Gepubliceerd op 30 January 2023 om 14h45
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

White paper: Wat kunnen we verwachten op vlak van mobiliteit in 2023?

Onze mobiliteitsgewoonten veranderen. Nooit eerder hebben ze zich zo ontwikkeld als in de afgelopen maanden. Er zijn nieuwe spelers ontstaan om in deze nieuwe behoeften te voorzien, er ontstaan voortdurend nieuwe trends en onze relatie met de auto verandert aanzienlijk. Dus wat kunnen we de komende maanden verwachten? Hoe zal de mobiliteit het komende jaar evolueren? Marc Naether, hoofd overheidsbeleid Benelux bij Bolt, licht zijn visie toe in deze white paper.

1. Steden in verandering

De afgelopen 100 jaar werden steden gedomineerd door auto’s. Maar we gaan nu een nieuw tijdperk in waarin we zien dat burgers in steden meer afstand nemen van de privéwagen. Iets meer dan de helft van de huishoudens in Brussel heeft geen auto. In Antwerpen en Luik ligt dat percentage iets lager, maar is het nog steeds significant met respectievelijk 42% en 44,8%.

Mensen zijn op zoek naar alternatieven, zoals micromobiliteit en openbaar vervoer. Tegelijkertijd is er een politieke wil om vooruitgang te boeken: steden zoals Brussel, Parijs, Berlijn en Londen voeren nieuwe maatregelen in om ontlasting van steden te bevorderen. Bijvoorbeeld door het beperken van het aantal auto’s dat de stad binnen mag, snelheidslimieten, hoge parkeerkosten of het belasten van niet-elektrische voertuigen. Dat zet inwoners nog meer ertoe aan om het openbaar vervoer te gebruiken, te voet te gaan of gebruik te maken van gedeelde mobiliteit.

De komende jaren zal de structuur van steden nog meer veranderen. Voor stadsbewoners is dit een goede zaak, want dat betekent: minder parkeerplaatsen, meer ruimte voor voetgangers, fietsers en winkels, en minder vervuiling.

Bij Bolt zijn we erg enthousiast over deze ontwikkeling – we zijn de grootste Europese speler die alternatieven voor de particuliere wagen aanbiedt. We spelen dus een grote rol in het zorgen dat de ontwikkelingen de goede weg op gaan.

 

2. Ride Hailing: de balans tussen vraag en aanbod

Wanneer we onze taxidienst in Brussel lanceerden, schoot de vraag de lucht in en kon het aanbod niet volgen door een gebrek aan chauffeurs. Dit leidde tot lange wacht- en aankomsttijden. Nu stabiliseert de vraag geleidelijk aan en is het aanbod meer gestandaardiseerd. Als gevolg daarvan bereiken we een nieuw evenwicht waarbij we verwachten dat de vele bestuurders op het platform voldoende werk hebben. Dit leidt tot betere inkomsten enerzijds, en anderzijds tot een betere gebruikservaring.

We beseffen ook dat er meer nodig is dan enkel en alleen ride hailing om de particuliere auto te vervangen – er is een uitgebreid aanbod nodig, waaronder ook deelsteps en e-bikes. De combinatie hiervan vormt een onstuitbaar alternatief voor de particuliere wagen.

 

3. Consolidatie van micromobiliteit

De coronapandemie zorgde ervoor dat het gebruik van deelsteps en e-bikes aanzienlijk toenam. Mensen in steden zochten naar alternatieven voor het openbaar vervoer. In Brussel zijn we met maar liefst zeven aanbieders van deelmobiliteit, maar het is echter zo dat men op de micromobiliteitsmarkt groot genoeg moet zijn om een concurrerende positie in te nemen. Tenzij men een omzet van miljarden euro’s heeft, is het niet altijd gemakkelijk om te investeren in nieuwe technologieën voor een goede bedrijfsvoering. Dat is precies waarom Bolt, bovenop de deelsteps, ook e-bikes en een taxidienst toevoegt. We denken dat het voor kleinere spelers moeilijk zal zijn om te overleven, wat een consolidatie van de markt betekent – een trend die ons zou kunnen verrassen.

Toen Bolt in 2013 werd opgericht, waren er 40 ride hailing bedrijven in Europa – vandaag schiet hier nog maar een handvol van over. We zien geen reden waarom dit niet zou gebeuren bij micromobiliteit, en daarom is schaalgrootte zo belangrijk. Door onze huidige positie als grootste Europese aanbieder van micromobiliteit denken we goede slaagkansen te hebben.

 

4. Crisis bij levensonderhoudskosten – men bezuinigt op eigen uitgaven

Nu alle prijzen in Europa stijgen, zijn mensen het komende jaar wellicht minder geneigd om gebruik te maken van onze diensten. Wat we echter op de korte termijn hebben gezien, is dat de sector meer beperkingen heeft op het gebied van chauffeurs – de beperking van de groei was te wijten aan het gebrek aan chauffeurs op het platform.

 

5. De technologie-boom is voorbij – de beste aanbieders zullen overblijven

De laatste jaren bevonden we ons in een technologische boom. De micromobiliteit in de straten nam aanzienlijk toe. Er was geld genoeg, en dat ging naar bedrijven die het beste verhaal vertelden in plaats van naar bedrijven met de beste operationele werking. Dit jaar zijn de financiële markten aanzienlijk gedaald, waardoor er minder geld beschikbaar is.

Dat maakt de markt voor ons gezonder, want wij zijn ons altijd zeer bewust geweest van die kostenefficiëntie. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom we als bedrijf succesvol zijn, dus we kijken uit naar dit nieuwe tijdperk waarin kapitaal moeilijker te verkrijgen is. Het is ook rationeler: bedrijven teren op hun merites en we geloven erin dat we de afgelopen jaren zo goed en efficiënt gewerkt hebben dat ook dit jaar vruchtbaar zal worden.

Kortom, alternatieve vormen van mobiliteit zoals e-bikes, deelsteps en het taxiplatform zijn blijvers. Zij zijn een meerwaarde aan het openbaar vervoer en zorgen voor flexibiliteit bij de eindgebruiker. Het is aan ons, de aanbieders, om een toegevoegde waarde voor de stad te zijn, en door trial-and-error verbeteren we onze diensten en producten tot we onmisbaar zijn.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels