De nieuwe C3 neemt de nieuwe stylingtaal van het Franse merk over, met zijn hoekigere vormen en het nieuwe logo prominent in beeld. Het dashboard is ook een bezem door het verleden, met een volledig nieuw C-Zen Lounge concept met een head-up display en een compact stuurwiel, evenals een opnieuw ontworpen, ruimer interieur. Dit alles is sterk geïnspireerd op het Oli-concept, gepresenteerd op het Autosalon van Brussel.
De nieuwe C3 wordt niet alleen voor het eerst uitgerust met Citroën Advanced Comfort-ophanging, maar is ook de eerste generatie die een volledig elektrische variant aanbiedt. Op het programma staan een 83 kW (114 pk) motor en een 44 kWh accu met een autonomie van 320 km (WLTP) en snel DC laden met 100 kW. Dit betekent dat je in slechts 26 minuten van 20 naar 80% actieradius kunt gaan.
Onder de grens van €20.000
Citroën wil met deze ë-C3 elektrisch rijden betaalbaarder maken voor iedereen en biedt zijn stadsauto daarom aan vanaf 23.300 euro voor de hierboven beschreven versie. Hij wordt volgend jaar gelanceerd. In 2025 wordt de actieradius uitgebreid met een versie met een beperkte actieradius van 200 km, die wordt aangeboden voor een basisprijs van 19.990 euro.
“Onze missie is om de aanwezigheid van Citroën in Europa te versterken en een marktaandeel van minimaal 5% te behalen. De komst van de nieuwe elektrische en betaalbare ë-C3 in ons portfolio begin 2024 is een beslissende stap om deze routekaart te verwezenlijken. De gloednieuwe ë-C3 zal ook een belangrijke rol spelen in het versterken van ons engagement om elektrische mobiliteit toegankelijk te maken, als aanvulling op de komst van onze nieuwe modellen met groter bereik met ë-C4 en ë-C4 X, de nieuwe C5 Aircross Hybrid en de nieuwe C5 Aircoss en C5 X plug-in hybrides, evenals de unieke mobiliteitsoplossing die de Citroën Ami is,” zegt Thierry Koskas, Chief Executive Officer van Citroën.