Advertisement
Gepubliceerd op 28 April 2023 om 13h16
Door Damien Malvetti

10 jaar geleden lanceerde VAB bijstand voor de fiets

In Zwijndrecht vindt in april 2013 een heuglijke gebeurtenis plaats: VAB-Fietsbijstand ziet het levenslicht. Een baanbrekend mobiliteitsinitiatief is geboren, tien jaar later blijkt dat de nood eraan immens was. Ondertussen rekenen immers meer dan 200.000 fietsen op VAB pechverhelping. Grootste probleem blijft bandenpech, vaak te wijten aan gebrekkige fietspaden. VAB roept de overheid dan ook op om extra te investeren in fietsinfrastructuur.

© Fietsaccessoires zijn 100% fiscaal aftrekbaar.

 VAB wou met het nieuwe concept de drempel om vaker te fietsen verkleinen. De toenmalige slogan ‘Pech? VAB is al onderweg’ gold vanaf dat moment ook voor de tweewieler. 

De nieuwe VAB-Fietsbijstand betekende ook dat het team van (ondertussen meer dan 350!) wegenwachters en sinds drie jaar pechverhelpers zijn kennis grondig moest uitbreiden. Die laatste categorie zijn gespecialiseerd in fietsproblemen; zij werden aangeworven voor hun specifieke technische fietsskills. Maar ook een wegenwachter, gespecialiseerd in wagens en motoren, krijgt bij aanvang van zijn traject ook een dag fietsopleiding waarin hij de basics aangeleerd krijgt. Aanvullend is er twee keer per jaar een periodieke training fietsherstelling. Elke VAB-wegenwachter heeft dus met andere woorden een fietsopleiding genoten. Pechverhelpers kregen dit voorjaar nog twee opleidingen door fietsmerken zelf gegeven, specifiek over hun producten en de specifieke technologie die daarbij gebruikt werd. 

Elk voertuig van VAB is bovendien uitgerust om een fiets op een goede manier te kunnen vervoeren. Je wil die vaak dure fietsen niet beschadigen. Bovendien heeft elk voertuig ook een digitale technische bibliotheek aan boord met alle technische info, richtlijnen, handleidingen,… Op de VAB-Alarmcentrale wordt die database up to date gehouden én is er ook iemand aanwezig die indien nodig telefonisch permanente ondersteuning kan geven. 

 

E-bikes/woon-werk 

Grootste verandering op die tien jaar is de switch van de gewone fiets naar de e-bike. De elektrische fiets bestond weliswaar al, maar niet eentje die 45 km/u kon. Van fietslease was nog geen sprake. Pechverhelping fiets, dat was iets in het weekend, toen mensen een fietstochtje gingen maken met het gezin. Nu moeten we continu uitrukken voor problemen tijdens het woon-werkverkeer. Een tendens die startte in 2019, stilviel als gevolg van corona in 2020 en 2021, maar zich vorig jaar weer manifesteerde. Zo zien we dat vooral in de uren dat mensen met de fiets naar het werk of naar het fietsen, het aantal pechdossiers opvallend stijgt in vergelijking met enkele jaren geleden. 

In 2022 hadden bijna 8 op de 10 pechgevallen (78,2%) betrekking op een elektrische fiets. 61,7% ging over e-bikes, 16,5% over speedpedelecs. En dat laatste cijfer stijgt nog elke dag. Postcorona zijn de files opnieuw bijzonder lang en talrijk, wat er voor zorgt dat de (elektrische) fiets voor veel mensen hét vervoersmiddel bij uitstek is geworden voor woon-werkverplaatsingen, ook bij mensen die een elektrische fiets particulier aankopen. Dat elke werknemer vanaf 1 mei 2023 recht heeft op een fietsvergoeding van minimum 0,27 euro per kilometer, met een maximum van 40km per dag, is daar niet vreemd aan. De gemiddelde afstand woon-werk heen en terug met een e-bike in België bedraagt exact 20 km, wat zorgt voor een terugverdientijd van 2 jaar en 1 maand. 

 

Nuttige cijfers 

  • Banden: 73,9% – Natuurlijk veranderde er in die tien jaar heel wat, maar niét alles. Het meest voorkomende pechgeval is en blijft hetzelfde: de band, zowel bij de gewone fiets, de elektrische fiets als de speedpedelec. Vaak een gevolg van gebrekkige, vuile of versleten infrastructuur, zo blijkt. VAB roept de overheid dan ook nogmaals op om de fietsinfrastructuur niet te verwaarlozen en extra te investeren in nieuwe fietspaden en bestaande fietspaden te vernieuwen. Uit de VAB Mobiliteitsbarometer van 2022 blijkt dat 47% van de bevraagden (enquête afgenomen bij 2000 Belgen) vindt dat de fietsinfrastructuur in zijn of haar stad of gemeente niet aan de vereisten voldoet. 
  • Top 5 fietspechgevallen: 1. Banden 73,9%, 2. Aandrijving 12,5% (ketting, wielbevestiging, versnellingen), 3. Varia 4,3%, 4. Elektriciteit 2,8%, 5. Onderstel 2,7%. 
  • Opgelost: 78,5% – Of bijna 8 op de 10 pechgevallen wordt door VAB ter plekke opgelost. Een cijfer dat al jaren na elkaar stabiel blijft. Het VAB-personeel is met andere woorden mee met zijn tijd én met de technische evoluties. Bovendien biedt VAB aan die 21,5% gevallen die niet ter plekke worden opgelost de service om hen naar huis te brengen. 
  • Ongevallen: x4 – Helaas wordt VAB ook elk jaar met meer ongevallen geconfronteerd. In 2022 was er een stijging van 80% tegenover 2021, als we vergelijken met 2018 zelfs bijna vier keer zoveel. 
  • Dossiers: x10 – In coronatijd kreeg de Vlaming de smaak van het fietsen pas echt goed te pakken. In 2022 opende de VAB-Alarmcentrale dubbel zoveel fietsbijstand-dossiers als in 2019 (+92,4%) en meer dan tien (!) keer zoveel als in 2014 (het eerste volledige kalenderjaar met VAB fietsbijstand). 
  • 200.000 – Sinds kort heeft VAB de kaap overschreden van 200.000 fietsen die op haar pechverhelping kunnen rekenen. 
  • 200.000 – Sinds kort heeft VAB de kaap overschreden van 200.000 fietsen die op haar pechverhelping kunnen rekenen. 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fietsen (huur) , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels