Gepubliceerd op 16 February 2024 om 10h43
Door Damien Malvetti

Fleet test Toyota Yaris 2024: 2 hybrides en basta!

Waarom een recept veranderen dat werkt? Dat is zeker de vraag die Toyota’s teams zich stelden bij het bedenken van de mid-career update voor de Yaris, die in 2020 op de markt kwam. De nieuwste versie van 2024 is visueel niet veel veranderd, maar de kwaliteit van de afwerking is wel verbeterd, er is een nieuw multimediasysteem ingebouwd en er is een krachtigere 130 pk hybrideversie aan het gamma toegevoegd, waarmee we konden rijden. Is het prijsverschil het waard?

||||||||||
|||||||||| © ||||||||||

Het succes van Toyota’s kleine stadsauto is welbekend en deze vierde generatie heeft dat succes alleen maar versterkt, vooral dankzij de komst van de SUV-versie, de Yaris Cross. De Yaris-familie was in 2023 het op vier na best verkochte model in Frankrijk, met zo’n 9.000 verkochte exemplaren. De stadsauto profiteert vooral van grote bestellingen van bedrijven, dankzij zijn zeer lage TCO. In 2023 was B2B goed voor 45% van de Yaris-verkopen.

Qua styling is de lijst met nieuwigheden kort: een nieuwe Nepture Blue tweekleurige carrosseriekleur die goed tot zijn recht komt, nieuwe vijfspaaks lichtmetalen velgen en een grille-inzetstuk dat verandert van mat naar glanzend. En dat is alles!

Verbeterde digitale ervaring

Opvallend is ook het hoogwaardige karakter van bepaalde materialen, met name op het dashboard, en de verbeterde gebruikservaring. Het volledig digitale instrumentenpaneel van 7 of 12,3 inch, afhankelijk van de versie, geeft bijvoorbeeld alle informatie weer die nodig is om te rijden en kan worden aangepast.

Bovenop de middenconsole is het 9″ of 10,5″ multimedia touchscreen – ook afhankelijk van de versie – opgewaardeerd met een gebruiksvriendelijkere en responsievere interface. Naast online navigatie via de cloud bevat het nieuwe systeem spraakherkenning via het ‘Hey Toyota’-commando en draadloze integratie van Apple CarPlay en Android Auto.

Er zijn ook een aantal veiligheidsfuncties en rijhulpmiddelen toegevoegd, waaronder een nieuwe achteruitrijcamera, een pre-collision systeem en een systeem dat plotseling accelereren afremt als de auto een risico op een botsing met de voorligger detecteert. Dit is bijvoorbeeld erg handig bij het afdalen van een helling, omdat het de auto afremt om afstand te houden tot de voorligger, een beetje zoals een adaptieve snelheidsbegrenzer.

De passagiersruimte is ongewijzigd en blijft zeer beperkt voor volwassenen op de achterbank, net als de bagageruimte, die 286 liter blijft, een van de kleinste in zijn categorie.

2 hybride blokken

Maar de echte nieuwigheid van deze Yaris 2024 is het verdwijnen van de benzineversies – met uitzondering van de sportieve GR-versie – en vooral de toevoeging van een Hybrid 130-unit aan het gamma, naast de Hybrid 115 die al beschikbaar is. Tijdens onze proefrit kregen we de kans om deze nieuwe unit te testen.

Deze nieuwe Yaris behoudt de uitstekende wegligging van zijn voorganger. Het stijve chassis is redelijk wendbaar en de besturing is nauwkeurig, waardoor de wagen erg leuk is om mee te rijden. Merk op dat de Yaris met de 17″ wielen iets steviger is op bepaalde ondergronden.

Toyota belooft ook een betere geluidsisolatie voor de Yaris. Hoewel dit in de meeste situaties inderdaad het geval is, maakt de motor nog steeds zijn snorrende geluid in het interieur wanneer er iets te hard wordt geaccelereerd. Dat is jammer, want dit probleem is al aardig opgelost bij een aantal van de nieuwste modellen van de fabrikant, zoals de recente Corolla. Bestuurders wordt aangeraden niet te veel druk uit te oefenen op het rechterpedaal.

Fleetrapport

De 130 pk Hybrid 130, die alleen verkrijgbaar is in de topuitrustingen Style, GR Sport en Premiere Edition, biedt geweldige prestaties en vooral een perfect gecontroleerd brandstofverbruik: minder dan 4 liter/100 km volgens Toyota (4,1/100 km tijdens onze testrit). Tot zover de TCO.

Het is in de stad dat hij zijn volledige potentieel toont, door meer dan de helft van de tijd op zijn elektrische motor te rijden en royale stilte aan boord te bieden. Maar het prijsverschil is evenredig: vanaf 27.165 euro exclusief btw tegenover 22.057 voor de 115-versie.

Professionele klanten zullen zeker de voorkeur geven aan de 115-versie, die zich qua wegligging niet hoeft te schamen voor zijn nieuwe grote zus en die uiteraard profiteert van alle nieuwe uitrustingen en afwerkingen die hierboven zijn genoemd.

De nieuwe Yaris zal bestuurders overtuigen voor wie een zelfopladende hybride nog steeds de ideale oplossing is en die op zoek zijn naar een auto die hen in de stad brengt tegen een lagere prijs. Hij profiteert van een lage VAA en een fiscale aftrekbaarheid van 75%.

 

Technische fiche

Toyota Yaris 2024 – Hybrid 130

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof     Hybride benzine
Vermogen 130 pk
Maximale koppel 185 Nm
Leeggewicht 1.175 kg
Koffervolume 286 l
Brandstoftank 36 l
Gemiddeld verbruik 3,9 l/100 km
Emissie van CO2 95 g/km
Maximale snelheid 175 km/u
Cylindrée 1,490 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 27.165,29 €
Basisprijs incl. BTW 32.870,00€
Fiscaal vermogen 8 pk
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,5,00€
BIV (Vlaanderen) 65 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 285,38 €
Wegentaks (Vlaanderen) 196 €
Fiscale aftrekbaarheid 75 %
VAA gebruiker 1.600€/jaar
Verworpen uitgaven 640 €/jaar
Taks op uitstoot CO2 31,99 €

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels