De inschrijving van steeds meer plug-in hybrides en elektrische voertuigen tijdens de laatste referentieperiode van 1 oktober 2021 tot 30 september 2022 heeft duidelijke invloed gehad op de bepaling van referentie CO2-uitstoot voor 2023.
Aan de basisformule werden verder voor 2023 geen wijzigingen aangebracht. De cijfers werden nog niet in het Staatsblad gepubliceerd maar werden wel bevestigd.
De huidige daling van de CO2 -waarden betekent concreet dat het belastbaar voordeel in 2023 voor een groot gedeelte in lijn ligt met de actuele inflatie van 10%. De stijging tussen 2022 en 2023 naargelang het model, de brandstofsoort en de fiscale catalogusprijs situeert zich grosso modo tussen 7 en 12%. De stijging kan echter hoger liggen voor nieuw aangeschafte voertuigen waarvan de fiscale catalogusprijs soms met 15% tot 20% gestegen is tegenover vorig jaar.
Voor bestaande voertuigen in het wagenpark betekent de nieuwe stijging van het voordeel tussen 7 en 12% dat de werking van de ouderdomscoëfficiënt die het voordeel van alle aard per jaar met 6% laat dalen onvoldoende zal zijn om de huidige indexstijging te compenseren.
Een stijging van het voordeel van alle aard heeft ook zijn impact op het patronale gedeelte van het voordeel dat verrekend wordt via de vennootschapsbelasting en dat vandaag 17% of 40% bedraagt van het belast voordeel van alle aard afhankelijk of de werkgever al dan niet een tankkaart voorziet.
Het absoluut minimum voor 2023
Het absoluut minimum voor het jaar 2023 werd nog niet bepaald. Dit wordt pas vastgesteld eind december 2022 naar aanleiding van de indexatie van de belastingschalen in de personenbelasting. Daarvan wordt wel verwacht dat de indexatie als gevolg van de inflatie substantieel zal zijn.
Forse verhoging voor voor wie een bestaand voertuig met NEDC 2.0 vervangt
Wie een bestaand leasingvoertuig of een zelf aangekochte bedrijfswagen vervangt door een nieuw exemplaar verliest de ouderdomscoëfficiënt die bijv. bij leasingcontract van 4 jaar een korting van 18% opleverde tijdens in het laatste jaar.
Het kan centen kosten indien een voertuig dat nog werd gehomologeerd onder NEDC 2.0 wordt vervangen door een nieuw voertuig onder WLTP. In reële gevallen ziet men de CO2 -waarde van bijv. 109 gr/km voor eenzelfde model met dezelfde motor stijgen naar 123 gram volgens de WLTP norm. In dat geval zijn stijgingen van het voordeel van alle aard met meer dan 30% mogelijk omdat er een drievoudige cumul ontstaat van verhoogde CO2-waarden, het verlies van de ouderdomscoëfficiënt en vaak ook een hogere fiscale catalogusprijs. Enige troost : indien op het homologatiecertificaat (COC) toch nog beide waarden (NEDC en WLTP) zou vermeld zijn, mag men steeds de laagste waarde gebruiken.
Elektrische voertuigen en echte plug-in hybrides minder getroffen
Elektrische voertuigen worden niet bijna niet getroffen door de verhoging. Zij blijven in eerste instantie belast tegen 4% van de fiscale catalogusprijs x 6/7. Echte plug-in hybrides (tot max. 50 gram/km) worden ook niet getroffen door hun zeer lage CO2 -waarde. Enkel de stijgende fiscale catalogusprijs van elektrische en plug-in hybrides (minstens +- boven 43.000 euro) kan er wel voor zorgen dat men in beide gevallen boven het geïndexeerd minimum uitstijgt. Vooral het laatste jaar zijn de prijzen van dergelijke bedrijfsvoertuigen vaak met 10 tot 20% gestegen. Deze prijsstijgingen bij nieuwe elektrische en plug-in hybride voertuigen zullen dus wel hun invloed hebben op het voordeel van alle aard in 2023.
Overzicht formules voordelen van alle aard
Formule voordelen van alle aard bedrijfswagens geldig voor het jaar 2023
– diesel : cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-67) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt
– benzine, LPG, aardgas full hybride, fake hybride : cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-82) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt
– elektrische voertuigen, waterstof en echte hybride : cataloguswaarde x 4 % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt
Formule voordelen van alle aard bedrijfswagens geldig voor het jaar 2022
– diesel : cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-75) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt
– benzine, LPG, aardgas full hybride, fake hybride : cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-91) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt
– elektrische voertuigen, waterstof en echte hybride : cataloguswaarde x 4 % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt
Het minimum aan cataloguswaarde bedraagt steeds 4% en het maximum is 18%.
Het absoluut minimum voor 2023 moet nog worden vastgelegd als de index van eind december 2022 bekend is.
Men rekent met het een absoluut minimum van 1.400,00 € per jaar voor het jaar 2022.
Begrip ouderdomscoëfficiënt : voor elk jaar verstreken vanaf de eerste inschrijving daalt de cataloguswaarde met 6 procent. Het percentage kan maximaal dalen tot 70 procent van de fiscale cataloguswaarde. Dit wordt bereikt indien het voertuig zes jaar oud wordt.
Voorbeelden
Wij vergelijken hierna telkens voertuigen die op 1 januari van het jaar nieuw worden ingeschreven.
Dieselvoertuig met 120 gram CO2-uitstoot met een fiscale catalogusprijs van 30.000 € met tankkaart
2022 | 2023 | stijging | |
Voordeel van alle aard op jaarbasis | 2.571,43 | 2777,14 | 8% |
Benzinevoertuig met 130 gram CO2-uitstoot met een fiscale catalogusprijs van 30.000 € met tankkaart
2022 | 2023 | stijging | |
Voordeel van alle aard op jaarbasis | 2.417,14 € | 2.648,57 | 9,6 % |
Plug-in benzinevoertuig met 37 gram CO2-uitstoot met een fiscale catalogusprijs van 45.000 € met tankkaart
2022 | 2023 | stijging | |
Voordeel van alle aard op jaarbasis | 1.542,86 € | 1.542,86 € | 0,00% (*) |
(*) Voor plug-in voertuigen met zeer lage CO2-waarden is het resultaat van de formule dat bijna wordt steeds gerekend met 4% van de fiscale
catalogusprijs x 6/7. Hierdoor hebben de referentie CO2-uitstoot coëfficiënten geen invloed.
Invloed van de ouderdomscoëfficiënt
De leeftijdscoëfficiënt verlaagt het voordeel van alle aard met 6%. Op basis van bovenstaande
voorbeelden zal dit vaak niet voldoende zijn om de stijging als gevolg van de aangepaste referentie-CO2-uitstoot te compenseren.
Historisch overzicht referentie-CO2-uitstoot
Het CO2-percentage wordt bepaald door het CO2-uitstootgehalte van een voertuig te vergelijken met de referentie-CO2-uitstoot. De referentie-CO2-uitstoot wordt jaarlijks vastgelegd en is afhankelijk van de jaarlijkse evolutie van de CO2-uitstoot van het wagenpark (1 oktober N-2 tot 30 september N-1). Concreet betekent dit dat de berekening voor 2023 wordt uitgevoerd op basis van de referentie periode: 1 oktober 2021 – 30 september 2022.
Hierna een overzicht van de referentie-CO2-uitstoten over de afgelopen jaren:
Diesel | Benzine, LPG en aardgas | |
2012 | 95 gr./km. | 115 gr/km. |
2013 | 95 gr./km. | 116 gr/km. |
2014 | 93 gr./km. | 112 gr/km |
2015 | 91 gr./km | 110 gr/km |
2016 | 89 gr./km | 107 gr/km |
2017 | 87 gr./km | 105 gr/km |
2018 | 86 gr./km | 105 gr/km |
2019 | 88 gr/ km | 107 gr/ km |
2020 | 91 gr/ km | 111 gr/ km |
2021 | 84 gr/ km | 102 gr/ km |
2022 | 75 gr/ km | 91 gr/ km |
2023 | 67 gr/ km | 82 gr/ km |
Michel Willems
Mobilitas