Advertisement
Gepubliceerd op 5 January 2024 om 05h00
Door Damien Malvetti

Welke nieuwe wagens mogen we verwachten in 2024?

Als 2023 al een jaar vol nieuwe elektrische voertuigen was, dan belooft 2024 net zo vruchtbaar te worden! Het aanbod blijft groeien, vooral in de lagere segmenten en de gezinsberlines. Er is echter een algemene vertraging opgetreden in het op de markt brengen van nieuwe modellen, dus verschillende modellen die vorig jaar gepland en aangekondigd waren in onze Experts Guide 2023, zijn opnieuw in deze editie opgenomen.

|||||||||||||||
||||||||||||||| © |||||||||||||||

Alfa Romeo

Met een gamma dat nog uitsluitend bestaat uit modellen met verbrandingsmotor en een plug-in hybride (de Tonale), zal Alfa Romeo in 2024 eindelijk de sprong naar de 100% elektrische aandrijving moeten maken. Het Italiaanse merk heeft aangekondigd dat het in 2027 uitsluitend elektrisch zal zijn. Het merk heeft al aangekondigd dat zijn toekomstige SUV, de Milano, het eerste 100% elektrische model in zijn gamma zal zijn. Er zijn nog geen technische details vrijgegeven, maar de Milano zal naar verwachting in april 2024 zijn debuut maken.

Audi Q6 e-tron

De Q6 e-tron zal het elektrische SUV-gamma van Audi vervolledigen tussen de Q4 e-tron en de Q8 e-tron. Met zijn lengte van 4,75 meter zal hij een nieuwe interieurfilosofie inluiden voor toekomstige modellen van het merk met de ringen, gekenmerkt door de aanwezigheid van 3 grote schermen op het dashboard. Er is nog maar weinig technische informatie doorgesijpeld, maar Audi heeft het over een batterij van 100 kWh die beschikbaar zou moeten zijn in verschillende vermogensniveaus van 375 tot 510 pk en die opladen met een gelijkstroom van 270 kW mogelijk moet maken.

Formaat SUV
Vermogen 375 pk / 510 pk
Batterij 100 kWh
Autonomie 600 km
Lanceerdatum 1er kwartaal 2024
Basisprijs Niet gekend

 

Audi A6 e-tron

In het Audi-gamma krijgen de elektrische modellen voortaan een even nummer, terwijl de modellen met verbrandingsmotor een oneven nummer krijgen. Zoals je misschien al hebt geraden, zal de toekomstige A6 e-tron 100% elektrisch zijn. Op het programma: een grote familiewagen met een nieuwe lichtsignatuur aan de voorkant en een autonomie van 700 km, zoals Audi aankondigt.

 

Formaat Break
Vermogen Niet gekend
Batterij 100 kWh
Autonomie 700 km
Lanceerdatum 1e semester 2024
Basisprijs Niet gekend

 

BMW i5 Touring

Na de berline komt de 5 Serie break in de lente van 2024 op onze wegen, uiteraard vergezeld van zijn 100% elektrische i5-versie. De motoren zullen identiek zijn aan die van de berline die al op de markt is. De enige verschillen zullen het uiterlijk van de achterkant en het laadvolume zijn, dat aanzienlijk groter zou moeten zijn, maar er is nog geen officiële informatie vrijgegeven.

Formaat Break
Vermogen 340 pk / 601 pk
Batterij 81 kWh
Autonomie 582 km / 516 km
Lanceerdatum Voorjaar 2024
Basisprijs Niet gekend

 

BYD Seal-U

BYD, dat hier in 2022 werd geïntroduceerd met zijn ATTO 3 en Tang SUV’s en zijn grote HAN berline, heeft in 2023 2 nieuwe modellen aan zijn gamma toegevoegd (de Seal berline en de Dolphin stadsauto). In 2024 zou een zesde model moeten verschijnen, de Seal-U. Dit is een SUV van 4,79 m met een wielbasis van 2,77 m en een bagageruimte van 552 liter. Hij zal uitgerust zijn met een 87 kWh batterij en een 308 pk motor voor een autonomie van ongeveer 500 km.

Formaat SUV
Vermogen 308 pk
Batterij 87 kWh
Autonomie 500 km
Lanceerdatum 1er kwartaal 2023
Basisprijs Niet gekend

 

Citroën e-C3

In 2024 wordt het C3-gamma van Citroën volledig vernieuwd, met de C3 kleine stadsauto en de C3 Aircross SUV. Beide zullen nu ook beschik baar zijn in elektrische versie. Voor de e-C3 heeft Citroën al een 83 kW (114 pk) motor aangekondigd en een 44 kWh batterij met een autonomie van 320 km en een 100 kW DC snellaadfunctie. De prijs begint bij 23.300 euro, maar een versie met een beperkte autonomie van 200 km wordt iets later aan de catalogus toegevoegd en kost minder dan 20.000 euro.

Formaat Stadswagen
Vermogen 114 pk
Batterij 44 kWh
Autonomie 320 km
Lanceerdatum Je kan hem al bestellen
Basisprijs 23.300 inclusief btw

 

Citroën e-C3 Aircross

De kleine SUV van Citroën krijgt dit jaar ook een facelift en wordt uitgebreid met een elektrische versie. Er zijn geen officiële details bekendgemaakt, maar we kunnen aannemen dat hij dezelfde technologie zal gebruiken als andere gelijkwaardige modellen van de groep, zoals de Jeep Avenger.

Formaat SUV
Vermogen Niet gekend
Batterij Niet gekend
Autonomie Niet gekend
Lanceerdatum 2e kwartaal 2024
Basisprijs Niet gekend

 

Cupra Tavascan

Cupra heeft ambitieuze doelen aangekondigd: een verdubbeling van de verkoop in 2025. Om dit te bereiken zal het jonge merk zijn assortiment uitbreiden met de komst van nieuwe modellen, waaronder de Tavascan. Dit is een SUV op basis van het MEB-platform van Volkswagen, die verkrijgbaar zal zijn met een enkele batterij maar in twee mechanische versies: een enkele 286 pk sterke motor achterin of twee motoren – voor en achter – met een totaal vermogen van 340 pk. DC-opladen is aangekondigd op 135 kW.

Formaat SUV
Vermogen 286 pk / 340 pk
Batterij 77 kWh
Autonomie 550 km / 420 km
Lanceerdatum Begin 2024
Basisprijs Niet gekend

 

DS 4

2024 markeert een keerpunt in de – korte – geschiedenis van DS. Vanaf nu zal het luxemerk van de Stellantis-groep alleen nog 100% elektrische modellen produceren. De eerste mijlpaal in deze nieuwe strategie? De DS 4, die iets meer dan 2 jaar op de markt is, krijgt een emissievrije variant. Verwacht wordt dat deze een autonomie van ongeveer 500 km zal hebben.

Formaat Familie
Vermogen Niet gekend
Batterij Niet gekend
Autonomie 500 km
Lanceerdatum Midden 2024
Basisprijs Niet gekend

 

Exlantis

Als de naam Exlantis geen belletje doet rinkelen, is dat normaal. Het is een merk van de Chery groep, een van China’s grootste auto-exporteurs. Exlantis moet in 2024 naar België komen. Tenminste, dat heeft Chery aangekondigd. Exlantis is gepositioneerd aan de bovenkant van het gamma.

Fiat Panda

Met de lancering van de Fiat 600e in het vooruitschiet kondigt Fiat nu al een tweede volledig elektrisch model in het gamma aan voor 2024: de Panda. Deze zou gebaseerd moeten zijn op de Centoventi concept car die werd gepresenteerd op de Autosalon van Genève in 2019. Hij zou veel van dezelfde kenmerken moeten hebben als de Citroën e-C3, en de vanafprijs zou onder de € 25.000 moeten liggen.

Formaat Stadswagen
Vermogen Niet gekend
Batterij Niet gekend
Autonomie Niet gekend
Lanceerdatum 2e halfjaar 2024
Basisprijs Minder dan € 25.000 incl. btw

 

Fisker

Fisker is een Amerikaanse fabrikant die gespecialiseerd is in elektrische wagens. In 2008 probeerde het bedrijf zijn geluk te beproeven met de mislukte lancering van de Fisker Karma, een elektrische luxe berline. Nadat Fisker failliet ging en financieel werd gered door de Chinese investeringsmaatschappij GSR Capital, brengt het bedrijf nu een SUV op de markt, de Ocean, die al verkrijgbaar is in het Verenigd Koninkrijk, momenteel alleen via online verkoop.

Formaat SUV
Vermogen 550 pk
Batterij 113 kWh
Autonomie 707 km
Lanceerdatum Al op de markt
Basisprijs 70.930 euro inclusief btw

 

Ford Explorer

Ford maakt gebruik van de samenwerking met de Volkswagen Group om het MEB-platform van VAG te exploiteren. Het wordt al gebruikt in de Explorer, de nieuwe 100% elektrische SUV van Ford, die al is onthuld maar waarvan de technische specificaties nog moeten worden bekendgemaakt.

Formaat SUV
Vermogen Niet gekend
Batterij Niet gekend
Autonomie 500 km
Lanceerdatum 2e helft van 2024
Basisprijs Minder dan €45.000 incl. btw

 

Ford Puma EV

De Puma zal dit jaar ook beschikbaar zijn in een volledig elektrische versie. Het uiterlijk zal waarschijnlijk niet veel veranderen ten opzichte van de verbrandingsversie, die tegelijkertijd een facelift krijgt. Wel is de gesloten grille kenmerkend voor elektrische wagens. Voor de rest heeft Ford de technische aspecten van het model nog niet onthuld, maar het zou goed kunnen dat het kan profiteren van de technologie van de recente e-Courier.

Formaat SUV
Vermogen Niet gekend
Batterij Niet gekend
Autonomie Niet gekend
Lanceerdatum 2e helft van 2024
Basisprijs Niet gekend

 

Ford D-segment crossover

Ter vervanging van de inmiddels ter ziele gegane Mondeo onthult Ford dit jaar een elektrisch model dat zijn plaats inneemt in het D-segment. Het wordt niet echt een SUV of een berline, maar eerder een crossover, die ook zal profiteren van het MEB-platform van Volkswagen.

Ford e-Tourneo Courier

Met het verdwijnen van de Fiesta wordt de Tourneo Courier het instapmodel van Ford. Hij zal verkrijgbaar zijn als bedrijfswagen en als gezinsversie, en beide zullen verkrijgbaar zijn met een 100% elektrische aandrijflijn, naast de ICEversies. De verbrandingsmotoren zullen begin dit jaar beschikbaar zijn, maar we zullen tot eind 2024 moeten wachten om de emissievrije versies te zien verschijnen, waarvan we de eigenschappen nog niet kennen.

Forthing Evo Electic

Forthing, een Chinees merk dat sinds 2011 gevestigd is in het Verenigd Koninkrijk, maakte zijn debuut op de Europese markt op de iAA Show in München in september. En slechts een paar dagen later bij de Belgische importeur OneAutomotive. Binnen het gamma is de Evo Electric een SUV met een zeer uitgebreide standaarduitrusting en 7 jaar garantie (of 150.000 km) voor een prijs onder de €40.000.

Formaat SUV
Vermogen 204 pk
Batterij 85,9 kWh
Autonomie 500 km
Lanceerdatum Vanaf nu
Basisprijs 39.995 euro incl. btw

 

Hyundai Ioniq 7

Hoewel er nog geen officiële releasedatum bekend is gemaakt, kunnen we ervan uitgaan dat de Ioniq 7 in 2024 op onze wegen zal verschijnen, aangezien het niets minder is dan het eerste neefje van de Kia EV9. De Ioniq 7 wordt een grote 7-persoons SUV, bijna 5 meter lang, met een geclaimde autonomie van ongeveer 600 km.

Formaat SUV
Vermogen 204 pk / 385 pk
Batterij 99,8 kWh
Autonomie 600 km
Lanceerdatum Midden 2024
Basisprijs Niet gekend

 

Hongqi

De Chinese fabrikant van luxewagens Hongqi – wat ‘rode vlag’ betekent als eerbetoon aan de Chinese Communistische Partij – arriveerde hier eind 2023 en wordt nu geïmporteerd door Hedin Automotive. De E-HS9 is een grote SUV waarvan de voorkant grotendeels is geïnspireerd door Rolls Royce.

Formaat SUV
Vermogen 436 pk / 551 pk
Batterij 84 kWh / 99 kWh / 120 kWh
Autonomie 436 km / 465 km / 515 km
Lanceerdatum Vanaf nu
Basisprijs 69.995 euro incl. btw

 

Kia EV3

Het EV-gammaoffensief van Kia gaat dit jaar verder. Na de EV9 en EV6 komt nu de EV3, een compacte C-segment SUV in dezelfde ontwerptraditie als de EV9. Naar verwachting wordt hij net geen 4,3 meter lang, en zal hij zich net boven de e-Niro positioneren. Er is nog geen technische informatie vrijgegeven.

Kia EV4

Een ander model in dit offensief is de EV4, een berline die iets kleiner is dan de EV6 en die zal concurreren met de Tesla Model 3. Ook hier nog geen technische informatie, maar we kunnen een resoluut modern model verwachten dat gebaseerd is op het E-GMP-platform van de groep en een prijs heeft van minder dan 30.000 euro.

Lancia Ypsilon

In 2024 keert Lancia terug in het autolandschap, met als doel een luxefabrikant te worden. Het Italiaanse merk, dat nu deel uitmaakt van de Stellantis-familie, zal een nieuwe generatie van zijn Ypsilon lanceren, te beginnen met een volledig elektrische versie. Op het moment van schrijven zijn er slechts enkele ontwerpdetails gepresenteerd, maar geen algemeen beeld van het model. We zullen moeten wachten tot de Autosalon van Genève om hem in zijn geheel te zien.

Leapmotor

Leapmotor, een Chinees merk met 3 100% elektrische modellen in zijn portfolio, had afgelopen september een enorme stand op de IAA Mobility in München. Een paar weken later kondigde Stellantis aan dat het 1,5 miljard euro investeert om Leapmotor internationaal te ontwikkelen, met name in Europa. De lancering wordt verwacht tegen het einde van het jaar, maar het is nog niet bekend om welk(e) model(len) het zal gaan.

Lotus Emeya

Lotus gaat door op de weg naar elektrificatie en bevestigt de positionering van zijn modellen in het topsegment. Na de grote SUV Eletre wordt dit jaar de Emeya berline aan de catalogus toegevoegd. Met 918 pk onder de motorkap zal de Lotus Emeya rechtstreeks concurreren met de Tesla Model S Plaid, Porsche Taycan en Audi e-Tron GT. Bovendien kan hij gelijkstroom opladen met een vermogen van 350 kW, zodat je van 10 naar 80% autonomie kunt gaan in slechts… 10 minuten!

Formaat Berline
Vermogen 918 pk
Batterij 102 kWh
Autonomie 600 km
Lanceerdatum Midden 2024
Basisprijs Niet gekend

 

Lucid Air

De Lucid Air, die in 2023 wordt verwacht, heeft lang op zich laten wachten. Er wordt echter al mee geadverteerd op de websites van een aantal leasemaatschappijen en Lucid heeft zelfs een dealerschap verworven op de Leuvensesteenweg, die hopeloos leeg blijft… De Lucid Air, geproduceerd in de Verenigde Staten, is een aerodynamische berline die 1.111 pk ontwikkelt en een autonomie van 780 km belooft. Minder pretentieuze – en zeker minder dure – versies zouden ook in de catalogus moeten staan. Het enige wat we nu nog moeten doen is geduld hebben!

Maserati Grecale Folgore

Ook deze wagen had in 2023 op de markt moeten komen, maar is een paar maanden uitgesteld. De Maserati Grecale Folgore wordt het eerste emissievrije model van het merk met de drietand: een grote SUV van 4,85 meter lang met een geclaimd vermogen van 544 pk. De lancering staat gepland voor begin 2024.

Formaat SUV
Vermogen 544 pk
Batterij 105 kWh
Autonomie Niet gekend
Lanceerdatum Begin 2024
Basisprijs Niet gekend

 

Maxus

Maxus heeft zijn intrede in de wereld van personenwagens aangekondigd met de lancering van de eUNIQ6, een stijlvolle 100% elektrische SUV met ruimte voor 6 inzittenden en een 70 kWh batterij die in 35 minuten van 30 tot 80% kan worden opgeladen.

Formaat SUV
Vermogen 177 pk
Batterij Niet gekend
Autonomie 345 km
Lanceerdatum Nu beschikbaar
Basisprijs 39.990 € incl. BTW

 

Mercedes

Mercedes EQ is klaar om zijn reeks elektrische berlines dit jaar uit te breiden naar het instapniveau met de EQA berline, die naast de EQA SUV op de markt zal worden gebracht. De EQC zou ook vernieuwd kunnen worden in 2024, terwijl de G-Klasse ook aangeboden zou kunnen worden in een emissievrije versie, de EQG. Mercedes heeft nog geen van deze hypotheses bevestigd, hoewel fotografen de EQA berline tijdens een test hebben kunnen fotograferen. Er is geen technische informatie over deze modellen beschikbaar. Wordt vervolgd.

MG

2024 belooft een druk jaar te worden voor MG. Het merk uit de Astara Group is van plan om dit jaar 4 nieuwe modellen aan zijn catalogus toe te voegen. De eerste is de Cyberster, een elektrische roadster die werd onthuld op de IAA Show in München. Verwacht wordt dat hij meer dan 500 pk zal ontwikkelen en MG opnieuw zal verbinden met zijn prestigieuze verleden als sportmerk. Er zijn nog geen technische specificaties officieel bekendgemaakt. In het eerste kwartaal is het Chinese merk ook van plan om een compact model uit het B-segment te lanceren, dat zeer agressief geprijsd moet zijn om te concurreren met de aanstaande VW ID.2 en Citroën e-C3. Halverwege dit jaar wordt ook een topklasse SUV verwacht, terwijl het MG4-gamma wordt uitgebreid met een nieuwe variant waarvan de specificaties nog geheim zijn.

Mini 3-deurs

Zoals we al in beelden hebben gezien, evolueert de toekomstige 3-deurs Mini Cooper vlot en zal hij nu verkrijgbaar zijn in 2 elektrische versies, naast de benzineversie: de Cooper E met een 40 kWh batterij en de Cooper SE met een 54 kWh batterij. Het laadvermogen is verhoogd naar 75 kW, waardoor de wagen in 30 minuten van 10 naar 80% autonomie kan gaan.

Formaat Stadswagen
Vermogen 184 pk / 218 pk
Batterij 40 kWh / 54,2 kWh
Autonomie 305 km / 402 km
Lanceerdatum Begin 2024
Basisprijs 34.000 euro

 

Mini Countryman

De toekomstige Countryman zal naast de versies met verbrandingsmotor ook verkrijgbaar zijn in een volledig elektrische versie. Er zijn twee versies aangekondigd, één met één motor op de voorwielen en één met twee motoren en vierwielaandrijving. Ook hier is het uiterlijk al bekend, want de auto werd afgelopen september gepresenteerd op de IAA in München.

Formaat SUV
Vermogen 204 pk / 313 pk
Batterij 64,7 kWh
Autonomie 462 km / 433 km
Lanceerdatum Eerste helft van 2024
Basisprijs Niet gekend

 

Nio ET7

Nio is een beetje zoals Lucid Air: we blijven maar wachten en wachten. Het Chinese merk is al gevestigd in Nederland en Duitsland, maar is traag met het uitrollen van zijn netwerk in andere landen. Het moet gezegd worden dat het concept van Nio gebaseerd is op hubs waar autobezitters hun voertuigen op hun gemak kunnen komen opladen, in plaats van dat een lege huuraccu binnen een paar seconden automatisch wordt vervangen door een volle. De ontwikkeling van een dergelijk netwerk zal enige tijd in beslag nemen. Laten we hopen deze veelbelovende ET7 nog dit jaar op onze wegen te zien…

Formaat Berline
Vermogen 652 pk
Batterij 75 kWh / 100 kW
Autonomie 385 km / 580 km
Lanceerdatum Niet gekend
Basisprijs 1.200 euro/maand (alleen huur)

 

Nissan Chill-out

Achter het Chill-out concept verbergt Nissan een toekomstig 100% elektrisch productiemodel, dat zou moeten profiteren van het platform dat al wordt gebruikt door de Ariya en zijn neef, de Renault Mégane E-Tech. Het zou een coupé-SUV worden die onder de Ariya in het gamma wordt geplaatst. Er is echter nog geen officiële informatie bevestigd door het merk en er is geen indicatie dat het productiemodel de naam van de concept car zal dragen…

Omoda 5 EV

Omoda is een ander merk van de Chery Group dat in 2024 naar Europa komt. De fabrikant heeft aangekondigd dat het zijn commerciële carrière in Europa zal beginnen met de Omoda 5, een compacte elektrische SUV gebaseerd op een gelijkwaardig model met interne verbranding dat al 5 sterren heeft gekregen van EuroNCAP.

Formaat SUV
Vermogen 150 pk
Batterij 40 kWh / 60 kW
Autonomie 450 km
Lanceerdatum Zodra goedkeuring is verleend
Basisprijs Niet gekend

 

Opel Crossland

De Opel Crossland die in 2017 op de markt kwam, wordt dit jaar vervangen door een gloednieuwe generatie die naast een hybride versie ook een volledig elektrische versie aan zijn catalogus toevoegt. Technisch gezien wordt het een tweelingversie van de Citroen C3 Aircross en er wordt verwacht dat hij ongeveer tien centimeter groter wordt. De naam zou echter kunnen veranderen, misschien door de Frontera-naam over te nemen die Opel tien jaar geleden liet vallen. De lancering is gepland voor eind 2024.

Opel Grandland

Aan de andere kant van het gamma krijgt de grote Grandland SUV ook een nieuwe versie, die de technische kenmerken van de recente Peugeot 3008 moet overnemen, en natuurlijk ook zijn 100% elektrische variant. Er wordt gesproken over een autonomie tot 600 km.

Peugeot e-3008

De derde generatie van de Peugeot 3008 is al officieel gepresenteerd en een volledig elektrische variant – e-3008 – werd zelfs al aangekondigd vóór de specificaties van de verbrandingsmotor. Er zijn drie versies verkrijgbaar met één of twee motoren en een autonomie van 525 tot 700 km.

Versies Eenmotorig Tweemotorig Eenmotorige Long Range
Formaat SUV
Vermogen 213 pk 326 pk 231 pk
Batterij 73 kWh 73 kWh 98 kW
Autonomie 525 km 525 km 700 km
Lanceerdatum Vanaf nu
Basisprijs 49.500 inclusief btw

 

Peugeot e-5008

Net als bij Opel wordt ook de grote SUV van Peugeot dit jaar vernieuwd, en ook een emissievrije versie staat op het programma. Hoewel het merk nog geen details heeft vrijgegeven, kunnen we dezelfde motoren verwachten als op zijn kleine broertje, de e-3008.

Polestar 4

Naast de Polestar 3, waarvan de eerste leveringen in de lente worden verwacht, komt het merk Geely Group dit jaar met de Polestar 4. De 4 is een crossover, een kruising tussen een gestroomlijnde berline en een SUV-coup., die uiteraard een centrale plaats inneemt in het huidige gamma van de constructeur en waarvan het belangrijkste kenmerk niemand minder is dan… de afwezigheid van een achterruit.

Formaat Crossover
Vermogen 272 pk / 544 pk
Batterij 103 kW
Autonomie 600 km / 560 km
Lanceerdatum Midden 2024
Basisprijs 60.000 inclusief btw

Porsche Macan

De Taycan is al een groot succes bij Porsche, maar het merk is niet van plan het hierbij te laten. De Macan krijgt een elektrische versie! Merk op dat de Macan met verbrandingsmotor in de catalogus blijft en dat de twee voertuigen dezelfde naam zullen dragen, maar er anders uit zullen zien. Er is nog geen offici.le informatie over de batterij, motor of autonomie, maar er zijn al wel foto’s van het model beschikbaar.

Renault R5 E-TECH

Terwijl de Scénic E-Tech begin dit jaar aan zijn commerciële carrière begint, moet Renault officieel de toekomstige Renault 5 E-Tech presenteren, de revival van zijn legendarische R5. Helaas moeten we nog even geduld hebben voordat we hem op de weg zien, want hij wordt pas in 2025 verkocht.

Skoda Elroq

Terwijl in 2023 een groot deel van SKODA’s traditionele gamma met verbrandingsmotoren wordt vernieuwd, richt het Tsjechische merk zich dit jaar op elektrische voertuigen. De Elroq compacte SUV – een samenvoeging van de woorden elektrischen Karoq – zal worden onthuld. Zoals je al hebt begrepen, zal deze SUV hetzelfde formaat hebben als de Karoq en dus in het C-segment terechtkomen. Het wordt het eerste model in een nieuw elektrisch offensief van 6 modellen, waaronder een kleine stadsauto met een prijs van minder dan 25.000 euro in 2026.

smart #3

Terwijl de #1 zijn eerste Belgische klanten begint te bereiken, is het tweede model in het vernieuwde smart gamma, onder de paraplu van Geely/Mercedes, al onderweg. De #3 is een 4,4 meter SUV coup. die ook verkrijgbaar is in een sportieve Brabus-versie.

Formaat SUV coupé
Vermogen 272 pk / 428 pk
Batterij 66 kW
Autonomie 415 km – 455 km
Lanceerdatum Januari 2024
Basisprijs Niet gekend

 

SsangYong Torres EVX

SsangYong is hier binnenkort actief onder de naam KGM, een nieuw merk dat een nieuw tijdperk voor het merk moet inluiden. En een nieuw tijdperk betekent onvermijdelijk elektrificatie. De Torres EVX wordt KGM’s eerste 100% elektrische model, het resultaat van een samenwerking met… BYD! Hij zal worden aangedreven door BYD’s 73,4 kWh LFP-batterij, met een geclaimde autonomie van 462 km.

Formaat SUV
Vermogen Niet gekend
Batterij 73,4 kW
Autonomie 426 km
Lanceerdatum Niet gekend
Basisprijs Niet gekend

 

Tesla Model 3 Highland

De Tesla Model 3 onderging vorig jaar een complete facelift. Dit jaar voegt Tesla een Performance (of Plaid) versie toe, zoals die al te vinden is op andere modellen in het gamma.

Toyota bZ3

Bij Toyota debuteert dit jaar de langverwachte bZ3 berline. Hij zal het elektrische gamma vervolledigen dat in 2022 werd ingehuldigd door de bZ4X. De bZ3 is al beschikbaar op de Chinese markt en bevat een BYD LFP-batterij. Er is een vermogen aangekondigd van 184 tot 245 pk, afhankelijk van de versie, en een autonomie van ongeveer 600 km, maar er is nog geen officiële releasedatum vastgesteld.

Volkswagen ID.7 Tourer

Net toen we dachten dat de break alleen voorbehouden zou zijn aan de nieuwe Passat, heeft Volkswagen de lancering van een ‘Tourer’-variant voor zijn ID.7 aangekondigd. Een mooie toevoeging die Belgische fleetklanten zou moeten bevallen. Technische details worden in de lente onthuld, maar we weten nu al dat hij een laadvolume tussen 545 en 1.714 liter zal hebben.

Volvo EX60

Tussen de EX30 en EX90 mist Volvo een middenklasser. Dit wordt in 2024 ingevuld met de presentatie van de EX60. Op dit moment weten we er nog weinig over, behalve dat hij een Geely-batterij van 111 kW moet hebben, goed voor een autonomie van 590 km.

Xpeng

XPeng is al aanwezig in Nederland, Duitsland en andere Scandinavische landen en komt in 2024 naar België. XPeng is een Chinese fabrikant met 100% privé-aandeelhouderschap – wat vrij zeldzaam is in China – die in 2014 werd opgericht en wiens modellen in het topsegment gepositioneerd zijn. De P7 berline en de G9 SUV worden in België verwacht.

Zeekr 001 en X

Bij link2fleet hebben we al de gelegenheid gehad om de twee modellen van Volvo’s zustermerk Zeekr, Polestar en Lynk&Co te testen. De 001 is een ultra-sportieve berline, terwijl de X een compacte familie-SUV is. Op het moment van schrijven heeft Zeekr zijn lancering in België nog niet officieel aangekondigd, hoewel sommige bronnen spreken van een komst in 2024. Wordt vervolgd…

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels