binnen het bestaand wagenpark dan wordt de verhoging hierdoor quasi volledig gecompenseerd. Aan de basisformule werdenvoor 2024 verder geen wijzigingen aangebracht.

(*) Let op !  Er werd actueel (30 januari 2024) nog geen ontwerp van Koninklijk Besluit neergelegd en er is nog geen officiële publicatie in Staatsblad verschenen. De cijfers zijn dus voorlopig onder voorbehoud.

De sociale secretariaten hebben de lonen voor januari 2024 nog berekend op basis van de waarde van 2023. Voor de lonen voor februari 2024 zullen zij dus een correctie moeten uitvoeren.

 

Elektrische voertuigen en echte plug-in hybrides niet getroffen 

Elektrische voertuigen worden niet getroffen. Zij blijven in eerste instantie belast zoals in 2023 tegen het wettelijk minimum van 4% van de fiscale catalogusprijs x 6/7. Hetzelfde geldt ook voor plug-in hybrides tot een maximum van 63 gr (plug-in benzine ) of 50 gr (plug-in diesel) die verder belast blijven tegen het wettelijke minimum 4% van de fiscale catalogusprijs x 6/7. Zie ook onderstaande voorbeelden.

Het voordeel van alle aard voor elektrische voertuigen en plug-in voertuigen met een fiscale catalogusprijs van boven 46.666,00 euro zal in 2024 wel boven het geïndexeerd minimum uitstijgen van 1.600,00 euro.

 

Overzicht formules voordelen van alle aard

Formule voordelen van alle aard bedrijfswagens geldig voor het jaar 2024 (*)

          –  diesel  :   cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-65) x 0,1)] % x 6/7 x  ouderdomscoëfficiënt

          –  benzine, LPG, aardgas full hybride, fake hybride  :  cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-78) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt

          –  elektrische voertuigen, waterstof en echte hybride :  cataloguswaarde x 4 % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt

Formule voordelen van alle aard bedrijfswagens geldig voor het jaar 2023

          –  diesel   :   cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-67) x 0,1)] % x 6/7 x  ouderdomscoëfficiënt

          –  benzine, LPG, aardgas full hybride, fake hybride :  cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-82) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt

          –  elektrische voertuigen, waterstof en echte hybride :  cataloguswaarde x 4 % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt

Het minimum aan cataloguswaarde bedraagt steeds 4% en het maximum is 18%.

Het absoluut minimum voor 2024 bedraagt 1.600,00 euro.

Begrip ouderdomscoëfficiënt : voor elk jaar verstreken vanaf de eerste inschrijving daalt de cataloguswaarde met 6 procent.

Het percentage kan maximaal dalen tot 70 procent van de cataloguswaarde. Dit wordt bereikt indien het voertuig zes jaar oud wordt.

Het absoluut minimum 2024

Het absoluut minimum voor het jaar 2024 werd reeds eind december vastgelegd op 1.600,00 euro tegenover 1.540,00 euro vorig jaar.

Eerste 490,00 euro fiscaal vrijgesteld

De eerste 490,00 euro van het voordeel alle aard wordt in 2024 vrijgesteld. Vorige jaar was dat nog 470,00 euro.

Voorbeelden

Wij vergelijken hierna telkens voertuigen die op 1 januari van het jaar nieuw worden ingeschreven.

Dieselvoertuig met 120 gram CO2-uitstoot met een fiscale catalogusprijs van 30.000 € met tankkaart

     2023      2024 (*) stijging
Voordeel van alle aard op jaarbasis 2.777,14 2.828,57 1,85%
Voordeel van alle aard op maandbasis   231,43   235,71 1,85%

Benzinevoertuig met 130 gram CO2-uitstoot met een fiscale catalogusprijs van 30.000 € met tankkaart

     2023      2024 (*) stijging
Voordeel van alle aard op jaarbasis 2.648,57 2.751,43 3,88%
Voordeel van alle aard op maandbasis   220,71   229,29 3,88 %

Plug-in benzine voertuig met 37 gram CO2-uitstoot met een fiscale catalogusprijs van 45.000 € met tankkaart

     2023      2024 (*) stijging
Voordeel van alle aard op jaarbasis 1.542,86 € 1.542,86 € 0,00% (*)
Voordeel van alle aard op maandbasis    128,57 €    128,57 € 0,00% (*)

Elektrisch voertuig met 0 gram CO2-uitstoot met een fiscale catalogusprijs van 65.000 € met tankkaart

     2023      2024 (*) stijging
Voordeel van alle aard op jaarbasis 2.228,57 € 2.228,57 € 0,00% (*)
Voordeel van alle aard op maandbasis    185,71 €    185,71€ 0,00% (*)

(*) Voor plug-in voertuigen met zeer lage CO2-waarden is het resultaat van de formule dat bijna wordt steeds gerekend met 4% van de fiscale catalogusprijs x 6/7. Hierdoor hebben de referentie CO2-uitstoot coëfficiënten geen invloed.

Bijkomende maatregelen voor milieuvriendelijke verplaatsingen

Verhoogd plafond belastingvrije fietsvergoeding

Het jaarlijks maximaal belastingvrije plafond voor de fietsvergoeding wordt verhoogd naar 3.500 euro i.p.v. 2.500 euro.

Wij herinneren eraan dat de maximaal fiscaal vrijstelbare fietsvergoeding reeds vanaf 1 januari 2024 werd verhoogd naar 0,35 euro per kilometer.

Hierdoor wordt het belastingvrije plafond van 3.500 euro dit jaar pas bereikt voor wie op basis van bijv. 200 werkdagen, dagelijks 50 kilometer van en naar het werk fietst.

Verhoogde compensatie NMBS-abonnement

Er wordt een fiscale compensatie voorzien voor werkgevers die hun aandeel in de abonnementskosten van hun personeel verhogen van 56 naar 71,8 %. Tegelijk zullen werknemers hierdoor een minder groot deel van hun abonnement zelf moeten betalen. In realiteit zal dit dus nog maar 20,7 procent zijn. Deze regeling geldt enkel voor werknemers die vandaag nog niet genieten van de zogenoemde aantrekkelijke derde betalersregeling. Via dit derde betalerssysteem neemt de werkgever vrijwillig minstens 80% ten laste van de prijs van een treinabonnement 2de klasse en eventueel van het aansluitend vervoer verzorgd door de MIVB. De overige 20% is ten laste van de overheid. In dit laatste geval is het Treinabonnement dus gratis voor de werknemer.

Michel Willems

MOBILITAS

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels