Gepubliceerd op 25 January 2023 om 13h54
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

Webfleet: 4 tips om uw wagenpark klaar te stomen voor 2023

Stijgende brandstofprijzen, aanhoudende problemen met de toeleveringsketen en voortdurende uitdagingen met de werving én retentie van chauffeurs: het beheer van een wagenpark kende in 2022 verschillende uitdagingen. Dat zal dit jaar niet anders zijn. De ontwikkeling van een op maat gemaakt toekomstbestendige strategie is daarom essentieel om een wagenpark te optimaliseren. Zo worden stabiliteit en winstgevendheid gegarandeerd op de lange termijn. Onderstaande vier tips helpen wagenparkbeheerders dat doel te bereiken.

  1. Verfijn uw databeheer

Wagenparken opereren vandaag in een datagestuurde wereld. Dat betekent dat voertuiggegevens cruciaal zijn voor het efficiënt en winstgevend runnen van een wagenpark. Om te bepalen waar het beheer kostenefficiënter of duurzamer kan worden, is eerst inzicht in de voertuiglocatie, het brandstofverbruik, de kilometerstand en het rijgedrag nodig. Maar hoe kunnen wagenparkbeheerders het meeste uit die waardevolle gegevens halen? Een geïntegreerd gegevensbeheersysteem maakt snelle inzichten en tijdige reacties op veranderende omstandigheden mogelijk. Zo’n systeem centraliseert alle realtime en historische wagenparkinformatie op één account. Daarnaast is via hoogwaardige telematica-oplossingen een duidelijk overzicht van die gegevens mogelijk met de daarvoor bedoelde tools en functies. Geen gedoe meer met spreadsheets dus.

  1. Vereenvoudig werkprocessen met digitale tools

Van het vormgeven van de dagelijkse planning tot de communicatie met het team onderweg: digitale tools kunnen de werkprocessen van een wagenpark optimaliseren en het beheer van het personeelsbestand van een wagenpark vergemakkelijken. Via de juiste apps kunnen wagenparkbeheerders bijvoorbeeld de taken van chauffeurs bijhouden en hun persoonlijke en zakelijke ritten registreren. Dankzij pushnotificaties kunnen boodschappen zoals dringende opdrachten ook rechtstreeks aan chauffeurs worden doorgegeven. Voertuigen kunnen bovendien toegewezen worden op basis van beschikbaarheid of chauffeurs kunnen zichzelf voertuigen toewijzen.

Daarnaast zijn dagelijkse inspecties essentieel om voertuigen rijklaar te houden. Papieren inspecties kunnen veel tijd in beslag nemen en bieden geen verdere informatie over de voertuigstatus, defecten of de compleetheid van de controles. Digitale tools kunnen daarentegen stress over papierwerk of wet- en regelgeving voorkomen door chauffeurs een checklist van het bedrijf te bieden die gemakkelijk getekend en uitgestuurd kan worden. Meldingen kunnen eveneens geactiveerd worden voor chauffeur die de weg opgaan zonder hun checklist in te dienen. Ook controles langs de weg zijn een fluitje van een cent: chauffeurs hebben gemakkelijk toegang tot eerdere checklists.

  1. Ontwikkel een elektrificatiestrategie

De tijd van de verbrandingsmotor loopt ten einde. In de EU worden de emissienormen tussen 2025 en 2030 steeds strenger. Drukke steden zoals Brussel of Amsterdam verbieden zware dieselvoertuigen nu al de toegang tot hun centra. Een toekomstbestendig wagenpark is dus een wagenpark met een strategie voor de elektrificatie van het wagenpark. De ontwikkeling van de juiste elektrificatiestrategie is echter niet zo eenvoudig. Er moet worden nagegaan hoe de bedrijfsdoelstellingen bereikt kunnen worden terwijl tegelijkertijd maximale besparingen en minimale stilstand worden gerealiseerd. Daarnaast moet er uitgezocht worden hoe het wagenpark voorbereid kan worden op de overstap, van de aanschaf van EV’s tot het trainen van personeel in de nieuwe technologie en het beheer van de oplaadtijden voor EV’s.

  1. Zet technologie in

Of we het nu hebben over decarbonisatie of het behouden van gekwalificeerde chauffeurs, wagenparken moeten hun activiteiten aanpassen aan de omstandigheden om succesvol te zijn en blijven in de toekomst. Het omarmen van technologie biedt daarbij een uitweg. De juiste oplossingen kunnen wagenparkbeheerders helpen hun bedrijf toekomstbestendig te maken door processen te automatiseren en kosten te verlagen.

Het is belangrijk te kiezen voor één platform voor wagenparkbeheer. Een uitgebreid wagenparkbeheerplatform biedt wagenparkbeheerders alles wat ze nodig hebben om hun vloot te beheren, allemaal vanuit één account in de cloud. Het gebruik van een platform met veel functies kan beheerders daarnaast kosten besparen doordat het negatieve situaties helpt te voorkomen. Denk daarbij aan overtredingen van de regelgeving, veiligheidsrisico’s en ongeplande stilstand. Met het juiste platform kunnen managers met één of twee klikken aangepaste rapporten opstellen én operationele gegevens analyseren.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , IT management & Connected Cars
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels