Na verschillende generaties heeft de Nissan X-Trail zijn plaats gevonden. Het is zelfs een van de meest populaire (valse) 7-zits cruisers in zijn segment geworden. Maar een nieuw tijdperk van autorijden breekt aan en iedereen moet evolueren. Voor de X-Trail is het eenvoudig: hybride, punt uit!
Hybride, maar anders
De vierde generatie van de Japanse familiecrossover is gebaseerd op dezelfde basis als de recente Qashqai en Renault Austral. Dit is echter misschien het enige dat het nieuwste model met zijn neven deelt, want onder de motorkap heeft Nissan het verleden achter zich gelaten. Om de zaken eenvoudig te houden, heeft het merk besloten slechts één motor te gebruiken. Dit is een gloednieuwe 1,5 liter 3-cilinder motor. Als instapmotor beschikt hij over een lichte hybridisatie en duwt hij met de kracht van 163 paarden naar voren.
Op zich niets bijzonders, maar dit is waar Nissan een konijn uit de hoed tovert. Diezelfde benzineblok wordt ook gebruikt in de hybride variant genaamd ePower. Hij drijft de wielen echter niet rechtstreeks aan, maar dient als generator. De geproduceerde elektriciteit wordt vervolgens opgeslagen in een kleine accu die als buffer fungeert om een 204 pk motor op de vooras aan te drijven. Voor de X-Trail introduceren de Japanners vierwielaandrijving met 213 pk en 550 Nm koppel.
Een hoger segment
De motor van de X-Trail is zo revolutionair dat het uiterlijk van de wagen lijkt op een facelift van de vorige generatie. Er zijn dubbele LED-lampen, hier en daar een schuine vorm en een tweekleurig dak om de moderniteit te accentueren.
De grote verandering zit echter in het interieur. Er zijn niet alleen twee 12,3 inch schermen, één voor het instrumentenpaneel en één voor het nieuwe infotainmentsysteem, maar ook een veel betere afwerking! Opgewaardeerd of niet, het gezin is nog steeds de prioriteit. Naast de vele kleine opbergvakken, zakken, bekerhouders en USB-aansluitingen heeft de X-Trail dus ook een optionele derde rij.
Adembenemend
Anders dan elke andere hybride gedraagt de Nissan e-POWER zich echt als een elektrische auto, met al het plezier dat daarbij hoort. Onmiddellijk koppel, rust en regeneratie wanneer u uw voet neerzet. Bovendien doet zijn 3-cilinder motor zijn best om al zijn vermogensstijgingen nauwelijks hoorbaar te houden. Meestal heb je het gevoel dat je in een 100% elektrische auto zit of rijdt! Dit alles, en niet te vergeten het brandstofverbruik: onze testrit eindigde met een gemiddelde van 6,4 l/100 km.
Fleetrapport
Ondanks zijn technologische hoogstandje is het hybride systeem van de nieuwe Nissan X-Trail alleenstaand, wat bekend staat als “zelfladend”. Het merk plant geen plug-in hybride, dus je zult het moeten doen met een CO2-percentage van ten minste 132 g/km of 143 g/km voor de vierwielaandrijving.
Technische fiche
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE | |
Brandstof | hybride (benzine en elektrisch) |
Vermogen | 157 kW/213 pk |
Koppel | 330 + 195 Nm |
Leeggewicht | 1908 kg |
Koffervolume | 575 l |
Gemiddeld verbruik | 6,3 – 6,6 l/100 km WLTP |
CO2-uitstoot | 143 – 150 gr/km |
Maximale snelheid | 180 km/u |
Cilinderinhoud | 1497 |
Beheersinformatie | |
Basisprijs excl. BTW | 41 818,20 € |
Basisprijs incl. BTW | 50 600,00 € |
Fiscaal vermogen | 8 |
TMC (Brussel) |
4 957,00 €
|
BIV (Vlaanderen) |
316,08 €
|
Wegenbelasting (BXL) |
271,39 €
|
Wegenbelasting (Flandre) |
225,70 €
|
Fiscale aftrekbaarheid | 52,1% |
VAA gebruiker | 4640,74€/jaar |
Verworpen uitgaven | 1856,30€/jaar |
CO2-taks | 64,94 € |